آیا روسیه قصد استقرار زیردریایی اتمی در کوبا را دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، در آستانه سفر فرمانده کل ناوگان دریایی روسیه به کوبا، کارشناسان امکان استقرار کشتی ها و زیردریایی های مدرن روسی در بنادر در حال تجدید ساختار کوبا را بعید نمی دانند که این مسئله کابوسی برای نیروی دریایی آمریکا خواهد شد.

آیا روسیه قصد استقرار زیردریایی اتمی در کوبا را دارد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: دریادار نیکلای ایمونوف فرمانده کل ناوگان دریایی روسیه، این هفته برای یک دیدار شش روزه، به کوبا سفر می کند. بر اساس اطلاعات دفتر مطبوعاتی این ناوگان، این مقام بلندپایه نظامی در جریان این سفر، نشست هایی با مقامات وزارت دفاع جمهوری کوبا داشته و همچنین از امکانات و واحدهای مختلف نیروی دریایی این کشور بازدید خواهد کرد.

کارشناسان مطمئن هستند که سفر فرمانده کل ناوگان دریایی روسیه به کوبا، نه تنها با تجدید تجهیزاتی نیروی دریایی کوبا، بلکه به منظور نوسازی تأسیسات بندری این کشور است که به احتمال قوی بار دیگر مملو از امکانات لازم برای لنگر انداختن کشتی ها و زیردریایی ناوگان روسیه خواهد شد.

پیش از این، دمیتری مدویدیف نخست وزیر سابق روسیه به طور غیر مستقیم به رسانه ها گفته بود که دولت روسیه ممکن است درصورت تشدید اوضاع پیرامون کوبا ، مسئله ایجاد یک پایگاه بسته نظامی در این کشور را بررسی کند. وی گفته بود: به طور دقیق ، ما در زمان اتحاد جماهیر شوروی پایگاهی در کوبا نداشتیم. بلکه یک تیم نظامی وجود دارد. ولی اکنون روسیه و کوبا در حال بررسی انواع سناریوها برای توسعه رویدادهای بین المللی هستند.

هفته گذشته ، آندری گوسکوف ، سفیر روسیه در کوبا ، تقریباً بلافاصله پس از سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه به هاوانا، گفت که مسکو آماده است تا پیشنهادات احتاقتصادی کوبا برای تقویت توان دفاع این کشور را مورد توجه قرار دهد. به گفته وی، مسکو آماده اعطای وامی به ارزش بیش از 1 میلیارد یورو برای پروژه های اقتصادی و نظامی به مقامات هاوانا است.

سفیر روسیه اضافه کرد: همانطور که می دانید ، نیروهای مسلح انقلابی کوبا عمدتاً مجهز به سلاح و تجهیزات نظامی تولیدات شوروی و روسیه، از جمله سیستم های دفاع هوایی، موشک های ساحلی و توپخانه روسی هستند که حفظ آمادگی رزمی، تعمیر و نگهداری مناسب، تهیه قطعات یدکی و لوازم جانبی، و حل سایر کارهای مرتبط ضروری است.

روسیه در حال تقویت توان بالقوه دفاعی و ناوگان دریایی کوباست

در ماه مه سال 2017، آناتولی پونچوک، معاون سرویس فدرال همکاری های نظامی و فنی روسیه ، گفته بود که مسکو آماده کمک به هاوانا در تقویت ناوگان دریایی خود و مدرنیزه سازی مجتمع صنایع نظامی است.

در ماه مارس سال 2018 ، شرکت کشتی سازی متحد روسیه ، پس از نتایج اولین نشست کمیسیون مشترک روسیه و کوبا درباره حمل و نقل دریایی گفت که طرفین در مورد همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی، از جمله امکان نوسازی زیرساختارهای بندری و توسعه بنادر و کشتی های کوبا گفتگو کردند.

براساس برخی گزارشات غیررسمی ، چنین اقداماتی از هم اکنون در حال انجام است و بخش قابل توجهی از وامی که مسکو قصد دارد به دولت کوبا بدهد، برای این اهداف هزینه می شود.

طبق اطلاعات منابع خبری این روزنامه در محافل دیپلماتیک نظامی، مدتی است که بندر سیئن فوئه گوس ( Cienfuegos ) کوبا دوباره به عنوان منطقه بسته نظامی اعلام شده است.

این بندر عمیق ترین خلیج در جزیره کوبا (تا عمق 600 متر) را داراست که هر نوع زیردریایی می توانند آزادانه وارد آن شوند. این احتمال وجود دارد که این بندر کوبایی از جمله مکان هایی باشد که فرمانده کل ناوگان دریایی روسیه در وهله نخست از آن بازدید کند.

البته هنوز مشخص نیست که آیا این خلیج برای استقرار زیردریایی های روسیه مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر. ولی از مدتها قبل فعالیت کشتی های ناوگان دریایی روسیه در نزدیکی این بندر مشاهده شده است.

در ماه جولای سال 2019 ، یک کشتی نظامی ناوگان روسیه، مسلح به موشک های کروز کالیبر، برای یک سفر کاری به کوبا اعزام شد.

نیروی دریایی آمریکا هرگز در سواحل شرقی یا غربی خود احساس امنیت نکرده و نخواهد کرد

دریادار آندری لوئیس معاون فرمانده ناوگان دوم نیروی دریایی آمریکا ، اخیراً گفت که سواحل شرقی ایالات متحده دیگر نمی تواند به عنوان منطقه ای دیده شود که در آن هیچ تهدیدی وجود نداشته باشد. به گفته وی ، ملوانان آمریکایی دیگر نمی توانند در پایگاه نیروی دریایی در منطقه نورفولک احساس امنیت کنند و کشتی های آمریکایی در اقیانوس اطلس آزادی عمل قبلی خود را از دست داده اند.

این مقام پنتاگون اضافه کرد: ما در اقیانوس اطلس شاهد افزایش تعداد زیردریایی های روسی هستیم که می توانند برای مدت طولانی در زیر آب و در نزدیکترین مکان به خاک ایالات متحده باقی مانده و به سلاح های کشنده مجهز هستند.

ویکتور کراوچینکو رئیس سابق ستاد کل نیروی دریایی روسیه نی به نوبه خود گفته است: سواحل شرقی ایالات متحده ، مانند ساحل غربی آن ، هرگز پناهگاه امنی برای زیردریایی های آمریکایی نبوده و نخواهد بود.

به گفته وی، در حال حاضر جدیدترین کشت ی ها و زیردریایی های هسته ای پیشرفته در حال وارد شدن به ترکیب گروه جنگی ناوگان دریایی روسیه هستند که به انواع موشک های جدید از نوع کالیبر، موشک های مافوق صوتی مانند زیرکون که در حال سپری کردن آخرین مراحل آزمایشات خود است و و همچنین هواپیماهای مدرن بدون خلبان مجهز خواهند بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70169

به "آیا روسیه قصد استقرار زیردریایی اتمی در کوبا را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روسیه قصد استقرار زیردریایی اتمی در کوبا را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید