فرصت دیدن طبیعت رویایی کردستان را در تابستان از دست ندهید

به گزارش مجله سرگرمی، حالا که ویروس کرونا مزرها را بسته است وقت آن رسیده تا از این فرصت استفاده کنیم و قدر جاذبه های ایران زیبای خودمان را بیشتر بدانیم. پس تا فصل تابستان تمام نشده باروبندیل را جمع کنید و راهی کردستان یکی از زیباترین استان های غربی کشور شوید. کوهستان های سربه فلک کشیده، آبشارهای خروشان و روستاهای پلکانی، به طبیعت این منطقه چهره ای بی نقص داده اند و چند روزی سپری کردن در میان آن ها در زندگی پر از استرس امروزه این نوید را می دهد که جهان هنوز هم زیبایی های خود را دارد.

فرصت دیدن طبیعت رویایی کردستان را در تابستان از دست ندهید

اصالت، میهمان نوازی، روحیه شاد، پایکوبی و موسیقی و فضایی عرفانی با فرهنگ قوم کرد عجین شده، شاید راز این اصالت را در زندگی میان طبیعت و کوهستان های سرسخت باید جست. طبیعتی سحرانگیز که بی اغراق می توان گفت بکرترین مناظر طبیعی را در دل کوهستان های خود پنهان نموده است. کردستان استانی با شگفتی های فراوان است که برای یک بار هم شده باید آن را از نزدیک ببینید. پس برای کشف زیبایی های این استان ادامه مطلب را از دست ندهید.

.

پارک آبیدر سنندج

شهر زیبای سنندج مرکز استان کردستان است و بیشتر گردشگران کردستان گردی را از همین شهر شروع می نمایند. سنندج در منطقه کوهستانی قرار گرفته، از این رو تابستان هایی خوش آب و هوا و معتدل دارد. این شهر طبیعت زیبای خود را مدیون قرار دریافت در میان دو کوه سنگ سیاه و آبیدر است که پارکی به همین نام نیز بر بام آن و با ترکیبی خارق العاده از طبیعت و هنر دست انسان ساخته شده و جلوه ای خاص به سنندج بخشیده است.

پارک آبیدر یک مجموعه فرهنگی تفریحی می باشد که با درختان سرسبز و کوه های سربه فلک کشیده تزیین شده است. اگر تعطیلات آخر هفته را در سنندج باشید محلی های بسیاری را میبینید که آبیدر را برای گردش و پیکنیک انتخاب نموده اند. چندین چشمه طبیعی و یک باغ وحش زیبا از دیگر جاذبه های پارک آبیدر هستند.

در طول اقامتتان در سنندج علاوه بر پارک آبیدر سری هم به بازار قدیمی و عمارت تاریخی خانه کرد بزنید.

دریاچه زیوار مریوان

شهر مریوان در فاصله 125 کیلومتری سنندج قرار گرفته و اغراق ننموده ایم اگر آن را بهشت گمشده غرب ایران بنامیم. این شهر مرزی یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی ایران را در فاصله سه کیلومتری خود دارد.

زریوار دریاچه ای محصور شده در میان کوهستانی بلند با درختان گلابی وحشی، بلوط ایرانی زالزالک و بادام است که زیبایی تحسین برانگیزش چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. جالب اینکه آب این دریاچه نه به صورت مصنوعی بلکه به وسیله چشمه های طبیعی و باران تامین می گردد.

نام دریاچه زریوار از ریشه زبان پهلوی، زبان مردم کردستان قبل از دوره اسلام گرفته شده است. در این زبان زری به معنای دریاچه و وار نیز به معنای کنار است که ترکیب آن دو به معنای کنار دریاچه می باشد.

در میان دریاچه جزیره های کوچکی ساخته شده اند و شما می توانید یک قایق کرایه نموده و از قایق سواری در میان جزیره ها لذت ببرید. بعد از یک قایق سواری هیجان انگیز خوردن ماهی کباب در میان طبیعت با هوایی عالی از دیگر تفریحات زیوار است. اگر هم خواستید می توانید شب را در هتل 4 زریوار با نمای دریاچه اقامت کنید یا در محیطی کاملا امن کمپ زده و صبح را با صدای پرندگان از خواب بیدار شوید.

جاده اورامانات کردستان

جاده هورامان یا اورامات یکی از منحصربه فردترین جاده های ایران است که با پیچ های آرام شما را از سطح صاف با خود به ارتفاعات کوه های سرسبز اورامانت می برد، جایی سحرانگیز در میان مرز ایران و عراق که جز زیبایی و آرامش محض چیزی دیده نمی گردد. درختان سرسبز، روستاهای کوچک با مردمی مهربان و لباس های محلی زیبا، رودخانه های خروشان و دره های پرپیچ و خم از جاذبه های این جاده هستند که نمی گذارند گذر زمان را احساس کنید. در بین راه نیز می توانید در روستاهای کوچک توقف نموده و با آش ، نان و دوغ محلی از خودتان پذیرایی کنید. در انتهای جاده نیز یک رستوران محلی کوچک وجود دارد که کباب های بره اش با گوشت تازه هوش از سرتان می پراند.

روستای گردشگری تخت اورامانت

روستای اورامانات روستایی بی نهایت زیبا با آیین خاص در دل کوه های کردستان می باشد که در نزدیکی شهر مریوان قرارگرفته است. نام این روستا از دو واژه اورا و مان به معنای سرزمین اهورا یا صندلی خورشید گرفته شده است.

روستای تخت اورامانات قدمتی 1000 ساله دارد و مردمان مهربان و با اصالتش به گرمی پذیرای گردشگران هستند. عبور دو رودخانه سیروان ولیله طراوت و شادابی خاص را در فضای روستا حاکم نموده است. گذشته از طبیعت سرسبز و بی نظیر خانه های پلکانی تخت اورامانت چشم اندازی بی نقص را مقابل چشم بینندگان به تصویر کشیده اند.

خانه پیرشالیار از جاذبه های تخت اورامانت است که صندلیی مذهبی در بین مردم روستا دارد. هر ساله در دو تاریخ 15 اردیبهشت و 15 بهمن ماه آیینی مذهبی به نام عروسی پیر شالیار در این روستا برگزار می گردد. دراین آیین که قدمتی هزاران ساله دارد مردان با لباس های کردی و زنان با لباس های رنگارنگ محلی حضور پیدا نموده و مراسم دفع زنی با آوازهای محلی اجرا می نمایند. این مراسم به ویژه در فصل بهار گردشگران زیادی را به سوی تخت اورامانات می کشاند.

تخت اورامانات با حفظ معماری تاریخی خود مملو است از مغازه های محلی که انواع صنایع دستی کردستان را به فروش می رسانند. همچنین اگر خواستید می توانید برای اقامت هتل کوچک و مجهز روستا را رزرو نموده یا خانه های روستایی را با حال و هوای قدیمی و صمیمی انتخاب کنید.

روستای پالنگان

روستای پالنگان یا به زبان محلی پلنگان از دیگر روستاهای حیرت انگیز ایران است که در نزدیکی شهر کامیاران و در ابتدای جاده اورامانت قرار گرفته است. این روستا در دامنه ارتفاعات کوه شاهو جا خوش نموده و با مناظر طبیعی شگفت انگیز گردشگران را به سوی خود می کشاند.

پالنگان بافتی کاملا سنتی دارد و خانه های سنگی اش به صورت پلکانی و با معماری خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. چشمه ها و آبشارهای خروشان، دره های سرسبز، درختان بلوط و رودخانه ای که از میان ده می گذرد، همه و همه همانند تابلویی زیبا در برابر چشم بینندگان خودنمایی می نمایند. مردم پالنگان که اصالت و مهربانی نمودها را در فرهنگ خود دارند آماده اند تا با غذاهای محلی از گردشگران پذیرایی نمایند.

غار کرفتو

کرفتو طولانی ترین غار ایران است که در نزدیکی شهرستان دیوان دره قرار گرفته، این غار حاصل همکاری جالب دست انسان و طبیعت می باشد که هزاران سال قبل محل سکونت قوم های مختلف بوده است و از آن موقع تا کنون تغییرات طبیعی بسیاری در آن اتفاق افتاده است.

غاز کرفتو افسانه های زیادی را در دل سنگ های خود پنهان نموده که با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد. ساکنان این غار با استفاده از هوش و دانش خود امکانانی مانند راهرو، پنجره و اتاق را برای زندگی محیا نموده بودند که همگی آن ها نمایی رو به دره پایین غار دارند. همچنین کتیبه ای یونانی در غار پیدا شده که نشان می دهد هرکول، قهرمان معروف یونانی در کرفتو دفن شده است. البته راز این ماجرا هنوز به اثبات نرسیده و کاوشگران به دنبال اسناد بیشتر برای کشف آن هستند.

در سفر به سنندج بازدید از این پدیده منحصربه فرد طبیعی با معماری باستانی را از دست ندهید.

bebop.ir: بیباپ: مجله هنر موسیقی

kalarena.ir: مجله کالارنا: نقد و بررسی کالاهای دیجیتالی

منبع: ستاره ونک
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 100007

به "فرصت دیدن طبیعت رویایی کردستان را در تابستان از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت دیدن طبیعت رویایی کردستان را در تابستان از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید