رقابتی نه چندان سخت

به گزارش مجله سرگرمی، زمانی که اولین نسل از کیا سورنتو پا به عرصه رقابت با شاسی بلند های متوسط گذاشت، هنوز چندان تنوعی در بازار خودروهای شاسی بلند وارداتی وجود نداشت. اصلی ترین رقیب سورنتو در آن موقع هیوندای سانتافه بود. در این فضای کم رقیب، هر دو خودرو بازار خوبی برای خود دست وپا نموده بودند. شرکت اطلس خودرو کیا سورنتوی نسل اول را با موتور 3300 سی سی و جعبه دنده اتوماتیک به بازار ایران عرضه کرد. از دیگر رقبای کیا سورنتو، در زمان ورودش به ایران، می توان به میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل، میتسوبیشی پاجرو، تویوتا پرادو و تویوتا فورچونر اشاره نمود.

رقابتی نه چندان سخت

مقایسه با هیوندای سانتافه

تشابهات زیادی بین محصولات کمپانی های خودروسازی کیا و هیوندای دیده می گردد، و خریداران هنگام انتخاب بین خودروهای شرکت های فوق، بی گمان دست به مقایسه می زنند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

در بحث طراحی ظاهری، نسل اول کیا سورنتو زیبایی، قدرت و قابلیت را به نمایش گذاشته و سانتافه زیبایی و مدرن بودن را. با وجود یکسان بودن کیفیت متریال به کاررفته در هر دو خودرو، تفاوت هایی هم در آن ها مشهود است. فضای داخلی سورنتو ساده و کلاسیک است اما طراحی داخلی سانتافه مدرن و لوکس محسوب می گردد. البته هر دو خودرو از ارگونومی قابل قبولی برخوردارند. درکل، طراحی داخلی و خارجی هر دو خودرو سلایق مختلفی را در بر می گیرد و انتخاب از میان این دو خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد.

در خصوص پیشرانه دو خودرو باید گفت که سورنتو با حجم موتور 3300 سی سی نسبت به سانتافه با حجم موتور 2700 سی سی پرقدرت تر ظاهر شده است. از نظر حداکثر سرعت نیز سورنتو با سرعت 189 کیلومتر بر ساعت نسبت به سانتافه با سرعت 176 کیلومتر بر ساعت برنده میدان است. ضمن این که سورنتو پرشتاب تر هم عمل می نماید. و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 9.2 ثانیه زمان احتیاج دارد، اما سانتافه این سرعت را در 11.7 ثانیه طی می نماید. اما مقدار سوخت ترکیبی سورنتو 1 لیتر بیش تر از سانتافه است. هر دو خودرو استاندارد آلایندگی یورو 3 را دارند. از نظر ایمنی اما سانتافه با 12 عدد کیسه هوا وضعیت بهتری نسبت به سورنتو با شش عدد کیسه هوا دارد. درکل، امکانات مربوط به جایگاه، آینه و شیشه ها در سورنتو کمی بیش تر از سانتافه است. گفتنی است که با وجود قرارگیری این دو خودرو در بازه قیمتی یکسان، بازار خریدوفروش هیوندای سانتافه از رونق بیش تری برخوردار است و اساساً خودروی محبوب تری در بین ایرانیان محسوب می گردد، آن چنان که خودروی سانتافه در خیابان های ایران به تعداد بیش تر حضور دارد، اما ممکن است بعضی افراد ترجیح بدهند سوار خودرویی شوند که تعداد بالایی از آن در سطح خیابان ها دیده نگردد.

مقایسه با تویوتا پرادو

هر دو خودرو دارای دو ریموت کنترل هستند که برد خوبی هم دارند. پرادو برای سوار شدن، هم رکاب دارد و هم یک دست گیره در داخل که سوار شدن را خیلی راحت تر می نماید، اما سورنتو از هر دوی این امکانات بی بهره است. البته سوار شدن به سورنتو مشکل زیادی هم ندارد. تنظیم جایگاه در هر دوی آن ها برقی است. تنظیم گودی کمر در پرادو برقی اما در سورنتو دستی است. درکل، جایگاه هر دو خودرو بسیار راحت است، ولی در شروع حرکت در پرادو راحت تر هستید. کیفیت جایگاه پرادو هم از سورنتو بهتر است. در قسمت سوییچ، هر دو مجهز به چراغ دور قسمت کلید برای دید بهتر در شب هستند. استارت در پرادو به صورت اتوماتیک انجام می گردد یعنی شما فقط کلید را به قسمت استارت می رسانید و احتیاجی به نگه داشتن کلید ندارید. این آپشن در سورنتو وجود ندارد. موتور پرادو 6 سیلندر و به حجم 4000 سی سی و قدرت 240 اسب بخار در کنار موتور 6 سیلندر سورنتو به حجم 3300 سی سی و قدرت 241 اسب بخار است. هر دو خودرو دارای 5 دنده جلو هستند که سورنتو مجهز به تیپ ترونیک هم هست، اما پرادو از این آپشن بسیار مهم بی بهره است. کیفیت دسته دنده پرادو بهتر از سورنتو است، اما کیفیت فرمان در هر دو خودرو خوب است. فرمان سورنتو به مراتب نرم تر از پرادو است. شتاب اولیه هر دو خودرو بسیار خوب و سریع است، اما تا سرعت 100 کیلومتر پرادو سریع تر عمل می نماید و در شتاب گیری در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر، سورنتو شتاب بهتری دارد.

parmisfun.ir: مجله پارمیسفان | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

pbmusic.ir: نوای پرنده پارسی | مجله خبری، ورزشی و مسافرتی پارسی

quiz1.ir: مجله آزمون اول، مجله خبری تحلیل صنایع آموزشی و کارگاهی

منبع: دیوار
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29909

به "رقابتی نه چندان سخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابتی نه چندان سخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید