16 خاصیت حیرت آور شیر نارگیل برای پوست، مو و سلامتی

به گزارش مجله سرگرمی، نارگیل که به وفور در آسیای جنوب شرقی رشد می کند، به مزه خوب و فواید متعددی که برای سلامتی بدن دارد شناخته می شود. باور بر این است که شیر نارگیل یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی زمین است، چون برای سلامتی خواص زیادی دارد. شیر نارگیل شیر نیست، بلکه آب غلیظی است که از گوشت نارگیل به دست می آید. در این مقاله از خبرنگاران مگ قرار است با خواص شیر نارگیل برای سلامتی بدن، پوست و مو آشنا شوید. همچنین طرز درست کردن شیر نارگیل خانگی و دو خوردنی خوشمزه با آن را یاد بگیرید. قبل از هر چیز ارزش غذایی شیر نارگیل را به شما می گوییم. تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

16 خاصیت حیرت آور شیر نارگیل برای پوست، مو و سلامتی

ارزش غذایی شیر نارگیل

شیر نارگیل کالری زیادی دارد، چون سرشار از تری گلسیریدهای با زنجیره میانه است که نوعی چربی اشباع شده هستند. همچنین منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مس و منگنز به تعداد می رود. در ادامه ارزش غذایی یک فنجان (240 گرم) شیر نارگیل آورده شده است.

  • کالری: 552 (28 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • کربوهیدرات: 13 گرم (4 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • پروتئین: 5.5 گرم (11 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • چربی: 57 گرم (88 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • چربی چند غیراشباع: 0.6 گرم
  • فیبر غذایی: 5.3 گرم (21 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • قند: 8 گرم
  • ویتامین ث: 7 میلی گرم (11 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • فولات: 38 میکروگرم (10 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • آهن: 4 میلی گرم (22 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • منیزیم: 89 میلی گرم (22 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • فسفر: 240 میلی گرم (24 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • پتاسیم: 631 میلی گرم (18 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • مس: 0.6 میلی گرم (32 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • منگنز: 2.2 میلی گرم (110 درصد از نیاز روزانه بدن)
  • سلنیوم: 14.9 میکروگرم (21 درصد از نیاز روزانه بدن)

خواص شیر نارگیل برای سلامتی

مصرف شیر نارگیل به مقدار میانه می تواند فوایدی برای سلامتی بدن داشته باشد. از شیر نارگیل در رسپی های متنوع و برای درمان مسائل و بهبود سلامت پوست و مو استفاده می گردد. شیر نارگیل به علت خواص فراوان و مواد مغذی زیادی که دارد استفاده می گردد. این نوشیدنی نقش مهمی در حفظ سلامت قلب، کمک به هضم، تقویت سیستم عصبی و دستگاه گوارش و… دارد. برای اینکه بیشتر با خواص شیر نارگیل آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

1. روی سلامت قلب اثرات مثبتی می گذارد

شیر نارگیل نوشیدنی است که چربی زیادی دارد و با این حال به سلامت قلب کمک می کند. شیر نارگیل حاوی اسید اوریک بوده که یک نوع اسید چرب با زنجیره میانه است و شاید اثرات مثبتی روی سطح سرم لیپید و کلسترول خون داشته باشد . در یک مطالعه 60 فرد سالم به مدت 8 هفته بررسی شدند. این افراد پنج روز در هفته پوره درست شده با شیر نارگیل خوردند.

محققان سطح کلسترول خون شرکت کنندگان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که سطح کلسترول بد خون (LDL) شرکت کنندگان کاهش و مقدار کلسترول خوب خونشان (HDL) افزایش پیدا کرد. محققان نتیجه گیری کردند که شیر نارگیل روی سطح چربی خون (لیپید) اثر منفی نمی گذارد.

2. به کاهش وزن کمک می کند

نارگیل حاوی 12 درصد تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه، اسید کاپریک و اسید کاپریلیک است. احتمال اینکه این ترکیبات به نام چربی ذخیره شوند کم است. این ترکیات به تولید کتون ها کمک می کنند و باعث احساس سیری می شوند که این موضوع در جلوگیری از پرخوری مفید است. این ویژگی به کاهش وزن در بلندمدت کمک می کند.

در یک مطالعه در سال 2003، 24 فرد مبتلا به اضافه وزن به مدت چهار هفته رژیم غذایی غنی از تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه و اسیدهای چرب با زنجیره بلند را دنبال کردند. محققان ترکیب بدن شرکت کنندگان را بعد از هفته چهارم بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مصرف تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره بلند منجر به کاهش مقدار بافت چربی شد.

محققان این مطالعه نام کردند که تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه را می توان به نام یک ترکیب مهم برای کمک به پیشگیری از اضافه وزن تلقی کرد. توجه کنید که هیچ مطالعه ای اثرات شیر نارگیل روی وزن و سوخت وساز را به طور مستقیم بررسی نکرده است . بنابراین قبل از اظهار نظر قطعی در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

3. به کنترل دیابت کمک می کند

نشان داده شده که روغن نارگیل بکر که از شیر نارگیل تهیه می گردد، سطح گلوکز خون را به طرز مثبتی تحت تأثیر قرار می دهد. این ترکیب خواص آنتی اکسیدانی دارد که ترشح انسولین را در بدن بهبود می بخشند.

یک مطالعه دیگر در تایلند اثرات روغن نارگیل را روی دیابت بررسی کرد. این مطالعه نام کرد که روغن نارگیل خالص اثربخشی واکنش سلولی به انسولین را بهبود می بخشد، سطح قند خون را کاهش می دهد، متابولیسم را تحریک می کند و شاخص گلیسمی غذا را کاهش می دهد که همگی در کنترل دیابت مفید هستند.

4. ممکن است به مدیریت آلزایمر کمک کند

یکی دیگر از خواص شیر نارگیل، مدیریت آلزایمر است. شیر نارگیل حاوی مقدار خوبی تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه است. این نوع از تری گلیسیریدها به آسانی جذب کبد شده و به کتون تبدیل می شوند. کتون ها منبع جایگزین انرژی برای مغز به تعداد می فرایند و می توانند برای افراد مبتلا به آلزایمر یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، اثرگذار باشند.

5. خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد

چندین مطالعه روی نارگیل و محصولات آن اثرات آن ها بر التهاب و میکروب ها را بررسی کردند. این مطالعات نشان دادند که روغن نارگیل بکر که نوع خالص روغن خارج شده از شیر نارگیل است، غنی از تری گلیسیریدهای با زنجیره میانه و اسید اوریک است و به همین دلیل خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی عالی دارد. مطالعه اجرا شده دیگر در تایلند اثرات روغن نارگیل بکر را بررسی کرد. نتایج این مطالعه نام کرد که این روغن حاوی خواص ضدالتهابی و ضددرد است.

6. ممکن است از زخم ها جلوگیری کند

اگر از زخم معده رنج می برید، لازم است بدانید که نوشیدن شیر نارگیل می تواند در پیشگیری و کاهش قابل توجه زخم ها مفید باشد. شیر نارگیل دارای خواص ضدزخم و ضدباکتریایی است که با باکتری های ایجادکننده زخم ها مبارزه می کنند. نوشیدن یک لیوان شیر نارگیل دست کم یک بار در هفته می تواند اثرات مثبتی روی زخم معده داشته باشد.

مطالعه اجرا شده در هند به بررسی اثرات یک نوع کرم گیاهی روی بیماران دیابتی مبتلا به زخم پای دیابتی پرداخت. ترکیب اصلی این کرم شیر نارگیل بود. محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی شیر نارگیل و بعضی دیگر از ترکیبات موجود در این کرم به طرز قابل توجهی در درمان زخم ها تأثیرگذار بودند.

7. ممکن است به تقویت سلامت غده پروستات کمک کند

تقویت سلامت غده پروستات یکی دیگر از خواص شیر نارگیل محسوب می گردد. شیر نارگیل منبع عالی بسکمک از ویتامین ها و مواد معدنی است. یکی از این مواد معدنی زینک یا همان روی است که به حفظ سلامت غده پروستات کمک می کند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. غده پروستات خودش حاوی مقدار زیادی روی در بافت های نرم خود است، با این حال نوشیدن شیر نارگیل به تنو ذخایر زینک کمک می کند.

خواص شیر نارگیل برای پوست

شیر نارگیل یک گزینه به شدت سالم برای پوست محسوب می گردد. اگر از این نوشیدنی به طور منظم روی پوست خود استفاده کنید، پوستتان درخشان می گردد. شیر نارگیل تعدادی از مسائل پوستی را هم درمان می کند. در ادامه خواص شیر نارگیل برای پوست را نام برده ایم.

8. پوست را مرطوب می کند

مدت زیادی است که افراد برای مرطوب کردن پوست خود، شیر نارگیل را به آب وان اضافه می کنند. شیر پوست را مرطوب، نرم و لطیف می کند. وقت آن است که از شیر نارگیل برای بهبود سلامت پوست خود استفاده کنید. مرطوب شدن پوست تنها خاصیت استفاده موضعی از شیر نارگیل روی پوست نیست.

از دیگر خواص شیر نارگیل برای پوست می توانیم به مبارزه با خشکی، خارش، تورم و قرمزی، تسکین پوست و کمک به سلامت و درخشندگی پوست اشاره کنیم. یک فنجان شیر نارگیل، نصف فنجان گلاب و یک فنجان گلبرگ رز را به آب گرم وان اضافه کنید و در آن دراز بکشید. این کار را به طور مرتب انجام دهید تا شاهد اثرات شگفت انگیز آن روی پوست خود باشید.

9. آفتاب سوختگی را درمان می کند

مالیدن شیر نارگیل روی نواحی از پوست که دچار آفتاب سوختگی شده اند، به بهبود این عارضه کمک می کند. علت این موضوع دارا بودن خواص ضدالتهابی است. چربی های موجود در شیر نارگیل درد، قرمزی و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهند. می توانید یک لایه نازک از شیر نارگیل را شب قبل از اینکه بخوابید روی نواحی مدنظر بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید تا بهترین نتایج را بگیرید.

10. از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند

اگر دوست دارید پوستتان جوان و شاداب گردد، از شیر نارگیل استفاده کنید. شیر سرشار از ویتامین ث و مس است که به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کنند و ظاهر و سلامت پوست را بهبود می بخشند. چند قطره شیر نارگیل را با شش تا هفت عدد بادام بدون پوست مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید.

خمیر ایجاد شده را روی پوست خود قرار دهید و بگذارید به مدت تقریبا 15 دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب خنک بشویید. از این ماسک فوق العاده دو تا سه بار در روز استفاده کنید تا سلامت پوستتان بهبود پیدا کند و علائم پیری به طرز چشمگیری کاهش پیدا کنند .

11. بیماری های پوستی را درمان می کند

استفاده از شیر نارگیل روی پوست می تواند در کاهش و پیشگیری از جوش اثرگذار باشد. خواص ضدمیکروبی شیر از جوش جلوگیری می کند و چربی های موجود در این نوشیدنی هم از مسدود شدن منافذ جلوگیری می کنند.

12. یک آرایش پاک کن خوب است

به جای استفاده از آرایش پاک کن های گران قیمت، از شیر نارگیل استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری از روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری شیر نارگیل مخلوط کنید. پنبه را در مخلوط بزنید و با آن آرایش خود را پاک کنید. با این کار نه تنها آرایشتان پاک می گردد، بلکه پوستتان هم به طور عمیق تغذیه می گردد.

13. پوست را لایه برداری می کند

لایه برداری پوست از دیگر خواص شیر نارگیل محسوب می گردد. شیر نارگیل یکی از بهترین و طبیعی ترین ترکیبات برای لایه برداری پوست است. می توانید با پودر جو دوسر و شیر نارگیل یک خمیر درست کرده و از آن دو بار در هفته به نام اسکراب استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید.

خواص شیر نارگیل برای مو

می توانید به طور منظم از شیر نارگیل روی موهای خود استفاده کرده و با این کار به نرم و درخشان شدن موهایتان کمک کنید. خواص شیر نارگیل برای مو به شرح زیر است.

14. به رشد مو کمک می کند

شیر نارگیل حاوی مواد مغذی ضروری فراوانی است که فولیکول های مو را تغذیه می کنند و رشد مو را افزایش می دهند. تمام کاری که باید بکنید، ماساژ دادن شیر نارگیل روی موها است. بعد از ماساژ دادن اجازه دهید شیر نارگیل به مدت تقریبا 20 تا 30 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس مثل همیشه موهای خود را با شامپو بشویید.

15 . موهای خشک و آسیب دیده را ترمیم می کند

شیر نارگیل مو را مرطوب و تغذیه می کند. زمانی که از شیر نارگیل به طور منظم روی موهای خود استفاده گردد، درخشندگی از دست رفته موهایتان برمی گردد. شیر نارگیل خارش کف سر و شوره را هم درمان می کند. شیر نارگیل شیرین نشده را طی شب در یخچال قرار دهید تا کمی سفت گردد. صبح روز بعد آن را روی موهایتان بمالید. از ریشه شروع کنید و به سمت نوک مو بروید. اجازه دهید شیر نارگیل به مدت 20 تا 30 دقیقه روی موها بماند. سپس موهایتان را طبق روال عادی با شامپو بشویید.

16. یک نرم کننده طبیعی است

نرم کردن مو و باز کردن گره های مو از دیگر خواص شیر نارگیل به تعداد می فرایند. شیر نارگیل به نام نرم کننده عالی مو عمل کرده و مو را نرم تر، ضخیم تر و بلندتر می کند. اگر موهایتان گره خورده اند، مقدار کمی از شیر نارگیل را روی موهای خود بمالید و سپس موهایتان را شانه بزنید . این کار باعث باز شدن سریع گره های مو می گردد. برای حجم دادن به موها هم می توانید از شیر نارگیل استفاده کنید.

طرز تهیه شیر نارگیل خانگی

حالا که با خواص حیرت آور شیر نارگیل برای پوست، مو و سلامتی آشنا شدید، حتما به فکر تهیه شیر نارگیل هستید. شیر نارگیل را می توانید به صورت آماده از فروشگاه ها خریداری کرده یا خودتان آن را در خانه درست کنید. درست کردن شیر نارگیل خانگی یک روش آسان و تقریبا کم خرج برای بهره گیری از خواص آن است. در ادامه طرز درست کردن شیر نارگیل را آموزش داده ایم.

مواد لازم

  • آب: چهار فنجان
  • نارگیل شیرین نشده و رنده شده: یک و نیم تا دو فنجان

طرز تهیه

  1. آب را روی حرارت بگذارید تا داغ گردد. حواستان باشد که آب نجوشد.
  2. نارگیل را در مخلوط کن بریزید و آن را یک پالس بزنید. آب را به آن اضافه کنید و دوباره برای چند دقیقه مواد را بزنید تا یک ترکیب غلیظ و خامه ای به دست بیاید.
  3. مخلوط را از صافی رد کنید. می توانید شیر نارگیل را بلافاصله نوش جان کرده یا آن را به یک بطری تمیز منتقل کرده و برای مدتی در یخچال نگهداری کنید .

چطور از شیر نارگیل استفاده کنیم؟

روش های خلاقانه زیادی برای استفاده از شیر نارگیل وجود دارد. در ادامه به چند روش اشاره می کنیم.

  1. می توانید در تهیه پوره، به جای شیر معمولی از شیر نارگیل استفاده کنید.
  2. به پاستا یا اسپاگتی پخته مقداری شیر نارگیل اضافه کنید تا خوشمزه تر شوند.
  3. می توانید از شیر نارگیل یا خامه نارگیل در تهیه پودینگ استفاده کنید.
  4. شیر نارگیل را به نام بخشی از روتین زیبایی خود روی بدن و صورتتان استفاده کنید و با این کار پوستتان را تغذیه کرده و درخشندگی آن را بیشتر کنید.
  5. از شیر نارگیل روی موهایتان استفاده کنید تا سلامت موهایتان افزایش پیدا کند و از سفید شدن زودرس موها، ریزش مو و شوره جلوگیری گردد.
  6. شیر نارگیل را بنوشید.

طرز تهیه 2 خوردنی خوشمزه با شیر نارگیل

می توانید با شیر نارگیل خوردنی های لذیذ و متنوعی درست کنید. در ادامه طرز تهیه دو خوردنی خوش طعم و دلچسب را آموزش داده ایم.

1. کاری میگو و شیر نارگیل

کاری میگو و شیر نارگیل یک غذای نو و خوشمزه است که مواد مغذی مختلفی به بدن می دهد. اگر اهل خوردن میگو هستید، پیشنهاد می کنیم حتما این غذا را امتحان کنید.

مواد لازم برای طعم دار کردن میگو

  • میگوی بزرگ و پوست کنده: نیم کیلو
  • فلفل کاین: یک چهارم قاشق چای خوری
  • آب لیموترش: دو قاشق غذاخوری
  • نمک: یک چهارم قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه: یک چهارم قاشق چای خوری

مواد لازم برای سس

  • روغن نارگیل: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز میانه خرد شده: یک عدد
  • سیر رنده شده: سه حبه
  • پودر زنجبیل: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نصف قاشق چای خوری
  • پودر گشنیز: دو قاشق چای خوری
  • پودر کاری: یک قاشق چای خوری
  • گوجه فرنگی نگینی شده: 410 گرم
  • شیر نارگیل: 385 میلی لیتر
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه

1.

یک کاسه بردارید و در آن میگو، نمک، فلفل سیاه، فلفل کاین و آب لیموترش را بریزید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید. روی کاسه را بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید.

2.

ماهیتابه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن کف آن بریزید. اجازه دهید روغن داغ گردد. سپس پیاز خرد شده را به ماهیتابه اضافه کرده و آن را چند دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن شفاف گردد.

3.

زنجبیل، سیر، نمک، فلفل، پودر گشنیز، زردچوبه و پودر کاری را اضافه کنید. مواد را به مدت یک یا دو دقیقه تفت دهید.

4.

گوجه فرنگی خرد شده (به همراه آب آن) و شیر نارگیل را به ماهیتابه اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید. زیر حرارت را زیاد کنید تا مواد بجوشند. مواد باید پنج دقیقه روی حرارت زیاد باشند. مواد را مدام هم بزنید.

5.

میگو را از یخچال خارج کرده و به ماهیتابه اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید. اجازه دهید مخلوط میگو چند دقیقه روی حرارت باشد تا میگوها خوب بپزند.

6.

کاری میگو و شیر نارگیل شما آماده است. آن را با برنج نوش جان کنید.

2. موس شکلات و شیر نارگیل

می توانید به نام یک میان وعده مجذوب کننده و خوشمزه، موس شکلات و شیر نارگیل را نوش جان کنید.

مواد لازم

  • شیر نارگیل پرچرب: دو قوطی
  • پودر کاکائو: چهار قاشق غذاخوری
  • شکر یا عسل: چهار قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: دو قاشق چای خوری
  • شکلات تلخ: 100 گرم
  • نمک: نوک قاشق چای خوری

طرز تهیه

1.

شیر نارگیل را در یک کاسه بریزید و خوب آن را هم بزنید. پودر کاکائو، نمک و عصاره وانیل را به همراه شکر یا عسل به شیر نارگیل اضافه کنید و برای چند دقیقه خوب هم بزنید تا ترکیب شروع به غلیظ شدن کند.

2.

زمانی که ترکیب به غلظت دلخواه رسید، آن را درون لیوان یا ظرف مدنظر خود بریزید و آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید.

3.

موس را از یخچال خارج کرده و شکلات تلخ را روی آن بریزید. از خوردن این موس خوشمزه و هیجان انگیز لذت ببرید.

کلام آخر

در مقاله امروز از خبرنگاران مگ درباره خواص شیر نارگیل برای پوست، مو و سلامتی صحبت کردیم. گفتیم که این نوشیدنی ارزش غذایی بالایی دارد و ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی را به بدن می دهد. طرز درست کردن شیر نارگیل خانگی را آموزش دادیم و در انتها هم نحوه تهیه 2 خوردنی با آن را در اختیارتان قرار دادیم. حتما این نوشیدنی مفید و مغذی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید تا از فواید و مواد مغذی موجود در آن بهره مند شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: style craze

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 151287

به "16 خاصیت حیرت آور شیر نارگیل برای پوست، مو و سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 خاصیت حیرت آور شیر نارگیل برای پوست، مو و سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید