مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ نگاهی به تغییرات ریز و درشت

به گزارش مجله سرگرمی، در این مطلب قصد داریم با مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 به این موضوع بپردازیم که چه تغییراتی در جدیدترین محصول اپل اتفاق افتاده است.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ نگاهی به تغییرات ریز و درشت

شرکت اپل به تازگی از مدل پایه نو آیفون 16 رونمایی نموده و تعدادی تغییرات مهم از جمله طراحی به روز شده، چند دکمه نو و بعلاوه عمر باتری بهتر وجود دارد. در سری آیفون 16 چهار مدل وجود دارد، اما در اینجا ما روی مدل معمولی آیفون 16 و تمام ویژگی های نو نسبت به مدل قبلی آیفون 15 تمرکز می کنیم.

مدل پایه آیفون 16، ارزان ترین مدل در خط فراوری این سری باقی می ماند. قیمت اولیه آیفون 16 با حافظه 128 گیگابایتی 800 دلار بوده که در مقایسه با سایر محصولات، رقم چندان هنگفتی به حساب نمی آید.

در پشت تلفن یک دوربین پشتی نو به شکل قرص مشاهده می کنید، در حالی که در داخل دستگاه یک چیپست سریع تر و کارآمدتر تحت عنوان A18 وجود دارد که از ویژگی های هوش مصنوعی پشتیبانی می نماید. با این حال، بیشتر ویژگی های هوش مصنوعی به وسیله به روزرسانی های نرم افزاری در اواخر سال جاری و حتی سال آینده ارائه می شوند.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 در یک نگاه

آیفون 16آیفون 15
اندازه6.1 اینچ6.1 اینچ
تغییرات ظاهریدکمه اکشن و دکمه دوربیندکمه بی صدا
پردازنده مرکزیتراشه A18 اپلتراشه A16 بایونیک
ظرفیت رم8 گیگابایت6 گیگابایت
پشتیبانی از هوش مصنوعیداردندارد
فضای ذخیره سازی128 / 256 / 512 گیگابایت128 / 256 / 512 گیگابایت
طراحی دوربیندوربین با چینش عمودی نوطراحی مورب
دوربین اصلی48 مگاپیکسل48 مگاپیکسل
سایر دوربین هااولترا واید 12 مگاپیکسلی با پشتیبانی از ماکرواولترا واید 12 مگاپیکسلی
عمر باتری22 ساعت پخش ویدیو20 ساعت پخش ویدیو
شارژ
  • شارژ سیمی با ظرفیت 20 وات
  • مگ سیف با ظرفیت 25 وات
  • شارژ سیمی با ظرفیت 20 وات
  • مگ سیف با ظرفیت 15 وات شارژ بی سیم

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ کیفیت طراحی و نمایش

آیفون 16 اندازه و شکل کلی مدل قبلی را حفظ می نماید، بنابراین ما مانند قبل یک فرم فاکتور 6.1 اینچی داریم؛ یک قاب آلومینیومی با لبه های کمی مخروطی و روکش شیشه ای مات در پشت.

یکی از پیشرفت ها می تواند کاهش حاشیه صفحه نمایش باشد، اما این قطعی نیست؛ چرا که اپل معمولا چنین ترفندهایی را برای مدل های Pro نگه می دارد. با این حال، چیزی که مطمئنا در حال تغییر است، طراحی دوربین محسوب می شود. اپل یک آرایش دوربین عمودی قدیمی نو را در آیفون 16 اتخاذ می نماید. ما این رویکرد را در آیفون X و تا سری آیفون 12 داشتیم و حالا آیفون 16 به شکل قرص باز می شود. این تغییر به علت فناوری ویدیوی فضایی یا Spatial Video به شمار می رود؛ این فرمت ویدیویی سه بعدی نو که در Vision Pro خیره نماینده به نظر می رسد، احتیاج دارد که لنزهای دوربین در یک خط مرتب شوند تا کار نمایند.

یکی دیگر از تغییرات بزرگ و خوشایند در تمام نسخه های آیفون 16، از جمله آیفون 16 پایه، دکمه ها هستند. شما یک دکمه اکشن (که جایگزین سوئیچ بی صدا می شود) و بعلاوه یک کنترل دوربین کاملا نو برای راه اندازی سریع دوربین دریافت می کنید. این کنترل دوربین مانند یک کلید شاتر در دوربین عمل می نماید، بنابراین با یک فشار خفیف فوکوس می نماید و پس از کلیک کردن روی آن عکس می گیرد.

بنابراین دکمه اکشن در سمت چپ، بالای کلیدهای تنظیم صدا واقع شده است. سپس کنترل دوربین در سمت راست، زیر دکمه پاور واقع شده است. این همان جایی است که اپل قبلا آنتن mmWave را قرار داده بود، به طوری که حالا باید به سمت چپ پایین، زیر کلیدهای صدا حرکت کند.

بقیه المان ها تقریبا یکسان است: هیچ تغییری در اندازه یا وزن وجود ندارد. البته، شما همچنان یک پورت USB-C در آیفون 16 و استاندارد IP68 حفاظت از آب و گرد و غبار دارید. متاسفانه، مدل پایه آیفون 16 هنوز فقط از سرعت انتقال USB 2 پشتیبانی می نماید (طرفداران از USB 3 از مدل آیفون 15 پرو پشتیبانی می نمایند).

برای صفحه نمایش، بیشتر مشخصات ثابت باقی می مانند. صفحه نمایش 6.1 اینچی نوترین مدل آیفون از نوع OLED است که حداکثر روشنایی آن حداکثر 1200 نیت تعریف می شود. با این حال، حداقل روشنایی صفحه نمایش به 1 نیت کاهش پیدا نموده است.

بعلاوه یک شیشه پوشش سرامیک شیلد نسل نو در آیفون 16 می بینیم که از قبل سخت تر بوده و اپل ادعا می نماید که جنس این گلس از سایر گوشی ها قوی تر به شمار می رود. این تغییر خوب به شمار میرود، اما یک تغییر مهم که بسیاری از کاربران حرفه ای در پی آن بودند در این محصول دیده نمی شود.

آیفون 16 هنوز با فرکانس 60 هرتز کار می نماید؛ درست مانند آیفون 15 و سایر آیفون های قبلی. در واقع 60 هرتز به هیچ وجه به اندازه ProMotion روان و سلیس نیست. شایعات حاکی از آن است که ProMotion پایان با مدل وانیلی آیفون 17 در سال 2025 وارد بازار خواهد شد. شاید طرفداران اپل با این خبر راضی شوند!

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از جنبه عملکرد و نرم افزار

آیفون 16 دارای تراشه نو اپل A18 بوده که بر اساس فناوری نسل دوم 3 نانومتری ساخته شده است. هیچ گوشی دیگری در زمان عرضه با چنین فرآیند پیشرفته ای ساخته نشده است. آیفون 15 از تراشه A16 Bionic استفاده می نماید، در حالی که انتظار می رود آیفون 16 اولین مدل آیفون وانیلی باشد که از پردازنده 3 نانومتری بهره می برد. این جهش از شرکت اپل واقعی ستودنی است.

چیپست نو بعلاوه اولین تراشه ای به شمار می رود که از پایه در خصوص بهینه سازی هوش مصنوعی ساخته شده است. اپل سال گذشته از بحث داغ هوش مصنوعی جا ماند، اما سال جاری به طور کامل روی آن سرمایه گذاری نموده است.

آیفون 16 دارای 8 گیگابایت رم بوده که در مقایسه با 6 گیگابایت رم در آیفون 15 به نظر می رسد یک مزیت به شمار میرود. احتمالا به علت تعبیه هوش مصنوعی انحصاری اپل ظرفیت رم در گوشی نو آیفون بیشتر شده است. با تمام این تفاسیر، این امکان وجود دارد که بعضی از ویژگی های هوش مصنوعی در آیفون 15 قدیمی در دسترس نباشند.

البته همچنان اپل در بحث هوش مصنوعی مقداری دیر وارد رقابت شده و پروژه های مطرح جهان نظیر ChatGPT و جمینای در حال تاخت و تاز هستند؛ با این اوصاف، سیری (Siri) نو در نیمه اول سال 2025 عرضه می شود.

ما هیچ تغییری در سطوح ذخیره سازی نداریم، بنابراین می توانید بین 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه یکی را انتخاب کنید. آیفون 16 نیز احتمالا از همان مودم آیفون 15، اسنپدراگون X70 استفاده می نماید. راه چاره کاملا خوبی تلقی می شود، اما به اندازه مودم ارتقا یافته مورد انتظار در آیفون 16 پرو پیشرفته نیست. این مدل Pro احتمالا نسخه X75 را با تجمیع حامل بهبود یافته و یک تراشه ترکیبی زیر 6 گیگاهرتز و mmWave دریافت می نماید که 25 درصد فضای کمتری را روی برد اشغال می نماید و 20 درصد انرژی کمتری مصرف می نماید.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ دوربین

با سیستم دوربین نو به شکل قرص، آیفون 16 متفاوت از قبل به نظر می رسد، اما فارغ از طراحی نو، ارتقا دوربین هیجان انگیز کمتری نسبت به آیفون 15 سال گذشته دارد. تمامی نسخه های آیفون 16 دارای یک دوربین کنترل فیزیکی نو هستند که در زیر کلید پاور قرار می گیرد. این دکمه نو یک دکمه خازنی محسوب می شود؛ به این معنی که فقط زمانی که آن را با انگشت فشار می دهید، فشار را ثبت می نماید؛ بنابراین به طور تصادفی در جیب شما فعال نمی شود. می توانید آن را برای کار با برنامه های دوربین مختلف، از جمله برنامه های شخص ثالث، سفارشی کنید.

هنگامی که در یک برنامه دوربین هستید، نیم فشار دادن به شما امکان می دهد نوردهی یا فوکوس را قفل کنید، در حالی که فشار کامل یک تصویر را ضبط می نماید یا آغاز به ضبط ویدیو می نماید. این تغییر واقعا جای راضیی دارد؛ چرا که باعث می شود لحظه های مهم زندگی را خیلی سریع و بدون دردسر ثبت کرد.

جالب اینجاست که از آنجایی که این یک دکمه خازنی است، می توانید به نوعی از آن به عنوان ترک پد نیز بهره ببرید. برای مثال، یکی از ویژگی های ممکن این است که می توانید انگشت خود را برای بزرگ نمایی و کوچک نمایی بکشید. بعلاوه می توانید اندازه تاری پس زمینه را برای پرتره ها کنترل نموده یا به سرعت در فیلترها بچرخید!

در خصوص سخت افزار دوربین، آیفون 15 اولین مدل پایه آیفون بود که دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی را دریافت کرد که در مقایسه با دوربین 12 مگاپیکسلی که در آیفون های قبلی استفاده می شد، ارتقای بزرگی در جزئیات و تصاویر کم نور داشت.

سال جاری با آیفون 16، هیچ تغییر سخت افزاری بزرگی وجود ندارد؛ چرا که اپل از دو دوربین استفاده می نماید. باز هم لنز تله فوتو اختصاصی برای مدل های پایه وجود ندارد! دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی همان دیافراگم f/1.6 را دارد و توانایی ارائه کیفیت تقریبا بدون افت را در زوم 2 برابری به وسیله برش سنسور دارد.

در خصوص دوربین فوق عریض، آیفون 16 سنسور 12 مگاپیکسلی را حفظ می نماید، اما از دیافراگم کمی سریعتر (f/2.2 در حال حاضر در مقابل f/2.4 قبل) استفاده می نماید که اجازه می دهد نور بیشتری به سنسور برخورد کند. برای اولین بار در یک آیفون پایه، اپل پشتیبانی از عکاسی ماکرو را اضافه می نماید. تنها سری Pro تا به امروز از پشتیبانی ماکرو برخوردار بوده اند؛ بنابراین دیدن این ویژگی برای مدل های پایه آیفون نیز بسیار خوب به شمار می رود.

در بخش نرم افزار، شما نسل نو سبک های عکاسی را دریافت می کنید که بسیار قدرتمندتر از قبل هستند. با وجود هوش مصنوعی در آیفون 16، انتظار داریم ویژگی های نو ویرایش تصویر را مشاهده کنیم: تغییر اندازه هوشمند و حرکت هوشمند اشیا در عکس ها تنها بعضی از ترفندهایی است که اپل ممکن است از کتاب راهنمای هوش مصنوعی سامسونگ و گوگل قرض بگیرد.

در خصوص کیفیت ویدیو، Spatial Video و Spatial Photos ارتقا دیگری هستند. شما می توانید ویدیوهای سه بعدی را به وسیله هدست AR/VR مثل اپل ویژن پرو دیدن کنید. هر چند، قیمت بسیار زیاد هدست اپل یک محدودیت احتمالی است که بسیاری از کاربران نمی توانند از این دو ارتقا بهره مند شوند یا طعم Spatial Video را بچشند.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ کیفیت صدا و بازخوردهای لمسی

اپل به طور مداوم کیفیت صدا را از بلندگوهای آیفون بهبود می بخشد و ما انتظار پیشرفت تدریجی دیگری را داریم، اما هیچ چیز عمده ای در نوترین محصول اپل وجود ندارد.

در خصوص لمس، از زمانی که Taptic Engine اولین بار در آیفون 6s ظاهر شد، در آیفون ها عالی بوده اند! انتظار چیز نوی در این زمینه نداشته باشید.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ عمر باتری و شارژ

با توجه به اندازه و فرم آیفون 16 که تقریبا مشابه آیفون 15 قبلی محسوب می شود، فضایی برای باتری بسیار بزرگتر وجود نخواهد داشت. با این حال، شایعات می گویند که امکان ارتقای جزئی وجود دارد. ما بعدا فقط اندازه دقیق باتری را خواهیم داشت، اما اپل به ما می گوید که آیفون 16 می تواند 22 ساعت پخش ویدیو داشته باشد، که در مقایسه با 20 ساعت در آیفون 15 تفاوت آنچنان حائز اهمیتی نیست. به طور کلی با یک بهبود 10 درصدی روبه رو هستیم اما برای کارهای دیگر مانند پخش صدا. ، اپل همان عدد 80 ساعت را در دو مدل ذکر می نماید. به عبارت دیگر، بهبود بسیار جزئی در عمر باتری وجود دارد.

شایعات پیش بینی می کردند که آیفون 16 باتری 3561 میلی آمپر ساعتی داشته باشد که نسبت به باتری 3349 میلی آمپر ساعتی آیفون 15 شش درصد ارتقا یافته است.

ما امیدوار بودیم شارژ سریع تری داشته باشیم، اما فقط زمانی که شما با MagSafe شارژ می کنید این اتفاق رخ می دهد. آیفون 16 از شارژ 25 وات پشتیبانی می نماید که نسبت به 15 وات قبل، یک تغییر مثبت محسوب می شود. البته برای بهره برداری از شارژ سریع باید شارژر بی سیم را به یک خروجی حداقل 30 وات متصل کنید. آیفون 16 از استاندارد Qi2 نیز پشتیبانی می نماید.

متاسفانه به نظر می رسد سرعت شارژ سیمی در 20 وات ثابت باقی می ماند. این اولین مرتبه ای است که می بینیم شارژ بی سیم سریعتر از شارژ سیمی است.

خرید آیفون 16؛ منطقی یا غیر منطقی؟

واقع بینانه نگاه کنیم، آیفون 16 ارتقای بسیار بزرگ و حیرت انگیزی در برابر نسل قبلی خود نیست. به طور کلی دو دکمه به گوشی نو اپل اضافه شده و سرعت شارژ بی سیم تا حدودی ارتقا یافته است. بعلاوه قابلیت عکس برداری ماکرو به دوربین اضافه شده و مقداری هم روی عمر باتری کار شده است.

برجسته ترین (بخوانید تبلیغاتی ترین) قابلیت آیفون 16 به هوش مصنوعی Apple Intelligence برمی شود که فعلا صرفا روی آیفون 15 وجود دارد. متاسفانه همچنان خبری از ProMotion با فرکانس 120 هرتزی نیست و کاربران آیفون 16 پرو از این ویژگی بهره خواهند برد. اگر بین خرید آیفون 16 و 15 مردد هستید، باید در نظر بگیرید آیا قابلیت های نو گوشی آیفون 16 باب میل شما است یا خیر.

منبع: phonearena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1403 بروزرسانی: 20 شهریور 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164597

به "مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ نگاهی به تغییرات ریز و درشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه آیفون 16 با آیفون 15؛ نگاهی به تغییرات ریز و درشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید