همه چیز درباره اکبر جوجه معروف!

به گزارش مجله سرگرمی، تاریخچه اکبر جوجه

اکبر جوجه از آشناترین نام ها برای هر ایرانی است که گاهی اوقات آدم می ماند که با شنیدن اسمش هوس جوجه کند یا به یاد مکانی خاص بیفتد؟ اصلا اکبر جوجه اسم غذایی خاص یا روش پختی خاص است یا این که اسم آشپز است یا اصلا اسم رستوران است؟! به هر حال این اکبر جوجه هر چه که هست، حتی شنیدن نامش هم باعث گرسنگی و ترشح اسید معده می گردد! ما امروز می خواهیم تا درباره تاریخچه اکبر جوجه و این که دقیقا این اسم به چه چیزی اشاره دارد و کلی ابهامات دیگر اشاره کنیم پس تا به سرانجام با ما در خبرنگاران همراه باشید.

همه چیز درباره اکبر جوجه معروف!

تاریخچه اکبرجوجه

با این که نام اکبر جوجه حتی برای خود من هم ابهامات زیادی دارد اما در تاریخچه اکبر جوجه اولین چیزی که به پاسخ آن می رسیم این است که در یک کلام، اکبر جوجه به چه مفهومی اشاره می نماید و تاریخچه اکبر جوجه چه چیزهایی برای گفتن دارد؟ در یک پاسخ خیلی کوتاه باید بگوییم که اکبر جوجه، نام یک رستوران زنجیره ای است که برای اولین بار و در سال 1330 در استان مازندران توسط آقای علی اکبر کلبادی نژاد بنیان گذاری شد! این رستوران در ابتدا اصلا رستوران نبود و در واقع قهوه خانه ای بین راهی بود. البته این قهوه خانه در سال 1323 از طریق حاج آقای کلبادی و همسر ایشان در مکانی اجاره ای به وجود آمد.

به هر حال اکبر جوجه در ادامه فعالیتش دستخوش تغییرات بسیاری شد. اکبر جوجه برای اولین بار در جاده قدیم شهرستان گلوگاه که در شرق استان مازندران قرار گرفته است، شکل گرفت. از آنجایی که دست و پنجه آقای کلبادی نژاد در زمینه پخت و پز کاملا طلایی بود، این رستوران در ادامه فعالیتش به سرعت رونق گرفت و در سراسر ایران به واسطه مسافرینی که در این رستوران غذایی خورده بودند، مشهور و معروف شد.

آقای اکبر خان کلبادی که دیدند کار و بارشان سکه است و مردم از نوع طبخ جوجه ها به سبک ایشان استقبال می نمایند، به یاری برادرشان اقدام به افتتاح شعبه های اکبر جوجه در نقاط مختلف استان مازندران و گلستان نیز کردند. تاریخچه اکبر جوجه پر است از فراز و نشیب اما اگر از حق نگذریم، این رستوران فرازهایش بیشتر از فرودهایش است.

این که چرا اکبر جوجه معروف شد در تاریخچه اکبر جوجه خواهیم فهمید که دلایل مختلفی دارد اما بدون شک مهم ترین دلایلش این ها هستند که اولا این قهوه خانه در جهت جاده مشهد قرار گرفته است و همین باعث شده بود که بسیار شلوغ گردد.

از طرفی دیگر نیز کیفیت و کمیت عالی و قیمت منصفانه غذاهای اکبر جوجه دلیلی بر این امر بود که برای این که رانندگان کامیون و اتوبوس این قهوه خانه را که دیگر تبدیل به یک غذاخوری شده بود برای ناهار در کنار آن نگه دارند. به هر حال، خانم و آقای کلبادی برای کسب درآمد بیشتر از این قهوه خانه با کم ترین امکانات مشغول به پختن صبحانه و غذای بین راهی بودند. صبحانه ای که آن ها ارائه می داند شامل: چای، پنیر محلی، کره گوسفندی، تخم مرغ محلی، املت و نان های خوشمزه که معروف به کمبه هستند، می شد.

آقای کلبادی که به حاج اکبر معروف بود، به دلیل استقبال بسیار زیاد مشتریانش علاوه بر عرضه صبحانه آغاز به پخت چلو جوجه و چلو تخم مرغ نیز کردند. دیگر به نظر می رسد که به قسمت های هیجان انگیز این ماجرا نزدیک شدیم زیرا، از همان زمان بود که نام حاج اکبر با جوجه های خوشمزه اش پیوند خورد. در قهوه خانه حاج اکبر، معروف ترین غذایی که عرضه می شد، چلو جوجه مخصوص بود که هواداران پروپاقرصش، رانندگان بودند و بقیه غذاهای این قهوه خانه نیز برای افرادی با درآمد کم و شاگرد شوفرها پخته می شد البته آن غذاها نیز بسیار خوشمزه بودند و مهم ترین مزیت و ویژگی آن ها این بود که مقدارشان به حدی بود که حتما آن ها را سیر می کرد. در این میان همسر حاج اکبر نیز برای افزایش درآمد و جذب مشتریان بیشتر، نان محلی و رب انار درست می کرد و می فروخت. حاج اکبر هم که غذاهایش خیلی چرب و چیلی بود، رب انار را که برای هضم غذای چرب مناسب است را به عنوان دسر به مشتریان پیشنهاد می کرد. در این سال ها، حاج اکبر قهوه خانه شلوغ و پر هوادار خود را اداره می کرد تا این که در سال 1342، حاج اکبر و همسرشان به دلیل انتقال جاده قدیم به جاده جدید و محدود بودن مکان فعلی خود، تصمیم به جا به جایی گرفتند و مکان دیگری در جاده امروزی که جهت ارتباطی استان های مازندران و گلستان است را انتخاب کردند.

ایجاد جاده جدید موجب شد که مشتریان اکبرجوجه روز به روز بیشتر شوند و کار پخت غذا از روزی 20 پرس به روزی 2 هزار پرس نیز افزایش یافت. در نتیجه حاج اکبر و همسرش برای راحتی و آسایش مشتریان و رونق کار خود تصمیم به ساخت رستوران بزرگ تری گرفتند. با ساختن ساختمان جدید و محبوبیت این غذا، دیگ های بزرگ جای قابلمه های کوچک را گرفتند و از این زمان بود که اکبرجوجه به حالت امروزی درآمد.

فرزند ارشد حاج اکبر، آقای حمیدرضا کلبادی نژاد که در حال حاضر مدیر کنونی شعبه ساری است، در سال 1364 رستوران های زنجیره ای اکبر جوجه را به صورت رسمی ثبت کرد و با تأسیس اولین شعبه اکبرجوجه در سال 1370 در ساری و فرزند دیگر حاج اکبر، آقای سیروس کلبادی نژاد با تاسیس شعبه گرگان در سال 1371 و ثبت اکبرجوجه در بخش ثبت اختراعات راه و هدف حاج اکبر و همسر گرامی را با جدیت ادامه دادند.

اکبر جوجه رستوران است یا نوعی کباب جوجه؟

حال با تمام این اوصاف، واقعا در حال حاضر اکبر جوجه رستوران است یا نوعی خوراک جوجه؟ در واقع اکبر جوجه در وهله اول نام رستوران است و در وهله دوم، نوعی سبک در طبخ جوجه کباب. در ابتدای این قسمت باید به شما بگوییم که لقب اکبرجوجه به این دلیل همراه وفادار حاج اکبر شد که به دلیل طبخ جوجه و همچنین قد و قامت کوچک اکبرآقا، مشتریان غذاخوری حاج اکبر لقب اکبر جوجه را به وی و غذاخوری او اطلاق کردند.

با این که حاج اکبر رمز خاص خود را برای آشپزی داشت اما در تاریخچه اکبر جوجه آمده است که خوراک جوجه حاج اکبر در واقع، جوجه هایی بود که بعد از یک روز در آب و لیمو خواباندن با روغن سرخ می شدند و به همراه برنج زعفرانی و مقدار زیادی رب انار شیرین در اختیار مشتریان رستوران قرار می گرفت.

طرز تهیه اکبر جوجه

برای درست کردن کباب جوجه به سبک حاج اکبر و تاریخچه اکبر جوجه ابتدا باید این مواد لازم را تهیه نمایید:

  • جوجه کبابی: 1 کیلوگرم
  • برنج: 5 پیمانه
  • رب انار شیرین: 2 پیمانه
  • لیموترش: 1 کیلوگرم
  • زعفران دم نموده: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: 3 پیمانه
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

توجه نمایید که چلو جوجه کباب اکبر جوجه در انواع و اقسام مختلفی سرو می گردد و این مواد، پایه یک اکبر جوجه کلاسیک است. به هر حال، اکبر جوجه با جوجه کباب های دیگر دو تفاوت بزرگ و عمده دارد. اول این که؛ جوجه ها را باید در آبلیمو، نمک و آب خالی بخوابانید.

بعد از مدتی، روغن را در ظرف تابه ای نسبتا گود و بزرگ که بسیار داغ شده است باید بچرخانید که با این کار جوجه ها معمولا آب می اندازند. معمولا می گذارند که جوجه ها کمی آب پز شوند. بعد از آن باید بگذارید تا دو طرف آن کاملا طلایی شوند. بعد از این که جوجه ها کاملا طلایی شدند، آن ها را از از روغن بیرون می آورند و روی جوجه ها را با رب انار و سبزی جعفری تزیین می نمایند. معمولا رسم است که اکبر جوجه را با پلو زعفرانی می خورند. هرچند پلو سفید هم برای همراهی با این خوراک خوشمزه بد نیست.

توجه داشته باشید که اصل بر این است که اکبر جوجه سرخ گردد اما البته برخی رستوران ها جوجه های خود را به سیخ می کشند و در نهایت کباب می نمایند و بعد به آن رب انار می زنند.

چگونه اکبر جوجه واقعی را از اکبر جوجه های فرعی تشخیص دهیم؟

خوبی آنالیز تاریخچه اکبر جوجه این است که در نهایت شما متوجه خواهید شد که چگونه رستوران اکبر جوجه اصلی را از رستوران های اکبر جوجه فرعی تشخیص دهید. در رستوران های اصلی اکبر جوجه، تصویر بزرگی از آقای حاج علی اکبر کلبادی به عنوان گرامی داشت یاد و خاطره این مرد که بنیان گذار اکبر جوجه است، آویخته شده است. همچنین رستوران های زنجیره ای اکبر جوجه دارای نشان خاص و ثبت شده خود هستند.

نشان خاص این مجموعه یک جوجه زرد طلایی و دو شاخه با هشت برگ در هر شاخه به شکل تقریبی یک دایره است. البته رستوران های زیادی را مخصوصا در راه شمال می بینید که این نشان و اسم را برای غذاخوری خود انتخاب نموده اند. به هر حال 12 شعبه اصلی اکبرجوجه در گلوگاه (بلوار امام رضا)، گرگان، سازی کمربندی غربی، بابل، آمل، بهشهر، خلیل شهر، نوشهر، فیروزکوه، گرمسار، قائمشهر و ایزدشهر می باشند.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12076

به "همه چیز درباره اکبر جوجه معروف!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره اکبر جوجه معروف!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید