مرمت قلعه ای متعلق به برادر حاکم

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از مرمت قلعه بدلبو که یکی از قلاع تاریخی ارومیه است اطلاع داد.

مرمت قلعه ای متعلق به برادر حاکم

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: یکی از اولویت های مرمتی این اداره کل در سال 98 مرمت قلعه بدلبوی ارومیه واقع در روستایی به همین نام است که کار مرمت آن از حدود یک ماه پیش آغاز شده است.

وی در مورد جزئیات این پروژه گفت: طی بازدیدی که حدود یکسال پیش از این بنای تاریخی بعمل آمد و با توجه به اهمیت این بنا و همچنین زیبایی های خاص معماری که در آن مشهود بود، این اداره کل تمایل خود را برای مرمت و بازسازی آن به اطلاع مالک حقیقی بنا رساند.

جباری اضافه نمود: با پیگیری های بعمل آمده و حسب ضرورت های موجود، مرمت قسمتهای اصلی و خارجی بنا که بیشتر در معرض آسیب نهاده شده از سوی این اداره کل در اولویت نهاده شد و پس از تهیه طرح کارشناسی، کارگاه مرمتی آن از حدود یک ماه پیش آغاز به کار نموده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه نمود: در مجموع حدود یک میلیارد ریال برای مرمت این قلعه اختصاص یافته است که برای خرید مصالح، اجرای عملیات حفاظتی در نمای اصلی بنا، ساماندهی و مرمت بخشی از دیوار آجری محوطه و حفاظت اضطراری برج قلعه هزینه می گردد.

به گزارش خبرنگاران، قلعه تاریخی بدلبو ارومیه یکی از آثار تاریخی این شهرستان است و هدف از ایجاد آن حفاظت از شهر ارومیه و استقرار فوج افشار بود.

این قلعه تاریخی در 14 کیلومتری جاده سرو و در محال نازلو چای واقع و به احتمال زیاد قلعه به خاطر جلوگیری از مزاحمت اشرار در دوره حکمرانی شجاع الدوله برادر اقبال الدوله حاکم ارومیه و مصادف با سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است.

این قلعه از بخش های مختلفی شامل ساختمان های پیرامون، عمارت اصلی، برج و بارو تشکیل شده و مصالح بکاربرده شده درآن نیز بیشتر از ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ است.

قلعه تاریخی بدلبو به مرور زمان به علت عدم استفاده و همچنین فرسایش طبیعی و دخل و تصرفات انسانی، دچار آسیب شده و بخش هایی از آن از بین رفته است.

این مجموعه تاریخی دارای وسعتی بیش از 16 هزار مترمربع بوده و چشم انداز و محیط پیرامون آن دارای جاذبه های بصری زیبایی از باغات انگور و سیب است و از هوایی سالم و پاک برخوردار می باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22855

به "مرمت قلعه ای متعلق به برادر حاکم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت قلعه ای متعلق به برادر حاکم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید