تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ راهنمای جامع

به گزارش مجله سرگرمی، تحصیل پزشکی در ایتالیا فرصت منحصربفردی برای دانشجویان علاقه‌مند به این رشته محسوب می‌شود. دانشگاه‌های پزشکی معتبر ایتالیا، آموزش با کیفیت بالا و مدرک بین‌المللی ارائه می‌کنند. علاوه بر این، امکان دریافت بورسیه تحصیلی و هزینه‌های مناسب برای دانشجویان خارجی نیز وجود دارد. در این راهنما جامع، به بررسی تمامی جنبه‌های مربوط به تحصیل پزشکی در ایتالیا از جمله شرایط پذیرش، آزمون ورودی، هزینه‌ها، بورسیه‌ها و معرفی دانشگاه‌های برتر خواهیم پرداخت.

تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ راهنمای جامع

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا احتیاجمند مدرک دیپلم، مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی و مدرک قبولی در آزمون IMAT هستید. دانشگاه های پزشکی ایتالیا در بین دانشگا های برتر جهان در رتبه بندی QS قرار دارند و مدارک این دانشگاه ها در سطح جهانی اعتبار بالایی دارند. اگرچه هزینه زندگی و تحصیل در کشورهای اروپایی بالا است، اما دانشگاه های پزشکی ایتالیا به دانشجویان خود انواع بورسیه ها و یاری هزینه های تحصیل ارائه می دهند؛ بنابراین برای کسب یکی از معتبرترین مدارک پزشکی در عین پرداخت هزینه بسیار کم باید با شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا آشنا شوید. برای هدایت شما در این زمینه، ما اطلاعات کلیدی تحصیل پزشکی در ایتالیا را ارائه می دهیم.

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا چه شرایطی مورد احتیاج هستند؟

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید مدرک دیپلم داشته باشید که که به معنای اتمام 12 سال تحصیل در کشور خود است. خوشبختانه از لحاظ تحصیلی، ایتالیا تفاوت چندانی با ایران ندارد و مدرک دیپلم ایران در ایتالیا قابل قبول است. بدین منظور، برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا باید مدرک DV یا Dichiarazione di Valore را که همان تاییدیه دیپلم است، از سفارت ایتالیا دریافت کنید.

یکی دیگر از شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا قبولی در آزمون IMAT است که نمره موردقبول آن به وسیله هر دانشگاه مشخص می گردد. شرط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به وسیله هر دانشگاه مشخص می گردد و شرط سنی برای تحصیل پزشکی ایتالیا وجود ندارد. درنهایت، تحصیل در دانشکده پزشکی در ایتالیا معمولاً 6 سال طول می کشد.

الزامات زبان برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

تدریس پزشکی در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی یا ایتالیایی انجام می گردد. برای شرکت در دوره های آموزشی با زبان انگلیسی، شما باید مهارت های زبان انگلیسی خود را با مدرک زبان رسمی مانند تافل یا آیلتس اثبات کنید. بعلاوه آشنایی با زبان ایتالیایی مورداحتیاج است، اما برای درخواست پذیرش الزامی نیست؛ زیرا برای اینکه بتوانید در طول تکالیف عملی خود در بیمارستان به خوبی با بیماران و افراد محلی ارتباط برقرار کنید، بهتر است با زبان ایتالیایی آشنا باشید.

یادگیری زبان ایتالیایی در سال اول تحصیل انجام می گردد که علاوه بر یاری زیادی که در امر یادگیری می نماید، باعث راحت تر شدن زندگی در ایتالیا و برقراری ارتباط بهتر با افراد بومی می گردد. توجه داشته باشید که با تحصیل در دوره های آموزشی به زبان انگلیسی در ایتالیا نیز می توانید یاری هزینه تحصیلی و بورس استانی ایتالیا دریافت کنید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

در ایتالیا 13 دانشکده پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می نمایند. در 12 مورد از این دانشکده ها آموزش پزشکی و در یک دانشکده، دندانپزشکی ارائه می گردد. این دانشکده های پزشکی بیشترا جزء 500 دانشگاه برتر رتبه بندی جهانی هستند. اگر قصد تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور را دارید، باید یکی از دانشگاه های زیر را انتخاب کنید.

  • دانشگاه پاویا - پاویا
  • دانشگاه میلان - میلان
  • دانشگاه میلانو بیکوکا - برگامو
  • دانشگاه تورین - تورین
  • دانشگاه بولونیا - بولونیا
  • دانشگاه لا ساپینزا رم - رم
  • دانشگاه رم تور ورگاتا - رم
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم - ناپل
  • دانشگاه پادوآ - پادوآ
  • دانشگاه ناپولی لوئیجی وانویتلی - ناپل
  • دانشگاه مسینا - مسینا
  • دانشگاه باری آلدو مورو - باری
  • دانشگاه سینا (دندانپزشکی) - سینا

آموزش پزشکی در ایتالیا به وسیله دانشگاه های خصوصی نیز ارائه می گردد. دانشگاه های خصوصی ارائه دهنده آموزش پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا عبارت اند از:

  • دانشگاه کاتولیکا - رم
  • دانشگاه سن رافائل - میلان
  • دانشگاه Humanitas - میلان
  • دانشگاه UniCamillus - رم

اگرچه تعداد دانشگاه های خصوصی ارائه دهنده آموزش پزشکی به زبان انگلیسی چندان زیاد نیست، اما آموزش ارائه شده در این دانشگاه ها از کیفیت بالایی برخوردار است.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی

امکان تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی برای دانشجویان بین الملی نیز وجود دارد. دانشجویانی که قصد تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی را دارند، باید با قبولی در آزمونی به نام CILS به منظور ارزیابی تسلط به زبان ایتالیایی، مدرک زبان سطح B2 را دریافت نمایند. اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارید، باید حتما مدرک زبان دریافت کنید و امکان تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان ایتالیایی وجود ندارد.

آزمون پذیرش تحصیلی پزشکی در ایتالیا

هر فردی که قصد تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا را دارد، باید در آزمون پذیرش بین المللی پزشکی (IMAT) شرکت کند. در واقع، آزمون IMAT برای رشته های پزشکی مشابه آزمون تولک برای رشته های مهندسی است. آزمون IMAT یک بار در سال در ماه سپتامبر برگزار می گردد. این آزمون شامل 60 سوال است که باید در مدت زمان 100 دقیقه به آن ها پاسخ دهید. توزیع موضوع و سوالات در آزمون IMAT به توضیح زیر است:

  • استدلال منطقی (10 سوال)
  • فرهنگ عمومی (12 سوال)
  • شیمی (12 سوال)
  • زیست شناسی (18 سوال)
  • ریاضی و فیزیک (8 سوال)

نمره کل این آزمون 90 است و حداقل نمره لازم برای قبولی در آزمون IMAT ایتالیا معمولاً 45 در نظر گرفته می گردد. اما توصیه می گردد نمره 50 الی 60 را کسب کنید تا شانس قبولی خود را افزایش دهید.

هزینه شرکت در آزمون IMAT به مقدار 130 یورو است و علاوه بر ایتالیا، می توانید در 20 کشور دیگر جهان در این آزمون شرکت کنید. به عنوان مثال، در کشورهای امارات، ترکیه، آذربایجان و قبرس این آزمون برگزار می گردد.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور ایتالیا با توجه به رشته موردنظر و دانشگاه انتخابی، به مدارک مشخصی احتیاج دارید. اما به طورکلی، برای برای تحصیل پزشکی در ایتالیا مدارک زیر احتیاج است:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی 12 سال تحصیلی همراه مدرک DV یا تاییدیه دیپلم
  • ریز نمرات دوران تحصیلی دبیرستان
  • فرم پذیرش دانشگاه
  • مدرک قبولی در آزمون IMAT که نمره قبولی آن باتوجه به درخواست دانشگاه، فرق دارد.
  • مدرک قبولی آزمون آیلتس (حداقل 5.5) یا تافل (حداقل 87) برای شرکت در دوره های آموزشی به زبان انگلیسی
  • نامه اثبات تمکن مالی کافی صادرشده به وسیله بانک، برای تامین هزینه ها در زمان تحصیل در ایتالیا
  • مدرک اجاره یا رزرو خانه یا خوابگاه در شهری که در آن قبول شده اید.
  • پاسپورت
  • مدارک شناسایی
  • فرم های تکمیل شده ویزا
  • رسید پرداخت هزینه ویزای تحصیلی

توجه داشته باشید که تحصیل پزشکی در کانادا، ایتالیا و بسیاری کشورهای دیگر احتیاجمند ارائه مدارک مشخص شده به وسیله اداره مهاجرت، سفارت همان کشور و افسر ویزا است؛ بنابراین در زمان درخواست ویزای تحصیلی، امکان دارد افسر ویزا مدارک دیگری نیز درخواست کند که شما ملزم به ارائه آن ها هستید.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا چقدر است؟

تحصیل در همه دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا احتیاج به پرداخت سالانه شهریه دارد. بیشتر دانشگاه های دولتی پزشکی ایتالیا نرخ شهریه ثابتی ندارند و بر اساس عایدی خانواده دانشجو، شهریه را مشخص می نمایند. در هنگام مشخص مقدار شهریه در دانشگاه های ایتالیا، اظهارنامه عایدی خانواده دانشجویان درخواست می گردد. با این حال، ساکنان غیر اتحادیه اروپا باید بیشتر از دانشجویان ایتالیایی و دانشجویان اتحادیه اروپا شهریه پرداخت نمایند.

به طور معمول، هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی بین 156 تا 3500 یورو در سال متغیر است. بعلاوه، هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی ایتالیا از 15000 یورو تا 20140 یورو در سال متغیر خواهد بود. کیفیت آموزش پزشکی در ایتالیا چه در دانشگاه های دولتی و چه در دانشگاه های خصوصی بسیار بالا است و تفاوت زیادی بین آن ها وجود ندارد. بعلاوه اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا در تمام کشورهای جهان بالا در نظر گرفته می گردد. برای تحصیل در ایتالیا علاوه بر هزینه شهریه باید هزینه های زندگی را نیز در نظر بگیرید. درصورتی که هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا برای شما بالا است، می توانید تحصیل پزشکی در مجارستان را انتخاب کنید.

آیا امکان دریافت بورسیه برای تحصیل پزشکی در ایتالیا وجود دارد؟

تنها راه تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا است. بورسیه ای که دانشجویان سراسر جهان برای تحصیل پزشکی در ایتالیا می توانند به راحتی از آن بهره مند شوند، بورسیه مبتنی بر احتیاج است که براساس عایدی سالانه خانواده اعطا می گردد. اظهارنامه عایدی خانواده که هنگام مشخص شهریه از دانشجو درخواست می گردد، مقیاس مهمی است که در فرآیند بورسیه استفاده می گردد. دانشجویان دانشگاه های دولتی با عایدی خانواده سالانه کمتر از 23000 یورو واجد شرایط دریافت بورسیه هستند. در ادامه، چند مورد از بورسیه های تحصیل پزشکی در ایتالیا را معرفی می کنیم:

  • بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا: دولت ایتالیا بورسیه یا یاری هزینه DSU را به دانشجویان پزشکی خارجی اعطا می نماید. این بورسیه برای برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و برنامه های تحقیقاتی در ایتالیا است. بورسیه تحصیلی دولت ایتالیا شامل اقامت رایگان، غذا و شهریه می گردد.
  • بورسیه های بین المللی دانشگاه بولونیا: دانشگاه بولونیا به دو روش یاری هزینه های بین المللی ارائه می دهد که شامل معافیت کامل از هزینه تحصیل و یاری هزینه 11000 یورویی می گردد. به علاوه، این دانشگاه یک یاری هزینه به نام Collegio Superiore ارائه می دهد. دانشجویان دریافت نماینده این یاری هزینه از اقامت رایگان، یاری هزینه سالانه و معافیت از هزینه های دانشگاه بهره مند می شوند.
  • بورسیه های بین المللی دانشگاه Humanitas: دانشجویانی که در آزمون پذیرش غیر اتحادیه اروپا در بین 10 نفر برتر قرار می گیرند، بورسیه تحصیلی دریافت می نمایند. دانشگاه Humanitas دو بورسیه تحصیلی ارائه می دهد که ارزش هر کدام از آن ها 16000 یورو است. هزینه هایی که تحت پوشش این بورس پزشکی ایتالیا قرار نمی گیرند، باید به وسیله دانشجویان پرداخت شوند.
  • بورسیه های بین المللی دانشگاه UniCamillus: دانشگاه Unicamillus، به وسیله Foundation Progetto Salute، بورسیه تحصیلی به دانشجویان غیر اتحادیه اروپا اعطا می نماید. دانشجویانی که در برنامه های پزشکی، جراحی، دندانپزشکی و پروتزهای دندانی ثبت نام نموده اند، واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند. مبلغ این بورسیه پزشکی ایتالیا بین 6000 تا 10000 یورو است.

یکی از شرایط تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا این است که بورسیه کامل دریافت کنید. شما با توجه به دانشگاه موردنظر و شرایط لازم برای هر بورسیه می توانید برای بورس های تحصیلی ایتالیا درخواست دهید.

معرفی دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه های ارائه دهنده آموزش پزشکی در ایتالیا از معتبرترین موسسات آموزشی در جهان هستند. براساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS که برترین دانشگاه های جهان در آن رتبه بندی شده اند، بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دانشگاه های پزشکی موردتایید وزارت بهداشت در ایتالیا عبارت اند از:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه آمدئو آووگادرو پیدمونت
  • دانشگاه کاتولیک قلب مقدس
  • دانشگاه مگنا گروشیا
  • دانشگاه پلی تکنیک مارکه
  • دانشگاه پروجا
  • دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت آنا پیزا
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه کاتولیکا
  • دانشگاه لاکوییلا
  • دانشگاه باری
  • دانشگاه برشا
  • دانشگاه کالیاری
  • دانشگاه کالابریا
  • دانشگاه کامرینو
  • دانشگاه کاتانیا
  • دانشگاه چیه تی پسکارا
  • دانشگاه اودین
  • دانشگاه فرارا
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه اینسوبریا
  • دانشگاه مسینا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا
  • دانشگاه ناپل
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه پالرمو
  • دانشگاه پارما
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه تورورگاتا رم
  • دانشگاه سالرنو
  • دانشگاه ساساری
  • دانشگاه سیه نا
  • دانشگاه تریسته
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل
  • دانشگاه میلان بیکوکا
  • دانشگاه ورونا

اگر تصمیم دارید پس از تحصیل پزشکی در ایتالیا به کشور خود بازگردید و در ایران مشغول به کار شوید، باید دانشگاه های پزشکی موردتایید وزارت بهداشت در ایتالیا را برای تحصیل خود انتخاب کنید؛ زیرا مدارک این دانشگاه ها موردتایید وزارت علوم ایران هستند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ یکی از برترین گزینه های مهاجرت تحصیلی

شرایط مهاجرت پزشکی به ایتالیا شامل داشتن مدرک دیپلم، مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی و مدرک قبولی در آزمون IMAT است. برای تحصیل پزشکی در ایتالیا باید از بین دانشگاه های دولتی یا خصوصی انتخاب کنید. دانشگاه های ایتالیا به منظور کاهش هزینه های تحصیل دانشجویان بین المللی بورسیه های خوبی ارائه می دهند که شامل هزینه شهریه، خوابگاه، غذا یا موارد دیگر می گردد.

نکات تکمیلی

1: یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، داشتن مدرک دیپلم معتبر است. خوشبختانه مدارک دیپلم ایرانی در این کشور به رسمیت شناخته می‌شود. با این حال، برای اثبات اعتبار مدرک خود، لازم است تأییدیه دیپلم موسوم به Dichiarazione di Valore (DV) را از سفارت ایتالیا دریافت کنید.

2:علاوه بر مدرک دیپلم، شرکت و قبولی در آزمون ورودی IMAT (آزمون بین‌المللی پذیرش پزشکی) نیز الزامی است. این آزمون سالانه در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و شامل 60 سوال در زمینه‌های منطق، دانش عمومی، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک است. برای افزایش شانس قبولی، توصیه می‌شود نمره 50 تا 60 از 90 نمره کل را کسب کنید.

3: یکی دیگر از الزامات مهم برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا، تسلط بر زبان انگلیسی یا ایتالیایی است. برای شرکت در دوره‌های انگلیسی، ارائه مدرک معتبری مانند آیلتس یا تافل الزامی است. از طرف دیگر، اگر قصد تحصیل در دوره‌های ایتالیایی را دارید، باید در آزمون CILS شرکت کرده و مدرک زبان سطح B2 را دریافت کنید.

4: دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا هزینه‌های متفاوتی را برای دانشجویان خارجی در نظر می‌گیرند. در دانشگاه‌های دولتی، این هزینه معمولاً بین 156 تا 3500 یورو در سال است، در حالی که دانشگاه‌های خصوصی شهریه‌های بالاتری در محدوده 15000 تا 20000 یورو دریافت می‌کنند. با این وجود، کیفیت آموزشی در هر دو نوع دانشگاه در سطح بالایی قرار دارد.

5: خوشبختانه، دانشجویان پزشکی در ایتالیا می‌توانند از بورسیه‌های متنوعی بهره‌مند شوند. یکی از رایج‌ترین انواع بورسیه، بورسیه مبتنی بر نیاز مالی است که براساس درآمد سالانه خانواده اعطا می‌شود. علاوه بر این، دانشگاه‌های مختلف نیز بورسیه‌های خاص خود را ارائه می‌دهند که می‌تواند شامل معافیت از شهریه، کمک هزینه نقدی، اقامت رایگان و غیره باشد.

6: از جمله دانشگاه‌های برتر پزشکی در ایتالیا که در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه خوبی دارند، می‌توان به دانشگاه‌های بولونیا، میلان، تورین، رم، ناپل، پادوآ و بسیاری دیگر اشاره کرد. این دانشگاه‌ها علاوه بر ارائه آموزش با کیفیت بالا، از امکانات تحقیقاتی و بالینی پیشرفته‌ای نیز برخوردار هستند.

7: یکی از مزایای بزرگ تحصیل پزشکی در ایتالیا، اعتبار بین‌المللی مدرک صادره است. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند در اکثر کشورهای جهان به کار پزشکی بپردازند. همچنین، این مدارک در ایران نیز به رسمیت شناخته می‌شوند، به شرطی که از دانشگاه‌های تأیید شده توسط وزارت بهداشت ایران فارغ‌التحصیل شده باشید.

8: علاوه بر کسب مدرک پزشکی معتبر، تحصیل در ایتالیا فرصت‌های فرهنگی و تجربیات بی‌نظیری را نیز برای دانشجویان به ارمغان می‌آورد. این کشور زیبا، میراث غنی تاریخی و هنری، سبک زندگی منحصربفرد و آشپزی لذیذ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

9: فرآیند پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا نیازمند آماده سازی و برنامه‌ریزی دقیق است. علاوه بر مدارک لازم مانند دیپلم، مدرک زبان و نتایج آزمون IMAT، شما باید مدارکی همچون اثبات تمکن مالی، رزرو محل اقامت، مدارک شناسایی و فرم‌های ویزای تحصیلی را نیز آماده کنید. توصیه می‌شود از مشاوران با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا فرآیند را به درستی طی کنید.

10: انتخاب رشته و دانشگاه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. عوامل مختلفی مانند هزینه‌ها، امکانات دانشگاه، شهرت و رتبه آن، فرصت‌های شغلی آینده و سبک زندگی در شهر محل تحصیل باید در نظر گرفته شوند. پیشنهاد می‌شود لیستی از اولویت‌های خود تهیه کرده و با مقایسه گزینه‌های موجود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

11: در طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا که معمولاً 6 سال به طول می‌انجامد، شما علاوه بر آموزش‌های تئوری، تجربه‌های عملی ارزشمندی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کسب خواهید کرد. این تجربیات به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های بالینی خود را ارتقا داده و برای ورود به دنیای پزشکی آماده شوید.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در ایتالیا، فرصتی استثنایی برای کسب تحصیلات عالی در یکی از برترین سیستم‌های آموزشی جهان است. با آموزش با کیفیت بالا، امکانات پیشرفته، بورسیه‌های حمایتی و مدرک بین‌المللی معتبر، این کشور گزینه‌ای ایده‌آل برای دانشجویانی است که به دنبال آینده‌ای درخشان در حرفه پزشکی هستند. با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش پیگیر، می‌توانید رویای تحصیل در این دانشگاه‌های معتبر را محقق سازید.

انتشار: 19 خرداد 1403 بروزرسانی: 19 خرداد 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 113160

به "تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ راهنمای جامع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل پزشکی در ایتالیا؛ راهنمای جامع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید