تمام ظرفیت دانشگاه باید برای بهبود فضای فیزیکی دانشکده ها و خوابگاه ها به کار گرفته گردد

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه، برای بهبود شرایط دانشکده ها و خوابگاه ها تاکید نمود.

تمام ظرفیت دانشگاه باید برای بهبود فضای فیزیکی دانشکده ها و خوابگاه ها به کار گرفته گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست شورای دانشگاه با آنالیز شیوه نامه حق التدریس، اعطای پایه به اعضای هیئت علمی حائز شرایط و پیشنهاد تأسیس مراکز تحقیقاتی جدید برگزار گردید. در نشست هیئت رئیسه با روسای دانشکده ها نیز ظرفیت پذیرش دانشجویان و نحوه اسکان آن ها در خوابگاه ها، همچنین ادغام آموزش در شبکه های بهداشت و درمان مورد آنالیز نهاده شد.

در این جلسه امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بیان اهداف تدوین شیوه نامه حق التدریس پرداخت و گفت: طی دهه گذشته آیین نامه مصوبی در زمینه پرداخت حق التدریس در دانشگاه وجود نداشته و این شیوه نامه به منظور ایجاد وحدت رویه در دانشکده ها و گروه های آموزشی با در نظر دریافت شرایط هریک از دانشکده ها، تدوین شده است.

وی بر لزوم ایجاد شفافیت و عینیت در تمامی فرآیند های آموزشی ازجمله پرداخت حق التدریس تأکید کرد و گفت: ماژول حق التدریس در سامانه سیپاد درحال طراحی است که به زودی نهایی می شود با این اقدام حق التدریس ها با شفافیت و عینیت بیشتری پرداخت می شود.

سهراب پور یکی از فواید طراحی این سامانه را کسب اطلاعات مورداحتیاج در انجام مداخلات لازم در دانشکده ها دانست و گفت: باوجود این سامانه وضعیت اعضای هیئت علمی دانشکده ها و شمار واحد هایی که آموزش می دهند تعیین می شود تا در صورت احتیاج، متناسب با وضعیت هر دانشکده، مداخلات لازم اعمال شود.

پس از بحث و آنالیز اعضای شورا قرار شد، ماژول حق التدریس در سامانه سیپاد بر مبنای شیوه نامه تهیه شده در معاونت آموزشی تدوین و تکمیل و حق التدریس اساتید به مدت دو ترم در این سامانه محاسبه شود. پس از گذشت این دو ترم، مشاهدات سامانه، توسط معاون آموزشی دانشگاه، در جلسه آینده شورای دانشگاه گزارش شود و بر مبنای آن شورا نسبت به ابلاغ دستورالعمل جدید حق التدریس تصمیم بگیرد. براساس تصمیم شورای دانشگاه، تا آن موقع این دستورالعمل به دانشکده ها ابلاغ نمی شود.

در ادامه محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه به بیان اعطای پایه تشویقی به 5 عضو هیئت علمی پرداخت که مورد موافقت اعضای شورا نهاده شد.

سپس محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیشنهاد ایجاد سه مرکز تحقیقاتی را عنوان کرد که بارأی اعضای شورای با ایجاد یک مرکز تحقیقاتی خصوصی موافقت شد.

صحرائیان با اشاره به ضرورت ایجاد مراکز تحقیقاتی مورداحتیاج دانشگاه گفت: رویکرد دانشگاه این است که مراکز تحقیقاتی افزایش کمی نداشته باشند، اما برخی از مراکز بنا به ضرورت دانشگاه و با موافقت شورای دانشگاه تشکیل می شوند.

وی در شرح مراکز تحقیقاتی خصوصی گفت: راه اندازی مراکز تحقیقاتی خصوصی از سیاست های وزارت بهداشت است و این مراکز می توانند مجوز فعالیت خود را از یکی از سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران دریافت نمایند و تمامی طرح های تحقیقاتی این مراکز نیز باید مجوز اخلاق را از دانشگاه موردنظر کسب نمایند.

سپس هریک از اعضای شورای دانشگاه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود درخصوص موضوعات مطرح شده پرداختند.

در ادامه نشست هیئت رئیسه با روسای دانشکده ها، علیرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای آموزشی شدن شبکه های بهداشت و درمان پرداخت و گفت: ادغام آموزش در نظام سلامت منجر به تربیت افرادی می شود که بتوانند عامل تغییر و تحول باشند.

وی ادغام آموزش در نظام سلامت را رویکردی دانست که از سال 59 مورد توجه قرارگرفته است اضافه نمود: شبکه های بهداشت و درمان یکی از ارکان اصلی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و هدف از ادغام آموزش در این شبکه ها ارتقا کیفیت خدمات سلامت است.

دلاوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایجاد شبکه های بهداشت و درمان آموزشی گفت: به این منظور تفاهم نامه هایی با دانشکده های بهداشت، پزشکی و پرستاری و مامایی و... امضا و تعهدات دانشکده ها و معاونت بهداشت در قبال یکدیگر تعیین شده است.

وی اضافه نمود: درحال حاضر دستیاران اطفال، پزشکی خانواده، کارآموزان پزشکی اجتماعی و در آینده نزدیک کارورزان پزشکی عمومی دانشکده پزشکی، از ظرفیت آموزشی شبکه استفاده می نمایند. همچنین کارآموزان و کارورزان پرستاری و مامایی و در آینده نزدیک، کارورزان دندانپزشکی می توانند در زمینه های مختلف، در شبکه فعالیت نمایند.

امیرعلی سهراب پور با بیان اینکه سال جاری سازمان سنجش حدود 20 درصد بیش از آنچه در دفترچه کنکور اعلام شده بود، دانشجو به دانشگاه های کشور و از جمله دانشگاه ما معرفی نموده است اضافه نمود: این پدیده، هرچند ممکن است چالش هایی را در معاونت آموزشی و دانشجویی ایجاد کند، انشاءالله به بهترین نحو مدیریت خواهد شد.

سپس فرزین حلب چی، معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به نحوه اسکان ورودی های جدید اشاره نمود و گفت: وضعیت رفاهی دانشجویان دانشگاه با حداقل استاندارد ها فاصله دارد و بایستی به وضعیت رفاهی دانشجویان همانند اعضای هیئت علمی توجه شود.

وی ظرفیت پذیرش دانشجویان را بیش از امکانات رفاهی دانشگاه دانست و گفت: افزایش شمار پذیرفته شدگان، تغییر نسبت جنسیتی ورودی های جدید و افزایش تمایل دانشجویان به استفاده از امکانات دولتی و خوابگاهی، دانشگاه را با چالش روبرو نموده است و جا دارد از همه ظرفیت های دانشگاه برای یاری به حوزه دانشجویی استفاده شود.

حلب چی با اشاره به اسکان سریع دانشجویان شهرستانی در خوابگاه ها گفت: امیدوارم امکان اسکان دانشجویان استان البرز و مناطق دور دست استان تهران نیز تا 15 مهرماه فراهم شود.

اکبر فتوحی رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به دلایل تغییر جنسیتی ورودی های جدید اشاره نمود و گفت: پیش از این پسران تمایل زیادی به شرکت در کنکور ریاضی داشتند، اما در سال 97 گرایش آن ها به کنکور ریاضی کمتر شد به طوری که 672 نفر از هزار نفر اول کنکور تجربی پسران بودند و سال جاری سهمیه جنسیتی برداشته شد.

از تمامی ظرفیت دانشگاه برای بهبود شرایط دانشکده ها و خوابگاه ها استفاده شود

سپس عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تاجایی که اخبار را از سایت دانشگاه پیگیری کردم، دانشکده ها با توجه به امکانات خود، مراسم خوبی را برای دانشجویان برگزار کردند. خوب است که روابط عمومی دانشکده ها فعال شده اند و اخبار همه دانشکده ها و مراکز آموزشی در سایت دانشگاه قرار می گیرد.

وی بر استفاده از تمامی ظرفیت دانشگاه برای بهبود فضای فیزیکی دانشکده ها و خوابگاه ها تأکید کرد و گفت: به عنوان رئیس دانشگاهی که دانشکده های آن فضای فیزیکی مناسبی ندارد از روسای دانشکده ها و دانشجویان، هم خجالت می کشم و هم عذرخواهی می کنم و تأکید می کنم از تمامی ظرفیت های دانشگاه یاری گرفته شود تا دانشکده ها و خوابگاه ها از این وضعیت خارج شوند.

کریمی با بیان اینکه بار ها و بار ها از مظلومیت دانشکده ها و خوابگاه های دانشگاه در مجامع مختلف سخن گفته ام اضافه نمود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با 170 سال قدمت و پیشینه درخشان، نباید وضعیت دانشکده های آن به گونه ای باشد که دانشجویان بگویند دبیرستانی که در آن تحصیل می کردند بهتر از این دانشکده است.

وی به روسای دانشکده ها توصیه کرد با دانشجویان پدرانه رفتار نمایند و آنان را همانند اعضای خانواده خود ببیند اضافه نمود: با دانشجویان ارتباط نزدیک تری برقرار و به مسائل آنان رسیدگی کنید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به خاطرات خود از روز های اول ورود به دانشگاه گفت: روز های اول ورود به دانشگاه، برای همه دانشجویان، بخصوص دانشجویان شهرستانی خیلی مهم است و همه خاطرات ما به روز های اول ورودمان به دانشگاه بازمی شود.

وی اضافه نمود: بیشتر دانشجویان دانشگاه از شهرستان می آیند. بسیاری از آنان از شهر های بزرگ و کوچک به تهران می آیند و هیچ کس را در این شهر ندارند. به همین دلیل به دکتر حلب چی توصیه نموده ام امکان اسکان این دانشجویان و امکان اقامت دوسه روزه، والدینی که جایی در تهران ندارند را در خوابگاه ها فراهم نمایند. دکتر حلب چی هم مانند یک پدر، برادر و بزرگ تر خانواده باید به وضعیت دانشجویان رسیدگی کند.

کریمی با اشاره به پذیرش دانشجویان مازاد بر ظرفیت دانشگاه گفت: یکی از دلایلی که مطرح می شود سال جاری سال سختی است همین افزایش پذیرفته شدگان و کمبود بودجه دانشگاه است. باوجود همه این مسائل از مسئولان این دانشگاه انتظار می رود باتحمل، تعامل و تدبیر برای این چالش ها، چاره اندیشی نمایند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از مسئولان دانشگاه و روسای دانشکده ها، انگیزه شخصی برای هیچ کدام از جایگاه های دانشگاه نداشته و ندارند و این همان مفهوم دانشگاه پاک است اضافه نمود: تا وقتی مسئولیت برعهده داریم باید با مسئولیت پذیری و کوشش، بهترین ها را تربیت کنیم.

کریمی با بیان اینکه این وظیفه دانشگاه است که با ظرفیت علمی خود، جمعیت بیشتری را تربیت کند اضافه نمود: دانشجویانی که در این دانشگاه آموزش می بینند قطعاً در آینده باکیفیت بهتری خدمت می نمایند. دانشکده ها نیز در کنار افزایش رشته های فوق تخصصی باید به کیفیت آموزش دوره عمومی توجه داشته باشند.

وی گفت: دانشکده ها باید در ادامه پیشرفت خود، جهت حرکتشان را اصلاح و روزآمد نمایند.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48638

به "تمام ظرفیت دانشگاه باید برای بهبود فضای فیزیکی دانشکده ها و خوابگاه ها به کار گرفته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام ظرفیت دانشگاه باید برای بهبود فضای فیزیکی دانشکده ها و خوابگاه ها به کار گرفته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید