بزرگ ترین موزه فرش کشور در اراک ساخته می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا کارگر، بعد ازظهر دوشنبه در جلسه شورای شهر اراک اضافه نمود: زمینی که مورد نظر سازمان میراث فرهنگی برای ساخت موزه فرش اراک در نظر گرفته شده در پارک ملت این شهر قرار گرفته است که مکان مناسبی برای این موزه است.

بزرگ ترین موزه فرش کشور در اراک ساخته می گردد

وی ادامه داد: در صورتی که مسائل حقوقی زمین حل شود و این زمین واگذار شود به زودی کار طراحی و ساخت موزه فرش با همکاری استانداری مرکزی و شهرداری شروع می شود و در یک پروژه دوساله خاتمه می یابد.

کارگر گفت: با ساخت این موزه در اراک شاهد شکوفایی مجدد این هنر در استان مرکزی خواهیم بود و این اقدام یک رخداد تاریخی برای هنر فرش در استان مرکزی و کشور است.

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور توضیح داد: در تبریز موزه فرش با جمع آوری تنها سه تخته فرش در حال ساخت است و امروز این شرایط برای موزه فرش اراک با 120 تخته فرش نفیس که توسط یکی از تجار فرش اراک به نام حسینجانی از اقصی نقاط دنیا جمع آوری شده، فراهم است.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علیرغم تعهدش در خصوص اینکه هیچ موزه جدیدی را احداث نکند و به تکمیل موزه های نیمه کاره بپردازد اما در این مورد برای ساخت موزه بزرگ فرش اراک استثنا قایل شده است.

کارگر توضیح داد: به اهداکننده فرش های نفیس اراک پیشنهاد شده که اگر در این شهر، شرایط برای ساخت موزه فرش فراهم نیست این موزه در تهران ساخته شود اما وی اصرار دارد این اتفاق در زادگاهش اراک محقق شود.

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: اگرچه امروز فرش به عنوان یک وسیله پوشش زمین دیده می شود اما اگر به آن به عنوان یک اثر هنری بنگریم می بینیم کاملا بعد ثانویه و هنری دارد.

وی اضافه نمود: فرش امروز به یک اثر هنری که از تاریخ، هنر، گذشته، نبوغ، خلاقیت و دنیا بینی با ما صحبت می نماید، به سند تاریخی و هویت جامعه ما تبدیل شده است.

کارگر گفت: فرش بافی در واقع خلق هنر است، هنری که انسان ها در طول تاریخ و در راستا زندگی آن را آموخته اند.

در ادامه جلسه، ابراهیم حسینجانی تاجر فرش ایرانی در آلمان و اهداکننده 120 تخته فرش نفیس به موزه فرش اراک گفت: قدمت این فرش ها از 70 تا 400 سال است و بعضی از این فرش ها مربوط به دوران شاه طهماسب صفوی است.

وی گفت: 45 سال برای جمع آوری این فرش های نفیس کوشش نموده ام و این فرش های ایرانی را از کشورهای مصر، سوریه، عراق، اتریش، آلمان، امریکا و دیگر کشورها جمع آوری نموده ام.

حسینجانی گفت: علاقمندم برای شهر و کشورم یک کار ماندگار انجام دهم و این فرش ها سرمایه های ملی و فرهنگی ما هستند.

لازم به ذکر است به پیشنهاد حسینجانی، مقرر است نام موزه شهدای اسلام برای موزه فرش اراک انتخاب شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 72836

به "بزرگ ترین موزه فرش کشور در اراک ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین موزه فرش کشور در اراک ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید