هزار استارتاپ هزار ایونت!
به گزارش مجله سرگرمی، در کمتر از 5 سال این فرصت استثنایی را به دست آوردیم که دوران شکوفایی و وفور سرمایه و دوره رکود و بحران منابع مالی در اکوسیستم استارتاپی ایران را نظاره گر باشیم.حالا باور داریم که پدیده های مالی نسبی هستند. وقتی شکوفایی و سرمایه لازم از راه می رسد با تقویت و رونق بخشی از کسب و کارها بخشی دیگر از استارتاپ ها از میدان خارج می شوند. زمانی هم که بحران مالی و مصیبتی مثل کرونا نازل می گردد با اینکه جریان ورود سرمایه به حداقل ممکن می رسد و بیزنس های متعدد متاثر و زیان می بینند اما باز هم بخشی از کسب و کارها اوضاع بهتری پیدا می نمایند.

نتیجه اینکه در هر فرصتی تهدیدی و در هر تهدیدی فرصتی نهفته است. اینک زمانه تهدید است. بیشتر کسب و کارها آسیب دیده اند و حال روز خوبی ندارند. حال سوال این است فرصت این تهدید کجاست؟
برای رسیدن به این پاسخ بیایید استارتاپ ها را در سه سطح آنالیز کنیم:
1- استارتاپ های عظیم: شرکت های عظیم سه دسته هستند آنهایی که بخاطر شرایط کرونا کاهش شدید مشتری را تجربه می نمایند(مانند استارتاپ های حوزه گردشگری و…) این دسته از شرکت ها چاره ای جز در پیش دریافت صبر، کاهش هزینه ها، تعدیل نیرو، مدیریت نقدینگی، استفاده از وام، جذب سرمایه حداقلی، بازسازی شرکت و… تا زمان از بین رفتن قرنطینه و از سرگیری فرایند گذشته ندارند.
آینده این شرکت ها فرج بعد از شدت است در صورت مدیریت درست می توانند بازگشت نسبتا باشکوهی داشته باشند. بعضی دیگر از شرکت های عظیم (مثل تاکسی های انلاین و…) در میانه قرار دارند نه مثل گردشگری ها زمین گیر شده اند و نه مانند فروشگاه های انلاین رشد قابل توجهی دارند. این شرکت ها نیز با سیاست کنترل نقدینگی بیش از توسعه بایستی به نگاهداشت و بالا بردن رضایت مندی مشتریان، تمرکز بیشتر در بهبود فرایند و خدمات و…بیندیشند.
دسته سوم شرکت هایی هستند که تهدید پیش آمده برای آنها تبدیل به فرصت شده است. با توجه به رشد خرید آنلاین بایستی در کنار توسعه و رشد سریع با راضی نگه داشتن مشتریان تجربه خرید آنلاین را برای آفلاینی ها چنان آسان و لذت بخش نمایند که پس از رفع شدن بحران کرونا بازهم حاضر به تکرار خرید آنلاین شوند.
در این مقطع جذب سرمایه و تسهیلات برای رشد و ارائه خدمات با کیفیت مهمترین اصل برای این شرکت هاست. ضمن انکه با توجه به بحران اقتصادی پیش آمده اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری های کوچک بر روی بعضی استارتاپ ها و الحاق آنها به پرتفو شرکت های عظیم است.
2- استارتاپ های متوسط: شاید اصل بقا برای این شرکت ها مهمترین مسئله باشد. کاهش هزینه، تعدیل نیرو، نگاهداشتن مشتریان قدیمی و فعلی،کنترل و مدیریت نقدینگی، پیووت، کوچک سازی یا ادغام می تواند این شرکت ها را از این دوره سخت عبور دهد. بعضی از شرکت ها نیز با واقع بینی باید پیش از انباشته شدن بدهی ها تصمیم به تعطیلی بهنگام بگیرند.این خاتمه کار نیست باتوجه به تجربه گرانبهای شکست، تاسیس یک کسب و کار جدید می تواند راه چاره بهتری باشد تا ادامه دادن مسیری بی خاتمه، هزینه زا و حتی مخاطره آمیز.
3- استارتاپ های کوچک یا بذری: اگر چه درختان این باغچه(اکوسیستم استارتاپی ایران) گرفتار باد و بوران شده اند اما این پایین این خاک مستعد کاشت بذر است. بذرهایی که پس از آرام و آفتابی شدن هوا همه متوجه حضور و رشد آنها خواهند شد. در این دوره ایده پردازی و راه اندازی یک کسب و کار کوچک فرصتی عظیم است. این فرصت عظیم بیش از آنکه احتیاج به سرمایه داشته باشد آینده نگری می خواهد و امید.
امید به اینکه این بذر جواب خواهد داد و با هزینه کم ولی کار شبانه روزی و تیمی نتیجه بخش خواهد بود.
برای درک این موضوع رجوع کنید به تاریخچه شرکت های عظیمی مثل اپل، اوبر،درآپ باکس و…رجوع کنید که همگی در دوره عظیمترین بحران های اقتصادی دنیا به آرامی و از صفر بذری کاشتند و آغاز کردند.
اگرچه دولت و صندوق های اقتصادی وابسته، به درستی به یاری شرکت های عظیم و متوسط رفته اند تا کوشش نمایند نهال ها و درختان جوان در زیر این تندباد خم نشوند و نشنمایند اما باید حواسشان و حواسمان بیشتر به بذرهای باغچه باشد.
امروز اگر بذری کاشته نگردد و امید جوانان نا امید گردد فردا که طوفان و بحران بخوابد این باغچه دیگر باغ نخواهد شد و ما باید به سایه چند تک درخت اکتفا کنیم.
حرف آخر: انگیزه دادن، ایجاد جریان امید بخشی و راه اندازی استارتاپ های جدید برای توسعه و بقا اکوسیستم استارتاپی ایران حیاتی است. اگر در ابتدای دهه 90 شاهد ایده پردازی و شکل گیری 100 استارتاپ و صد ایونت بودیم امروز محصولش استارتاپ های عظیم و متوسطی است که درگوشه کنار ایران عزیزمان قد علم نموده اند.
از اینرو سرمایه گذاری در تیم های پیشا بذری و استارتاپ های بذری ضرورت و فرصت عظیم و حیاتی برای اقتصاد کشور است. در انتهای دهه نود برای توسعه اکوسیستم استارتاپی ایران احتیاج به راه اندازی کمپین هزار استارتاپ هزار ایونت داریم.
منبع: مجله شنبهشیوا مارکت: جایی برای کسب آگاهی از اخرین تحولات مارکت های اقتصادی