آشنایی با 8 غذای محلی شیراز

به گزارش مجله سرگرمی، اگر از یک ایرانی بپرسیم که خوشمزه ترین غذای دنیا چیست؛ بدون درنگ خواهد گفت: غذا فقط غذای اصیل ایرانی. تنوع اقلیمی و بومی مردم ایران زمین در سفره غذایی ما بی تأثیر نبوده و از هر شهر بو و عطر دل پذیری به مشام می رسد. شهر شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و گویی ذوق هنری شیرازی ها در غذاهایشان هم نمود پیدا کرده چرا که در این شهر بوی بهشت از خوراک ها بلند می شود.

آشنایی با 8 غذای محلی شیراز

غذاهای محلی شیراز بی بروبرگرد از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این شهر هستند. این غذاها به اندازه ای خوش طعم و جذاب هستند که به راحتی نمی توان از آن ها گذشت. از این رو رستوران های زیادی در شیراز وجود دارند که با غذاهای اصیل شهرشان از گردشگران پذیرایی می کنند. این غذاها با طعم و عطر بی نظرشان هوش از سر گردشگران می برند.

.

غذاهای محلی شیراز

.

لوبیا پلو شیرازی

بهترین زمان خوردن لوبیاپلو شاید سر ظهرِ با یک پیاله ماست و خیار که البته دست پخت مادر جان هم باشد.

حالا همین تصور را به شهر شیراز بیاورید اما یک بشقاب لوبیاپلو متفاوت تر جلوی شما قرار گیرد. شیرازی ها این غذا را با لوبیا چشم بلبلی می پزند که ازقضا سرشار از خواص است.

لوبیاپلو از اصیل ترین غذاهای محلی شیراز است و برای پخت این غذا به برنج، شوید، گوشت چرخ کرده، لوبیا چشم بلبلی، پودر دارچین، زعفران دم کرده و روغن کرمانشاهی نیاز دارید.

کلم پلو شیرازی

کلم پلو از غذاهای محلی شیراز است و طعم آن برای کسانی که این غذا را نخورده اند، ممکن است کمی عجیب باشد اما خوردنش بسیار سفارش می شود. طعم کلم پلو، به شیرینی می زند که علاوه بر شیراز بین مردم نواحی دیگر هم محبوب است. برای پختن این غذا به برنج، کلم، کوفته ریزه، سبزی مخصوص، ادویه و زردچوبه نیاز است. استفاده از سبزهای معطر هم در خوشبو کردنش، بسیار مفید است.

رنگینک

دسر پای ثابت سفره های شیراز است. از دسرهای معروف و البته محبوب این شهر می توان به رنگینک اشاره کرد. طعم این دسر همانند اسمش رنگی و شاد است. برای پخت رنگینک آرد تفت داده شده را با زعفران، گلاب و هل مخلوط کرده و مواد بدست آمده را روی خرمای له شده می ریزند. در سرانجام نیز این خوراک لذیذ را با پودر پسته و خلال بادام تزئین می کنند. رنگینک به دلیل داشتن مواد مقوی خوراک مورد علاقه شیرازی ها در ماه رمضان است.

.

اشکنه شیرازی

این غذا ممکن است برای متولدین دهه 80 و 90 ناملموس باشد؛ اما برای قدیمی ها اشکنه یکی از خاطره انگیزترین غذاهای مادربزرگ هاست که سادگی آن، مزه لوکسی می داد. شیرازی ها اشکنه را با پیاز، ماست، تخم مرغ، شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه می پزند که یک غذایی آبکی با رنگ سبز و بوی معطر است.

آش سبزی

آش را در هر دشت و دمنی از ایران می توان پیدا کرد چون یکی از غذای سنتی و محبوب مردم کشورمان است.

هرکدام از شهرهای ایران هم برند آش مخصوص خودشان را دارند که جز پای ثابت مراسم هایشان است. آش سبزی هم از شهر شیراز شناخته می شود که بسیار محبوب می باشد. این آش از غذاهای محلی شیراز به شمار آمده و در اعیاد مذهبی بخصوص رمضان و محرم برای نذری دادن؛ زیاد پخته می شود.

مواد لازم جهت پخت آش سبزی شیرازی: گوشت، برنج نیم دانه، تره، ترخون، لوبیا سفید، عدس و نخود.

.

کوفته هلو

غذایی شبیه به کوفته تبریزی اما با طعمی کاملاً خاص و متفاوت! کوفته شیرازی از ترکیب گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز، آرد نخودچی و نرگسی تهیه شده و به دلیل شکل ظاهری اش به این اسم معروف شده است. برای تهیه کوفته تبریزی تمامی مواد را با هم مخلوط کرده و به شکل گلوله های کوچک در روغن سرخ می کنند. این غذا را می توان همراه با نعناع تازه به عنوان یک وعده غذایی کامل میل کرد.

پلو اسفندی

یک غذای بسیار مقوی که به مناسبت فرا رسیدن ماه اسفند در شیراز پخته می شود. به همین دلیل به آن پلو اسفندی می گویند. این غذا ترکیبی از مواد مقوی مانند گوشت گوسفند با استخوان، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماش و ادویه های مختلف مانند میخک، پود گل سرخ، دارچین، پودر زنجبیل و پودر هل می باشد. در واقع گوشت را با زردچوبه و فلفل تفت داده و در وسط برنج می گذارند. سپس باقی برنج را با حبوبات تزئین می کنند. پلو اسفندی به عنوان غذای اصلی در بیشتر میهمانی های رسمی شیراز همراه با سالاد شیرازی و زیتون سرو می شود.

شکر پلو

از آن دسته غذاهای سنتی ایرانی ست که مزه شیرین آن حسابی دل نشین است. مهم ترین شاخصه شکر پلو تزئین هفت رنگ بشقاب غذا می باشد که بد غذاترین افراد را هم پای سفره می آورد. مواد لازم برای این پلو شامل برنج، شکر، زعفران، خلال مغز پسته، بادام و نارنگی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: ستاره ونک
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 61115

به "آشنایی با 8 غذای محلی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 8 غذای محلی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید