سوغات تبریز از قرابیه تا فرش دستباف

به گزارش مجله سرگرمی، تبریز یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است، این شهر تاریخی و کهن ظرفیت های ویژه ای جهت میزبانی از گردشگران و میهمانان داشته که در این میان سوغات تبریز نیز صندلی ویژه ای دارد.

سوغات تبریز از قرابیه تا فرش دستباف

به گزارش خبرنگاران، تبریز طی دوره های مختلف سوغاتی های خاصی داشته و امروز نیز سوغاتی های مورد استقبال فراوانی دارد که آجیل، شیرینی قرابیه، نوقا، ریس، شکلات تبریز از جمله آن است؛ البته تبریز در عرصه صنایع دستی نیز نام آشنایی داشته و صنایع دستی فراوری شده در این خطه و به ویژه در مناطق روستایی مورد استقبال بسیاری از گردشگران است.

کریم میمنت نژاد پژوهشگر تاریخ در رابطه با سوغات تبریز در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار می نماید: شهر تبریز در دوره های مختلف سوغات مختلفی داشته و سوغات امروز تبریز بسیار متفاوت از سوغات 40 سال پیش شهر تبریز است، از این رو برای صحبت در خصوص سوغات تبریز باید در بازه زمانی مشخصی صحبت کنیم.

آجیل

آجیل تبریز مرغوبیت بسیاری داشته و از گذشته های دور به خارج از کشور صادر می شده است، آجیل پای ثابت جشن ها و میهمانی های تبریزی هاست و انواع مختلفی از خشکبار در این شهر فراوری می گردد.

میمنت نژاد در این رابطه می گوید: تبریز، شهری خشکبار پرور بوده و در کنار مراغه که محل فراوری خشکبار است، قرار گرفته است، شاید بتوان گفت که بهترین آجیل جهان در تبریز یافت می گردد، از این رو آجیل تبریز نیز این ظرفیت را دارد که در لیست سوغات تبریز قرار گیرد.

قرابیه

قرابیه تبریز نوعی شیرینی خوشمزه است که در جشن ها و اعیاد نیز صندلی ویژه ای دارد، این شیرینی خوشمزه به شکل خاص و منحصر به فردی در تبریز می گردد؛ این شیرینی از آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و… تهیه می گردد و دارای طعم های پسته ای، بادامی، نارگیلی است.

میمنت نژاد در این رابطه با بیان این که شیرینی قرابیه در لیست سوغات تبریز قرار گرفته است، اضافه نمود: قرابیه ای که در تبریز طبخ می گردد، منحصر به شهر تبریز بوده و نوعا خاص است.

ریس و نوقا و صنایع دستی

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: شیرینی های زیرمجموعه ریس و نوقا نیز جزوی از خوردنی های ویژه شهر تبریز هستند، اما صرفا هم متعلق به تبریز نیستند بلکه در نقاط دیگر هم یافت می شوند.

وی با تاکید بر این که شهر تبریز صنایع دستی مختص خود را نیز دارد، اضافه نمود: نقره تبریز نیز مشهور بوده و نقره سازان بزرگی در سطح شهر تبریز و به ویژه در خیابان امام(ره) حضور دارند.

گلیم ورنی، نگارگری، قلم زنی، منبت کاری، معرق کاری و صنعت چرم تبریز از جمله صنایع دستی مشهور و مورد استقبال در شهر تبریز است.

شکلات

نخستین کارخانه شکلات سازی ایران در سال 1324 شمسی توسط دو برادر در تبریز راه اندازی شد، امروز نیز تبریز حرف های بسیاری در حوزه فراوری شکلات داشته و بسیاری از محصولات فراوری شده در این دیار کهن، مورد استقبال کشورهای خارجی است.

میمنت نژاد در این رابطه می گوید: امروز شکلات تبریز صندلی ویژه ای در جهان برای خود باز نموده و می توان در لیست سوغات تبریز قرار گیرد.

فرش و کفش

کفش و فرش تبریز آوازه ای جهانی داشته و بسیاری از مردمان برای تهیه کفش اصیل و فرش دستباف تبریز میهمان این دیار کهن می شوند تا در میان بازار فرش و همچنین بازار کفاشان تبریز قدم زده و طرحی زیبا و اصیل را انتخاب نمایند.

میمنت نژاد در این خصوص می گوید: فرش تبریز و کفش تبریز هم به عنوان سوغات مطرح می شوند، چرا که این نوع فرش و کفش منحصر به تبریزهستند، از این رو با توجه به صندلی خوبی که دارند، می توانند در لیست سوغات تبریز قرار گیرند.

باقلوا

باقلوا نوعی شیرینی ترکی است که امروز در ویترین اکثرشیرینی فروشی های تبریز به چشم می خورد و تبریز نامی آشنا در فراوری این نوع شیرینی به سبک ترکیه ای دارد، این نوع شیرینی بسیار دلچسب و شیرین است. باقلوا با آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ، شیر و گلاب تهیه می گردد.

پنیر لیقوان و عسل سهند

پنیر لیقوان نیز از بهترین انواع پنیر است که در روستای لیقوان آذربایجان شرقی فراوری می گردد این پنیر به حدی مرغوب بوده و طعم خوبی دارد که از سراسر کشور مشتری دارد.

عسل سهند نیز شهره عام و خاص بوده و در شهرستان مراغه توسط زنبورداران این منطقه تهیه می گردد که به خلوص و مرغوبیت شهرت دارد.

asemaneto.ir: آسمان تو: خرید بلیط پرواز، تور های لحظه آخری مسافرتی

iraniro.ir: تور ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان، تهران، کیش، قشم، یزد، تبریز، اخبار ایران

anti6.ir: آخرین خبر: اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16798

به "سوغات تبریز از قرابیه تا فرش دستباف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات تبریز از قرابیه تا فرش دستباف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید