بی اطلاعی از تغییرات هوش مصنوعی عامل سقوط هواپیماهای بویینگ
به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک تایمز، تغییراتی در سیستم اتوماسیون هواپیماهای بویینگ 737MAX احتمالاً عامل اصلی سقوط های مرگبار این هواپیما در ماه های اکتبر 2018 و همچنین مارس 2019 بوده است.

در ماه مارس 2019 و پس از سقوط یک هواپیمای خط هوایی اتیوپی، پس از بلند شدن از زمین، کشورهای سراسر دنیا پرواز این هواپیماها را ممنوع کردند. این در حالی بود که 5 ماه قبل حادثه ای مشابه در اندونزی رخ داده بود.
پس از این سقوط ها تعیین شد نرم افزار هوش مصنوعی به نامManeuvering Characteristics Augmentation System یکی از دلایل این سقوط بوده است.
به نظر می رسد بویینگ تغییرات بیشتر و پر ریسک تری را در سیستم هوش مصنوعی ایجاد نموده است. این سیستم هوش مصنوعی برای حفظ امنیت ساخته شده بوده است. این تغییرات در کنار فرایندهای اداری قدیمی و عدم آموزش خلبانان و نظارت قانونی به سقوط مرگبار هواپیماهای 737MAX منجر شده است.
بویینگ در اصلManeuvering Characteristics Augmentation System یا MCASرا به عنوان یک سیستم محدود هوش مصنوعی طراحی کرد که از طریق دو حسگر وزش بادهای سنگین را ردیابی و جهت نوک دماغه هواپیما را تصحیح کند. اما در 2012 میلادی بویینگ تغییراتی در سیستم ایجاد کرد و آن را گسترش داد.
بویینگ برای آنکه از رقبای خود عقب نماند، مجبور شد موتورهای بزرگ تری روی بویینگ 737MAX به کار گیرد. در سیستم جدید فقط از اطلاعات یک حسگر استفاده می شد و در نتیجه سیستم امنیت کافی را نداشت.
به عبارت دیگر در نتیجه این تغییرات بادهای غیر عادی منجر به فعال شدن این سیستم می شدند، و از آنجایی که بوئینگ اختیارات آن را گسترش داده بود، سیستم MCAS با سرعت و قدرت بیشتری دماغه هواپیما را تکان می داد. از سوی دیگر خلبانان برای تطبیق با تغییرات جدید آموزش ندیده بودند و نمی دانستند در صورت فعال شدن این سیستم چه واکنشی باید نشان دهند. علاوه بر این کاهش تعداد سنسورها آسیب پذیری سیستم را افزایش داده بود.
این در حالی است که بسیاری از افرادی که در ساخت، آزمایش و تأیید سیستم هوش مصنوعی مذکور فعالیت کردند به درستی متوجه تغییرات نشده بودند. کارکنان فعلی و سابق بویینگ و همچنین سازمان هوایی فدرال در این باره با نیویورک تایمز مصاحبه نموده اند. آنان تصور می کردند این سیستم بر حسگرهای بیشتری متکی است و احتمال فعالسازی آن بسیار اندک است. به هرحال با توجه به فرضیات غلط تصمیمات حیاتی گرفته شد که روی طراحی هواپیما، تأیید و آموزش خلبان تأثیر گذاشت.
بوئینگ اعلام نموده در حال برطرف نواقص این سیستم است.
منبع: خبرگزاری مهرchinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.
cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی
dorezamin.ir: مجله دور زمین | تور ایتالیا اسپانیا، تور اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی