به جای سواد رسانه ای، خرد رسانه ای مورد توجه باشد

به گزارش مجله سرگرمی، در نشستی با موضوع سواد رسانه ای، نقش علوم اعصاب شناختی در مطالعات رسانه آنالیز شد.

به جای سواد رسانه ای، خرد رسانه ای مورد توجه باشد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی باشگاه سواد رسانه ای، این نشست با حضور سیدمحسن بنی هاشمی و معصومه نصیری برگزار گردید.

معصومه نصیری، مدیر باشگاه پژوهشگران سواد رسانه ای با بیان اینکه علوم شناختی سعی در شناخت کارکردهای ذهن و مغز دارد، استفاده از این علوم را تاثیر غیرمستقیم و استفاده از استعاره ها در فرآیند ناهشیار ذهن دانست.

وی توضیح داد: علوم شناختی در طراحی بهترین شیوه تاثیرگذاری بر افکار عمومی ما را یاری و ما را با فرآیندهای ساخت یافتگی معانی آشنا می نماید؛ البته استفاده از این دانش در کشور در ابتدای راه است اما امید زیادی به آینده آن وجود دارد.

وی تاکید نمود: از آنجا که هدف باشگاه پژوهشگران یاری به فراوری دانش با اتکا به پژوهش های داخلی و کوشش محققان کشور است، پژوهشی با موضوع نقش علوم اعصاب شناختی در مطالعات رسانه و توسعه پژوهش های سواد رسانه ای جهت نقد و آنالیز انتخاب شد.

در این نشست مسعود مقصودی، پژوهشگر این تحقیق گفت: علوم اعصاب رسانه ای، حوزه تحقیقاتی میان رشته ای است که پژوهشگرانی با تخصص های روانشناسی، ارتباطات، تعلیم و تربیت، علوم شناختی و کامپیوتر را با هدف بهره گیری از ابزارهای علوم اعصاب برای ایجاد درکی عمیق تر نسبت به استفاده از رسانه، تاثیر آن بر افراد و کاربرد آن برای جامعه گرد هم آورده است.

وی ادامه داد: این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا با تکیه بر دانش علوم اعصاب شناختی می توان به مطالعه در باب سواد رسانه ای پرداخت و در این خصوص چه پیشینه و زمینه های نظری و عملی وجود دارد.

مقصودی تاکید نمود: پژوهش حاضر با لحاظ قرار دادن نظریه شناختی سواد رسانه ای و نیز مدل کارکرد اجرایی مغز و معرفی ابزارهای، تصویربرداری مغزی همچون fMRI، EEG و fNIRS پیشنهادهای پژوهشی را ارائه می نماید که متضمن آنالیز فعل و انفعالات مغزی در ناحیه پیش پیشانی مغز کاربران حین به کارگیری هر یک از مهارت های هفت گانه شناختی سواد رسانه ای است.

سید محسن بنی هاشمی نیز با اشاره به اینکه مفهومی فراتر از سواد رسانه ای، به نام خرد رسانه ای باید مورد توجه قرار گیرد به تشریح فرآیندهای مغزی در روبرو با پدیده های طبیعی پرداخت.

وی ضمن ترسیم مدل نظام ارتباطی انسان و تاکید بر توجه آن به هر یک از مفاهیم سواد رسانه ای و علوم شناختی، بر ضرورت تجدید قوای معرفتی اشاره نمود و گفت: آنچه در این پروسه دارای اهمیت است، این است که این رویدادها در مغز ما چگونه حس می شوند، چگونه درک می گردد، چگونه پردازش می شوند و چگونه بازخوانی می شوند.

بنی هاشمی در انتها ضمن دسته بندی آناتومیک مغز به سه دسته مناطق مغزی، نیمکره های مغزی و میانجی های عصبی یادآور شد: با اطلاع از نقش هر بخش می توان تاثیرات پیغام های رسانه ای بر مخاطبان را مورد توجه قرار داد و برنامه ریزی دقیق رسانه ای داشت.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 30442

به "به جای سواد رسانه ای، خرد رسانه ای مورد توجه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جای سواد رسانه ای، خرد رسانه ای مورد توجه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید