کشتی فرنگی همدان به انزوارفته است، ضرورت نگاه ویژه به استعدادیابی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران-گروه استان ها: کشتی در ایران هواداران بسیار زیادی دارد و ورزش ملی محسوب می گردد به طوری که ایران از سال 1948 (المپیک لندن) قدم به صحنه های بین المللی گذاشته و به عنوان یک قدرت بزرگ و درجه اول در این رشته مطرح شده است.

کشتی فرنگی همدان به انزوارفته است، ضرورت نگاه ویژه به استعدادیابی

درخشان ترین پیروزی ایران دو بار کسب مقام قهرمانی دنیا در سال های 1961 (یوکوهامای ژاپن) و 1965 (منچستر انگلستان) بود ضمن آنکه در قاره آسیا نیز کشتی ایران همیشه درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست یافته است.

کشتی ورزشی محبوب و پرطرفدار در همدان

در استان همدان نیز کشتی از ورزش های بسیار محبوب و پرطرفدار در بین جوانان این شهر است چنانکه تاریخ کشتی استان همدان از افتخارآفرینی هایی نظیر کسب نخستین مدال ارزشمند و تاریخی کشتی استان توسط مسعود مصطفی جوکار در المپیک 2004 آتن که برای نخستین بار در تاریخ ورزش همدان توانست یک مدال نقره المپیک را به عنوان برگ زرینی در کارنامه ورزش استان ثبت کند ؛ برخوردار است.

گذشته از این در سال 2012 و درست 8 سال بعد نیز صادق گودرزی در وزن 74 کیلوگرم مدال نقره المپیک را به گردن آویخت و نایب قهرمانی سعید ابراهیمی در مسابقات دنیای باکو، قهرمانی جمال میرزایی و صادق گودرزی در بازی های آسیایی 2010 گوانجو، قهرمانی میثم مصطفی جوکار در بازی های آسیایی 2014 اینچئون، نایب قهرمانی صادق گودرزی در مسابقات دنیای مسکو و حضور متعدد در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین المللی مختلف از دیگر افتخارات کشتی و گوش شکسته های همدانی در چند سال اخیر بوده است .

تمام افتخارات کشتی همدان در کشتی آزاد رقم خورده و طی سال های گذشته همیشه کشتی فرنگی زیر خیمه کشتی آزاد قرار داشته و به همین علت تیم فرنگی همدان در کشور حرفی برای گفتن نداشته است .

از دلایلی که می توان برای این مسئله برشمرد کمبود مربی، عدم استقبال کشتی گیران همدانی از رشته فرنگی، عدم استعدادیابی و تبلیغات ضعیف در این رشته و دیگر مسائلی که همه و همه دست به دست هم داده تا کشتی فرنگی در استان نتواند آن طور که بایدوشاید حرفی برای گفتن داشته باشد .

هیئت کشتی فرقی بین کشتی فرنگی با کشتی آزاد قائل نیست

دبیر هیئت کشتی استان همدان در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه هیئت کشتی فرقی بین کشتی فرنگی با کشتی آزاد قائل نیست و سعی نموده نگاه برابری به این دو رشته داشته باشد، گفت: تعداد مسابقات انتخابی در سطح استان یا اعزام ها به مسابقات کشوری در دو رشته آزاد و فرنگی برابر است.

مجتبی توتونی اضافه نمود: هیئت استان در کشتی آزاد در رده خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان، امیدها، بزرگ سالان و پیشکسوتان مسابقات انتخابی برگزار و نفرات برتر را در قالب تیم همدان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می نماید که همین تعداد انتخابی و اعزام را نیز در رشته فرنگی داریم .

وی با بیان اینکه از دیرباز کشتی همدان در رشته آزاد مطرح بوده اما در فرنکی اینگونه نبوده است، گفت: به هرحال هر استان در یک رشته از کشتی مطرح است و کشتی گیران همدانی در رشته آزاد در سطح کشور مطرح هستند و حتی پیروز به کسب عناوین آسیایی، دنیای و المپیک شده اند .

استقبال از کشتی فرنگی کم است

دبیر هیئت کشتی استان همدان مطرح نمود: وجود همین قهرمانان بزرگ و نامی استان در رشته آزاد باعث می گردد تا نونهالان و نوجوانان همدانی از همان بدو تمرینات، رشته آزاد را انتخاب نمایند و به همین دلیل استقبال از کشتی فرنگی کمتر و درنتیجه استعدادهای کمتری نیز شناسایی می شوند؛ ضمن آنکه نمی توانیم ورزشکاری را به زور مجبور کنیم که در فرنگی کشتی بگیرد.

توتونی با بیان اینکه از سوی دیگر با کمبود مربی فرنگی در سطح استان روبرو هستیم، اعلام کرد: هیئت، بیکار ننشسته و برای برطرف این مشکل در رشته فرنگی چندی پیش یک دوره کلاس مربیگری در شهرستان اسدآباد برگزار کردیم و برای افزایش تعداد مربیان فرنگی و ارتقای سطح دانش آنها پذیرفتن میزبانی از دوره های مربیگری و همچنین اعزام مربیان فرنگی به دوره های خارج از استان را در دستور کار داریم .

برپایی پایگاه قهرمانی کشتی فرنگی درهمدان

وی مطرح نمود: در نشست روؤسای کمیته های هیئت استان و هیئت های شهرستان نیز طرح برپایی پایگاه قهرمانی کشتی فرنگی را در خانه کشتی مصوب و عملیاتی کردیم.

دبیر هیئت کشتی استان همدان مطرح نمود: با همه این اوصاف طی یک سال گذشته کشتی همدان در بخش فرنگی پیروز به کسب 3 مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشور در رده بزرگ سالان شده است و چندی پیش نیز محمدسروش رنجبر در مسابقات انتخابی تیم ملی امید در شهرستان الیگودرز در وزن 130 کیلوگرم به مقام سوم دست یافت و به اردوی تیم ملی امید دعوت شد .

توتونی با اشاره به اینکه رنجبر سابقه دعوت به اردوی تیم ملی بزرگ سالان و دانشجویان را نیز دارد و مربیان تیم ملی نظر مثبتی نسبت به او دارند، گفت: هیئت کشتی استان همه کوشش خود را برای ارتقای سطح کشتی فرنگی به کار گرفته اما اینکه انتظار داشته باشیم در عرض یک سال همه کم کاری ها و ضعف های موجود در قبال کشتی فرنگی همدان را جبران کنیم منطقی نیست.

کشتی گیر وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی استان همدان نیز در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه کشتی فرنگی در استان با کمبود مربی روبرو است، گفت: من کشتی را از ابتدا در رشته آزاد شروع کردم اما پس از مدتی به فرنگی روی آوردم و زیر نظر آقای فتحی تمرینات خود را در رشته فرنگی شروع کردم .

محمدسروش رنجبر اضافه نمود: پس از مدتی آقای فتحی به دلیل مشغله ای که داشت مربیگری را ادامه نداد و من به دلیل کمبود مربی فرنگی در استان تمریناتم را در شهرستان کرج زیر نظر آقای نوربخش پیگیری کردم .

همدان با کمبود مربی فرنگی روبرو است

کشتی گیر وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی استان همدان با بیان اینکه پس از قبولی در کنکور دانشگاه مجدداً به همدان آمدم و سپس تمریناتم را در شهر همدان دنبال کردم، گفت: بااین حال همچنان در استان همدان با کمبود مربی فرنگی روبرو هستیم.

رنجبر مطرح نمود: با همه این اوصاف به دلیل عرقی که به شهرم دارم برای استان همدان کشتی می گیرم و دوست دارم اگر افتخاری کسب می کنم برای استانم باشد .

وی با اشاره به کشتی آزاد در استان، اعلام کرد: از دیرباز همدان در رشته آزاد مطرح بوده و همین مسئله باعث شده در طول ادوار گذشته به کشتی فرنگی کم توجهی گردد و این رشته ازنظر سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفت چندانی نداشته باشد .

کشتی گیر وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی استان همدان با اشاره به اینکه به همین علت نیز بیشتر علاقه مندان به کشتی ترجیح می دهند رشته آزاد را انتخاب نمایند، اضافه نمود: هر چه تعداد فرنگی کاران کمتر باشد قاعدتاً استعدادهای کمتری را می توان شناسایی کرد .

وی با اشاره به اینکه اتفاقات مثبتی برای کشتی فرنگی همدان در حال شکل گیری است در رابطه با آخرین وضعیت خود، گفت: در مسابقات انتخابی تیم امید در شهرستان الیگودرز باوجود بیماری، پیروز شدم عنوان سومی را کسب کنم و جواز حضور در اردوی تیم ملی امید را بگیرم .

رنجبر مطرح نمود: سابقه دعوت به اردوی تیم ملی بزرگ سالان و دانشجویان را دارم و همه کوششم را به کار می گیرم تا روزی دوبنده تیم ملی بزرگ سالان را بر تن کنم .

در سرانجام لازم به ذکر است؛ کشتی فرنگی استان همدان اگر می خواهد همچون کشتی آزاد در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد باید با خارج شدن از نگاه تک وجهی، ارتقای سطح مربیان فرنگی و دانش آن ها مطابق با علم روز این رشته و همچنین استعدادیابی گسترده باعث گردد تا کشتی فرنگی از زیر خیمه سنگین کشتی آزاد خارج گردد .

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46387

به "کشتی فرنگی همدان به انزوارفته است، ضرورت نگاه ویژه به استعدادیابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی فرنگی همدان به انزوارفته است، ضرورت نگاه ویژه به استعدادیابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید