آتش سوزی جنگل های آمازون به میز سران گروه 7 رسید

به گزارش مجله سرگرمی، خانه مان دارد می سوزد. ریه های سیاره مان آتش گرفته. این یک بحران بین المللی است. اینها جملات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در وصف آتش سوزی گسترده جنگل های آمازون است که تنها یک روز قبل از شروع چهل و پنجمین اجلاس سالانه گروه 7 در فرانسه در قالب یک پیغام توئیتری هشدارآمیز منتشر شد و خشم ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل را برانگیخت.

آتش سوزی جنگل های آمازون به میز سران گروه 7 رسید

مکرون در پیغام توئیتری روز پنجشنبه خود از رهبران 7 کشور صنعتی دنیا خواست مسأله آتش سوزی جنگل های آمازون را در اولویت کاری خود در اجلاس گروه 7 که از امروز شنبه شروع شده و تا روز دوشنبه ادامه دارد، قرار دهند.

به گزارش سایت شبکه خبری سی ان ان، رئیس جمهوری فرانسه که از امروز شنبه به مدت سه روز میزبان رهبران آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس ، کانادا و امریکا (گروه 7) است، روز پنجشنبه در یک پیغام توئیتری خواهان در دستور کار قرار دریافت بحران بین المللی سوختن جنگل های آمازون شد و نوشت: اعضای اجلاس گروه 7 بیایید در این دو روز درباره این مسأله فوری [سوختن جنگل های آمازون] بحث و گفت و گو کنیم. خانه مان دارد می سوزد. جنگل های آمازون، ریه های سیاره ما که 20 درصد اکسیژن مورد احتیاج ما را تأمین می نمایند، آتش گرفته. این یک بحران بین المللی است. وی همچنین در انتها این توئیت هشتگ #برای آمازون وارد عمل شو را گذاشته بود.

این پیغام توئیتری مکرون که اشاره به یک بحران زیست محیطی مهم بین المللی داشت و نه یک مسأله سیاسی، با واکنش بسیار تند رئیس جمهوری راست افراطی برزیل روبرو شد و ژایر بولسونارو، مکرون را متهم کرد که می خواهد با تهییج احساسات افکار عمومی دنیا و ابزار قرار دادن آتش سوزی جنگل های آمازون بهره سیاسی خود را ببرد. بولسونارو در یک پیغام توئیتری و در واکنش به توئیت مکرون نوشت: متأسفم که پرزیدنت مکرون درصدد استفاده ابزاری به نفع خود از یک مسأله بین المللی در برزیل و دیگر کشورهایی است که جنگل های آمازون در آنها واقع شده. پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه مسائل آمازون در اجلاس گروه 7 که کشورهای منطقه در آن عضو نیستند آنالیز گردد نشان دهنده تمایلات استعمارگرانه وی است که این تمایلات در قرن 21 جایی ندارد.

این اتهام های بولسونارو علیه مکرون در حالی است که پیش از او آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز از آتش سوزی های آمازون ابراز نگرانی عمیق نموده و گفته بود: در بحبوحه بحران آب و هوایی دنیا ما نمی توانیم آسیب های بیشتر به یکی از منابع اصلی اکسیژن و تنوع زیستی را تحمل کنیم. آمازون باید حفظ گردد.

به عقیده بعضی تحلیلگران، در چنین شرایطی که حتی سازمان ها و مراکز تحقیقاتی برزیل عمق فاجعه جنگل های آمازون را فریاد می زنند، این واکنش تند رئیس جمهوری افراط گرای برزیل به توئیت مکرون تنها یک دلیل می تواند داشته باشد. بولسونارو که در جریان رقابت های انتخاباتی به خاطر عقاید افراطی اش به ترامپ برزیل مشهور شده بود، مانند ترامپ اعتقادی به تغییرات آب و هوایی ندارد و از ماه ژانویه که بر سر کار آمده بارها گفته است، کشورش باید جنگل های آمازون را به روی صاحبان تجارت باز کند و از این جنگل ها نفع اقتصادی ببرد. او معدن کاری، کشاورزی، قطع درختان و استخراج منابع طبیعی در این جنگل ها را کاملاً مجاز می داند. منتقدان بر این باورند که بولسونارو با این عقاید و افکار باعث جنگل زدایی بیش از پیش در برزیل می گردد.

روز چهارشنبه گذشته قبل از آنکه توئیت مکرون درباره جنگل های آمازون خشم بولسونارو را برانگیزد، او ادعا نموده بود که پشت پرده آتش سوزی های جنگل های آمازون بعضی سازمان های مردم نهاد (ان جی اُها) هستند که دارند خرابکاری می نمایند. او همچنین ادعا نموده بود، منابع کافی برای مهار آتش سوزی ها ندارد. بولسونارو به خبرنگاران گفته بود: آمازون بزرگتر از اروپا است چگونه می توان با آتش سوزی های عمدی غیرقانونی در یک چنین منطقه بزرگی مقابله کرد؟

علاوه بر بحران آتش سوزی جنگل های آمازون که بی توجه به خشم بولسونارو در دستور کار اجلاس گروه 7 نهاده شد، مسأله جنگ تعرفه ای امریکا با چین و کشورهای اروپایی نیز یکی دیگر از دستور کارهاست که در روزهای یکشنبه و دوشنبه مورد بحث قرار می گیرد. هرچند که در سال گذشته میلادی جنگ تعرفه ای در رأس مباحث اجلاس سالانه گروه 7 بود اما در این یک سال نه تنها هیچ اتفاق مثبتی در جهت انتها دادن به این جنگ رخ نداده بلکه در پاره ای موارد مثلاً در خصوص چین، جنگ تعرفه ای گسترده تر هم شده است. به گزارش اسپوتنیک، البته اتحادیه اروپا یک طرح 173 صفحه ای جدید درباره جنگ تعرفه ای آماده نموده است که در دو روز آینده آن را مطرح خواهد نمود. جزئیات کمی از این طرح رسانه ای شده و تنها مورد مهم در آن، این است که اتحادیه اروپا میخواهد با ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری برای شرکت های اروپایی مهم، امنیت اقتصادی ایجاد کند تا در صورت افزایش تعرفه های امریکا علیه این شرکت ها یا شرکت های چینی بزرگ، این شرکت ها آسیب کمتری ببینند.

miniman.ir: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

miniset.ir: مینی ست | مجله خانواده و موفقیت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40458

به "آتش سوزی جنگل های آمازون به میز سران گروه 7 رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی جنگل های آمازون به میز سران گروه 7 رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید