گردشگری سلامت نیازمند مدیریت واحد است
به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا/ براساس سخنان رئیس کمیته طبیعت درمانی و تندرستی جامعه گردشگری سلامت ایران، گردشگری سلامت نیازمند مدیریت واحد است.

دکتر محمد پناهی پیرامون اینکه جهانگردی سلامت نیازمند مدیریت واحد است، گفت: ایران بدلیل پیشینه تاریخ پزشکی بسیار ارزشمند، هزینه و قیمت مناسب درمان، وجود پزشکان متخصص، کوتاه بودن زمان خدمات جراحی، اشتراکات فرهنگی با کشورهای بازار هدف به ویژه همسایگان و البته میهمان نوازی مردم کشورمان سالهاست که در زمینه جهانگردی سلامت هم اثبات شده و هم صاحب برند است و این ظرفیت وجود دارد که به اسم قطب جهانگردی سلامت منطقه و حتی دنیا معرفی گردد.
رئیس کمیته طبیعت درمانی و تندرستی جامعه جهانگردی سلامت ایران با آسیب شناسی توسعه این نوع جهانگردی در ایران گفت: نبود زیرساخت های واحد برای مدیریت کلان جهانگردی سلامت اولین و مهمترین چالش عدم دستیابی به صندلی و قالب اصلی این حوزه شده است، مدیریت کلان جهانگردی سلامت بسیار مهم است.
در این حوزه 5 دستگاه وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امورخارجه، اتاق بازرگانی و سازمان نظام پزشکی در کنار هم نقش دارند و هر کدام هم بنابر وظایف ذاتی و استدلال خود و البته به حق خود را متولی این حوزه می دانند و همچنان ساز و گفتمان واحد ندارند.
وی با تاکید بر اینکه جهانگردی سلامت یک فرایند میان بخشی است، گفت: یک بخش یا یک دستگاه نمی تواند به تنهایی مسئولیت این حوزه را به عهده بگیرد، از طرفی مهمترین عامل تاثیرگذار در این نوع فرایندها وجود یک مدیریت واحد است که هم در مباحث کلان و سیاست گذاری و هم در حوزه اجرایی و عملیاتی باید در نظر گرفته گردد؛ اگرچه دستگاه های مربوطه وظایف ذاتی خود را در حوزه جهانگردی سلامت نسبتا به خوبی انجام می دهند، اما چون فرایند مدیریت واحد شکل نگرفته است، برآیند و نتیجه مطلوب بدست نمی آید.
پناهی اظهار داشت: از طرف دیگر قوانین و سیاست های بالادستی در حوزه جهانگردی خیلی شفاف و صریح نیست؛ اگرچه سند ملی توسعه جهانگردی تدوین و ابلاغ شده است که بسیار مهم است، اما برای شفاف سازی اسناد بالادستی باید قوانین جزیی آن و آیین نامه های مربوطه تدوین و ابلاغ گردد، این آیین نامه ها در کنار مدیریت واحد می تواند اثربخش باشد.
مدرس دانشگاه توضیح داد: بسیاری از اشکالات و موانع در راستا نقش آفرینان و ذی نفعان حوزه سلامت جهانگردی بدلیل نبود تعریف صحیح و شفاف از توضیح وظایف است؛ مثلا وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به شرکت های جهانگردی سلامت که بند ب دارند، استناد می نماید، درصورتیکه در آیین نامه و قوانین فعالیت این شرکتها مواردی لحاظ شده و در دستورالعمل ها بعدی مواردی غیر از آن ابلاغ شده است؛ قبلا این گونه بود که هر شرکتی که بند ب دارد، می توانست جهانگرد ورودی داشته باشد، اما در دستورالعمل های ابلاغی بعدی گواهینامه جهانگردی سلامت به آن اضافه شده که با توجه به آیین نامه الزام قانونی ندارد و صرفا توافق درون ساختاری است.
وی بزرگترین مشکل حوزه جهانگردی سلامت را نبود یک ساختار فرماندهی واحد دانست و تاکید نمود: جهانگردی سلامت از حوزه سیاست گذاری تا اجرا باید مدیریت واحد آن هم فراتر از یک وزارتخانه داشته باشد، از طرفی اسناد بالادستی بیشتری باید تدوین گردد و آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط و ضمانت اجرایی آن باید ابلاغ گردد بطوریکه ذی نفعان و سازمان های مرتبط این حوزه آن را بپذیرند و اجرا نمایند که مرکزیت و فرماندهی واحد را ضروری می نماید.
پناهی توضیح داد: در نهادهای مرتبط با جهانگردی سلامت هر ساختاری یا وزارتخانه ای یک سری قوانین و وظایف ذاتی دارد و امکان عدم تمکین و یا ابطال بعضی قوانین در هر ساختاری وجود دارد؛ برای اینکه راستاهای قانونی جدی دنبال گردد باید ساختار مدیریت واحد فراتر از یک وزارتخانه شکل بگیرد.
عضو شورای سیاست گذاری جامعه جهانگردی سلامت ایران گفت: شورای راهبری جهانگردی سلامت در سال 1394 شکل گرفت و اسناد آن به امضای 4 دستگاه رسید، اما چون صرفا یک توافق نامه است ضمانت اجرایی ندارد، اگر ساختارهای قانونی این شورا در هیات دولت و یا در مجلس شورای اسلامی تصویب گردد می تواند به اسم یکی از مراجع اصلی در این حوزه سیاست گذاری کند و وارد اجرا گردد.
واگذاری تصدی گری جهانگردی سلامت به بخش خصوصی
دکتر پناهی با تاکید بر اینکه مدیریت واحد جهانگردی سلامت فقط باید سیاست گذاری و نظارت را برعهده بگیرد، گفت: بخش دولتی به هیچ اسم نباید در حوزه تصدی گری جهانگردی سلامت وارد گردد، اصولا راهبرد بخش دولتی باید واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی باشد؛ شرکت های جهانگردی و تسهیل گری، بیمارستان ها و مراکز درمانی و اقامتی بخش خصوصی در فرایند سلامت جهانگردی به اسم حلقه ذی نفعان می توانند از کشور مبدا (جهانگرد فرست) تا آخرین نقطه در کشور مقصد (جهانگرد پذیر) خدمات این حوزه از بازاریابی و برندینگ تا جابجایی و سفر، اقامت و پذیرایی و مترجمی را انجام دهند.
مدرس دانشگاه علوم پزشکی ساوه با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد حوزه جهانگردی سلامت اضافه نمود: فرایند این حوزه نیازمند یک ساختار هماهنگ نماینده و مقتدر است؛ البته برترین گروه هایی که می توانند در این هماهمگی ها منافع بخش خصوصی و غیر دولتی را دنبال کند، سازمان های مردم نهاد هستند، این تشکل ها به اسم متولیان اصلی جهانگردی سلامت و حامیان بخش خصوصی می توانند آرا و نقطه نظرات و ظرفیت های بخش خصوصی به حاکمیت و دولت انتقال دهند.
دبیر اسبق شورای راهبردی جهانگردی سلامت توضیح داد: مدیریت واحد جهانگردی به معنای انحصارگری فردی و دولتی نیست، این نوع مدیریت باید در قالب یک کمیسیون یا شورایی شامل سازمان های دولتی و بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد شکل گرفته و نقش آفرینی کند، این مجموعه باید در قالب یک شورای عالی و فرا وزارتخانه ای با حضور همه ذی نفعان مثلا زیر نظر معاون رئیس جمهور تشکیل گردد، البته دبیرخانه آن می تواند در یکی از وزارتخانه های دولتی ثابت یا دوره ای تشکیل گردد.
عضو شورای سیاست گذاری جامعه جهانگردی سلامت ایران اضافه نمود: در حال حاضر در دنیا 80 درصد جهانگردی سلامت مبتنی بر طبیعت درمانی و تندرستی و 20 درصد بر پایه جهانگردی درمانی و پزشکی است، اما متاسفانه در ایران سهم طبیعت درمانی و تندرستی کمتر از 10 درصد است. سهم گردش اقتصادی طبیعت درمانی و جهانگردی تندرستی در دنیا 640 میلیارد دلار است درصورتیکه کل گردش اقتصادی جهانگردی پزشکی 150 میلیارد دلار است.
رئیس کمیته طبیعت درمانی و تندرستی جامعه جهانگردی سلامت ایران گفت: به رغم ظرفیت هایی مانند چشمه های آب های معدنی و گیاهان دارویی متاسفانه طب سنتی با قدمت تاریخ پزشکی ایران که بخشی عمده ای از طبیعت درمانی تندرستی است در ایران ناشناخته به جای مانده که باید با سرمایه گذاری و اطلاع رسانی و بازایابی هدفمند، این حوزه به جهانگردان و متقاضیان معرفی گردد.
منبع: همگردیdorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه
chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.