آبراهه خشایارشاه کجاست؟

به گزارش مجله سرگرمی، آبراهه خشایارشاه، آبراهه ای که در نزدیکی یک میراث جهانی ساخته شد.

آبراهه خشایارشاه کجاست؟

به گزارش خبرنگار ،خشایار شاه فرزند داریوش هخامنشی و چهارمین پادشاه سلسله هخامنشیان در هنگام یورش به یونان دستور داد که آبراهه ای برای گذر کشتی های ناوگان ایران حفر گردد. این آبراهه که به همت دو دانشمند ایرانی به نام های آرتاخه و بوبراندا ساخته شده است، در نزدیکی کوه آتوس که یکی از مقدس ترین اماکن مسیحیت در کلیسای ارتدکس شرقی به حساب می آید، قرار گرفته است. کوه آتوس در جزیره ای در شمال یونان واقع شده است. این کوه در سال 1988 به فهرست جهانی یونسکو افزوده شد.

لازم به ذکر است کانال سوئز هم تاریخچه ای همچون تاریخچه آبراهه خشایارشاه دارد. داریوش یکم قصد داشت که بخش های باختری و خاوری شاهنشاهی خود را با یک راه آبی به هم بپیوندد بنابراین به اسکولاس کاریایی، دریانورد و کاشف یونانی تبارفرمان داد با چند کشتی جنگی پارسی سراسر کرانه های دریایی شاهنشاهی را شناسایی کند و در این باره گزارش دهد. اسکولاس کاریایی نیز راستا رود سند را از ناحیه گاندارا پیمود. او و همراهانش با پیمودن راستا سند به دریا رسیدند و از آن جا غرب اقیانوس هند را طی کردند و به دریای سرخ رفتند. آن ها از دریای عمان تا دریای سرخ سوئز کشتیرانی کردند و گزارش سفر را به داریوش دادند.

داریوش اول پس از شنیدن گزارش سفر اسکولاس کاریایی دستور داد که آبراهه ای میان دریای سرخ و دریای مدیترانه ساخته گردد تا کشتی های ایرانی بتوانند به راحتی از آن عبور نمایند. سرپرستی ساخت این آبراهه را مهندس آرتاخه به عهده داشت البته آن آبراهه با آبراه کنونی که به دست مون فردیناند اوسپس در سال 1869 میلادی حفر شد، اختلاف هایی دارد. زیرا آبراه داریوش قدری بالاتر از بوباستیس (یک مرکز دینی بسیار مهم در مصر باستان و یکی از پایتخت های قدیمی مصر) شروع می شد، اما آبراهه فعلی از پُرت سعید شروع می گردد و به خلیج سوئز ختم می گردد. بندر پُرت سعید در ساحل مدیترانه ای و شمال شرق مصر قرار گرفته است.

داریوش اول لوحه ای سنگی با خطوط میخی پارسی، عیلامی، بابلی و مصری را پس از ساخت کانال سوئز از خود برجای گذاشت که روی آن نوشته شده بود: منم داریوش، شاه شاهان، شاه کشور هایی که تمام نژاد ها مسکون است. شاه این سرزمین بزرگ تا آن دورها، پسر ویشتاسب هخامنشی… من پارسی هستم و به همراهی پارسیان مصر را گرفتم، امر کردم این کانال را بنمایند از پی رو نیل که از مصر جاری است تا دریایی که از پارس بدان روند. این آبراه کنده شد چنان که فرمان دادم و کشتی ها از مصر بوسیله این کانال به سوی پارس روانه شدند چنان که اراده من بود.

هرودوت درباره کانال سوئز نوشته است پادشاهان مصری پیش از داریوش اول در اندیشهٔ پیوستن نیل به دریای سرخ بوده اند. اما چون در راستا راه، کوه های سنگی وجود داشت که کندن آن ها کار آسانی نبود و همچنین آبراهه از میان وادی خشکی می گذشت که در آن آب نبود، این کار به خاتمه نرسید. حتی در روزگار پادشاهی نِخو 120 هزار مصری در کار کندن آبراهه کشته شدند.

tour-france.ir: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور کشتی کروز: تور کشتی کروز: سفری هیجان انگیز به اقیانوس ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18164

به "آبراهه خشایارشاه کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبراهه خشایارشاه کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید