ساخت نرم ترین ایمپلنت مغز با سوزن قندی

به گزارش مجله سرگرمی، محققان پیروز به ابداع یک ایمپلنت مغزی بسیار نرم شده اند که سوزن آن قندی است و پس از ورود به بدن، حل می گردد.

ساخت نرم ترین ایمپلنت مغز با سوزن قندی

اگرچه ایمپلنت های عصبی نقشی حیاتی در نظارت یا تحریک قسمت هایی از مغز دارند، اما اغلب توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرند. اکنون یک دستگاه جدید با نرم بودن بسیار، این مشکل را رفع می نماید و با استفاده از یک سوزن ساخته شده از قند، درون مغز کاشته می گردد که سپس این سوزن به سرعت در بدن حل می گردد.

اگرچه بعضی از ایمپلنت های عصبی فعلی نسبتاً انعطاف پذیر هستند، اما هنوز بسیار سخت تر از بافت طبیعی مغز هستند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن متوجه نفوذ آنها می گردد و آنها را به عنوان اجسام خارجی وارد شده به بدن می بیند و واکنش التهابی ایجاد می نماید که این واکنش مانع از عملکرد آنها می گردد.

اکنون دانشمندان دانشگاه مک گیل(McGill) کانادا در جستجوی یک راه چاره بهتر، یک ایمپلنت سیلیکونی ایجاد نموده اند که تقریباً به ضخامت یک سوزن خیاطی نازک(حدود 0.2 میلی متر) است و به طور رسمینرم ترین ایمپلنت مغزی تا به امروز است. محققان می گویند این ایمپلنت دارای بافتی شبیه به پودینگ نرم است که با بافت مغز چندان متفاوت نیست.

از آنجا که این ایمپلنت بسیار نرم و شنماینده است، تعبیه آن در مغز با انجام جراحی سخت است. پس محققان این مشکل را با قرار دادن آن درون یک سوزن ساخته شده از قند حل کردند. این قند ابتدا ذوب شده و سپس قالب گیری شد و در نهایت به شکل سوزن، سفت شد. سپس سیلیکون مایع به داخل حفره داخل سوزن تزریق و ایمپلنت تشکیل شد.

در تست های آزمایشگاهی از سوزن قندی غیرسمی برای تعبیه ایمپلنت در مناطق هدف مغز موش های بیهوش شده استفاده شد و چند ثانیه پس از رسیدن ایمپلنت به این اهداف، سوزن بدون آسیب حل شد و ایمپلنت سر جای خود ماند.

وقتی مغز موش ها 3 و 9 هفته بعد آنالیز شد، تعیین شد که این ایمپلنت های نرم نسبت به ایمپلنت های عصبی سفت تر، با واکنش بسیار کمتری از سوی سیستم ایمنی بدن روبرو می شوند.

محققان می گویند، تحقیقات آینده بر روی تجهیز این ایمپلنت های نرم به وسایل الکترونیکی متمرکز است که به آنها امکان دهد عملنمودهای واقعی انجام دهند.

ادوارد ژانگ دانشمند ارشد این مطالعه می گوید: ایمپلنت هایی که ما ایجاد کردیم آنقدر نرم هستند که بدن آن را تهدید بزرگی نمی داند و به آنها اجازه می دهد با تداخل کمتری با مغز ارتباط برقرار نمایند. من از آینده فناوری ایمپلنت مغزی هیجان زده هستم و معتقدم که کار ما یاری می نماید تا جهت نسل جدیدی از ایمپلنت های نرم هموار گردد تا بتوانند ایمپلنت های مغزی را به یک درمان پزشکی بادوام تر و قابل اعتمادتر تبدیل نمایند.

این مطالعه در مجله Advanced Materials Technologies منتشر شده است.،ایسنا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 144100

به "ساخت نرم ترین ایمپلنت مغز با سوزن قندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نرم ترین ایمپلنت مغز با سوزن قندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید