لزوم ایجاد نقشه گرید ملی؛ یافتن مکان بحران با چند کد ساده

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- معاون مدیریت کارتوگرافی و اطللس های ملی سازمان نقشه برداری کشور بر لزوم ایجاد گرید ملی در بحران ها اشاره نمود و نقش آن را در افزایش سرعت و دقت در مکان یابی یادآور شد.

لزوم ایجاد نقشه گرید ملی؛ یافتن مکان بحران با چند کد ساده

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، محمد عرب کرمی روز سه شنبه در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی درخصوص گرید ملی و نحوه کاربرد آن در مخاطراتی مانند سیل خوزستان، گلستان، شیراز و لرستان صحبت کرد و گفت: تکنولوژی ارتباط مکانی، چارچوب مشترک و کاربردی را با هدف مدیریت موارد بحرانی گوناگون اطلاعات مکانی در سطح ملی داراست، گرید ملی زبان مبنا و مشترک این سیستم را در اختیار ما قرار می دهد.

اگر به نرم افزارهای سیستم های جغرافیایی مراجعه کنید، خواهید دید که دیگر کشورها اکنون از گرید ملی برای مواقع خطر استفاده می نمایند و ما نیز باید به آن سمت برویم.

وی اضافه کرد: در مدارس کشورهای دیگر، زمانی که دانش آموزان به فهم مختصات جغرافیایی می رسد، با گرید ملی کشورشان آشنا می شوند و تا سطوح بالاتر نیز آموزش می بینند تا بتوانند در مواقع مختلف از این نقشه گرید ملی استفاده نمایند. اگر مکانی بدون آدرس و در دل دشت و بیابان باشد، می توان با استفاده از نقشه گرید ملی به نشانی دست پیدا کرد.

عرب کرمی در معرفی مزایای استفاده از گرید ملی گفت: روش ساده برای یافتن مکان، استفاده سهل و آسان از موقعیت های جغرافیایی، افزایش سرعت و دقت در مکان یابی، توانایی ایجاد ایندکس بندی استاندارد، بهبود مکان یابی بخصوص در زمان حادثه و در شرایط امداد و نجات، بهبود راهبری عملیاتی برای گروه های امدادرسان، امکان ارسال کد محل با روش هایی مانند پیامک از مزایای استفاده از گرید ملی است.

معاون مدیریت کارتوگرافی و اطلس های ملی سازمان نقشه برداری کشور با این شرح که می توان با اختصاص هشت رقم، کد سازمان نقشه برداری را با یک مربع 100 متری به عنوان گرید معرفی کنیم، گفت: تعیینات مکانی این سازمان می تواند به همین هشت کد در تمام کشور شناخته گردد، می توان یک محدوده 10متری را با اختصاص کد 10رقمی در کل ایران تعیین کنیم. در نهایت این داده های مکانی می توانند به وسیله یک اپلیکیشن روی موبایل قابل دسترسی باشند تا همگان بتوانند با این کد به گرید ملی برسند.

به گفته وی، گرید ملی این امکان را می دهد که اگر فردی در موقعیتی باشد، بتواند به وسیله همین اپلیکیشن موقعیتش را اعلام کند. در سیل اخیر بعضی نقاط آن قدر تحت تاثیر بحران و سیلاب قرار گرفتند که دیگر از آن آدرسی باقی نمانده بود. برای این که درصورت بروز بحران، آماده استفاده از این نقشه ها باشیم، باید از الان روی نقشه گرید ملی کار کنیم تا با استفاده از یک کد چند رقمی، محل حادثه را پیدا کنیم.

عرب کرمی توضیح داد: مختصات سیستم های تصویر به علت پیچیدگی شان برای عموم مردم قابل درک نیست و بهتر است برای مواقع بحرانی از یک سیستم کدگزاری موقعیتی استفاده گردد. این امکان در کشورهای مختلف دنیا اجرایی شده است اما با وجود این که سه سال از تایید این طرح می گذرد، هنوز آن را به مرحله اجرا درنیاورده ایم. هماهنگی بین دستگاه ها برای استفاده از گرید ملی در مواقع بحرانی می تواند یاری شایانی کند، البته الان وزارت نیرو از این امکان استفاده می نماید.

نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی با حضور مدیران اجرایی، کارشناسان و اساتید برجسته دانشگاه های ایران و آلمان به همت سازمان نقشه برداری کشور و به میزبانی سازمان برنامه و بودجه برگزار گردید.

علمی**9207** 1055

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19769

به "لزوم ایجاد نقشه گرید ملی؛ یافتن مکان بحران با چند کد ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ایجاد نقشه گرید ملی؛ یافتن مکان بحران با چند کد ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید