نبرد بر سر افزایش رفرش ریت نمایشگرها تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، اگر پیگیر خبرهای مربوط به مانیتورها، تلویزیون ها و نمایشگرهای گوشی های هوشمند بوده باشید، احتمالا می دانید که این روزها رقابت شدیدی بر سر رفرش ریت نمایشگر پدید آمده است. در بین تلویزیون ها، شرکت هایی مانند ال جی و سامسونگ نرخ رفرش بعضی از تلویزیون های رده بالا خود را به 120 هرتز ارتقا داده اند.

نبرد بر سر افزایش رفرش ریت نمایشگرها تا چه زمانی ادامه دارد؟

در بین گوشی ها، مثلا وان پلاس 7 پرو، گوگل پیکسل 4 و نوبیا رد مجیک 3 از نمایشگر 90 هرتز بهره می برند و ایسوس ROG Phone 2 هم با نمایشگر 120 هرتز عرضه شده است. با افزایش رفرش ریت نمایشگر که به معنای افزایش تعداد فریم های به نمایش درآمده در ثانیه است، محتوای مختلف به صورت روان تری نمایش داده می گردد و در برابر تعامل کاربر با سرعت بیشتری می تواند واکنش نشان دهد. با توجه به اینکه گوشی ارزان قیمتی مانند ردمی K30 دارای نمایشگر 120 هرتز است و سامسونگ هم می خواهد این قابلیت را برای گوشی های گلکسی اس 20 ارائه کند، در سال 2020 این قابلیت به بسیاری از گوشی ها راه پیدا می نماید.

اما در این میان، محصولات مربوط به گیمینگ پا را از این هم فراتر گذاشته اند و هر بار سرعت رفرش ریت نمایشگر را با سرعت زیادی بیش ازپیش افزایش می دهند. برای گیمرها، نرخ رفرش بالا اهمیت زیادی دارد زیرا می توانند با دقت بیشتری مثلاً به دشمن شلیک نمایند. در رقابت های ورزش های الکترونیکی، استفاده از مانیتورهای 24 اینچی 240 هرتز تقریباً به یک استاندارد بدل شده است. در نمایشگاه CES 2020 هم بعضی از کمپانی ها مانند ایسوس، ایسر و ریزر از لپ تاپ ها و مانیتورهای گیمینگ با نرخ رفرش 300 یا حتی 360 هرتز رونمایی کردند.

نکته قابل توجه در خصوص افزایش سرعت رفرش ریت از 60 هرتز به 120 هرتز یا حتی بالاتر این است که این رقابت گسترده تقریباً از حدود 3 سال پیش شروع شده است. به همین خاطر از آنجایی که سرعت این تحولات بسیار زیاد شده، برای بعضی از کاربران این سؤال پیش می آید که تا کی قرار است این رقابت ادامه پیدا کند و چه زمانی برای خرید یکی از این نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا مناسب است؟

در رابطه با سؤال اول باید بگوییم که طبق اظهارنظر بعضی از مقامات شرکت های سازنده، ظاهراً آن ها تا زمان رسیدن به رفرش ریت 1000 هرتز می خواهند به این رقابت ادامه دهند. اگرچه چشم انسان از لحاظ تئوری می تواند سرعت فریم تا این مقدار را تشخیص دهد، اما این موضوع برای درصد بسیار اندکی از افراد صدق می نماید. گفته می گردد کاربران معمولی تا حداکثر حدود 150 هرتز می توانند تفاوت ها را تشخیص بدهند. البته شرکت انویدیا در این زمینه پژوهشی منتشر نموده که نشان می دهد مهاجرت از مانیتور 120 هرتز به 240 هرتز باعث شده کاربران بهتر از گذشته دشمنان خود را در بازی فورتنایت بکشند.

در رابطه با زمان مناسب برای خرید هم باید بگوییم که صرفاً خرید یک مانیتور 300 هرتز کافی نیست زیرا برای بهره گیری از این قابلیت به سخت افزار مناسبی هم احتیاج دارید. در رابطه با کنسول ها، نینتندو سوییچ و پلی استیشن 4 حداکثر از 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می نمایند ولی کاربرانی که از ایکس باکس وان اس و وان ایکس استفاده می نمایند، برای بعضی بازی ها می توانند از امکانات مانیتور و تلویزیون 120 هرتز بهره ببرند.

در رابطه با کامپیوتر هم باید به اهمیت زیاد پردازنده گرافیکی اشاره کنیم. اگر به دنبال بهره گیری از رفرش ریت 120 یا 144 هرتز با رزولوشن 1920 در 1080 هستید، کارت گرافیکی در حد AMD RX Vega 56 یا 5600XT یا Nvidia RTX 2060/GTX 1660 می تواند جوابگوی احتیاجهای شما باشد. ولی ضمناًً از قلم نیاندازید که بازی موردنظر هم باید از چنین قابلیتی پشتیبانی کند. برای مانیتورهای 1440p یا 4K به کارت گرافیک های بهتر و البته گران تری مانند Nvidia RTX 2070 Super یا 2080TI احتیاج دارید.

در نهایت، اگر در این زمینه می خواهید مانیتور جدیدی خریداری کنید، مدل های مبتنی بر رفرش ریت 120 یا 144 هرتز انتخاب خوبی به شمار می فرایند. برای افرادی که خود را به صورت جدی گیمر می دانند، می توانند از بین مانیتورهای 240 هرتز دست به انتخاب بزنند. سرعت بالای 300 هرتز هم مناسب خوره های تکنولوژی است که از لحاظ اقتصادی هم مسئله ای در پرداخت مبلغ زیادی برای خرید چنین مانیتورهایی ندارند؛ چنین افرادی باید یک سیستم سخت افزاری بسیار قدرتمند هم فراهم نمایند تا بتوانند از این مزیت مانیتور نهایت استفاده را ببرند.

در نهایت باید بگوییم که شرکت های مختلف در این زمینه وارد نبرد گسترده ای شده اند و به همین خاطر تا اطلاع ثانوی رقابت بر سر افزایش رفرش ریت نمایشگرها ادامه پیدا می نماید.

رفرش ریت یکی از مهم ترین ویژگی های نمایشگر گجت ها است

منبع: Gizmodo

بارازعلی: بارازعلی | مجله گردشگری و مسافرتی جاذبه های ایران

باتسک: باتسک | مجله گردشگری، موفقیت، پزشکی، سلامت، مد و لباس

صبح مهریز: صبح مهریز | مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 68519

به "نبرد بر سر افزایش رفرش ریت نمایشگرها تا چه زمانی ادامه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد بر سر افزایش رفرش ریت نمایشگرها تا چه زمانی ادامه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید