برای تحقق اهداف گردشگری در سند چشم انداز 1404 چه باید کرد؟
به گزارش مجله سرگرمی، این روز ها اهمیت مسئله گردشگری و چرخه اقتصاد ناشی از آن، باعث شده تا توجه هرچه بیشتر مسئولان به آن جلب گردد.
خبرنگاران: این روز ها اهمیت مسئله گردشگری و چرخه اقتصاد ناشی از آن، باعث شده تا توجه هرچه بیشتر مسئولین دولتی و پارلمانی به آن جلب گردد. موضوعی که تحولات اخیر سیاسی و رفتار های متخاصم دشمنان در تحریم صنایع مختلف ایران در آن بی تاثیر نبوده است.
ایران جزو ممالک صاحب تمدن جهان است که از نظر غنای فرهنگی، کمتر کشوری در جهان یارای رقابت با آن را دارد. میراث به جا مانده طی قرون متوالی، موزه ها، صنایع دستی، غذا های محلی و مناظر و چشم انداز های طبیعی که در نقطه نقطه این مرز و بوم به چشم می خورند، موید این ادعاست.
اقتصاد مبتنی بر گردشگری علاوه بر دارا بودن مزایایی مانند اشتغال زایی و ارزآوری، با مسائلی مثل تحریم و سوءاستفاده دشمنان یا معضلاتی نظیر استهلاک و آلودگی صنایع دیگر نیز روبرو نیست و در یک کلام تجلی توسعه پایدار است. به نحوی که امروزه اصطلاح صنعت گردشگری فراگیر و فراوان بر زبان مسئولین و کارشناسان جاری می گردد.
طبق پیش بینی سازمان جهانی گردشگری، تجارت بین المللی جهان تا سال 2020 در اختیار صنعت گردشگری قرار خواهد گرفت که سهم کشور های در حال توسعه از این صنعت به مراتب افزایش خواهد یافت. رشد و توسعه گردشگری مدرن طی دهه های گذشته باعث شده گردشگری یکی از سریعترین بخش های رشد مالی در جهان شناخته گردد.
گردشگری سومین صنعت سودآور در جهان
مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران، با بیان اینکه ورود هر گردشگر به ایران معادل فروش 30 بشکه نفت است، اما جدیت کافی در جایگزین کردن درآمد های گردشگری به جای درآمد های نفتی وجود ندارد، گفت: امروزه کشور ها روی گسترش صنعت گردشگری مانور می دهند؛ زیرا که این صنعت ظرفیت بسیار بالایی برای درآمدزایی دارد. گردشگری به عنوان سومین صنعت سود آور در جهان شناخته می گردد و به تدریج در حال دریافت جای نفت و خودرو است.
وی با اشاره به بحث تجدیدناپذیر بودن منابع فسیلی و اتمام دیر یا زود نفت، اعلام کرد: در جهانی امروز تجارت نفت تبدیل به یک مسئله سیاسی شده است؛ بنابراین یکی از بهترین موقعیت ها برای جبران درآمد نفت، توسعه صنعت گردشگری است. کشور ما نیز با توجه به ظرفیت هایی که از لحاظ تاریخی، اقلیمی و صنایع دستی دارد، می تواند سالانه درآمد های کلانی را به وسیله جذب گردشگر خارجی به دست بیاورد. ایران جزو 10 کشور برتر جهان به لحاظ دارا بودن جاذبه های گردشگری و 5 کشور برتر جهان از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری است.
لزوم ارتباط وزارتخانه گردشگری با بخش خصوصی
این نماینده مجلس دهم درباره بودجه حوزه گردشگری در لایحه بودجه سال 98 و رشد این رقم در قیاس با سال های گذشته، گفت: برای وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودجه ای بالغ بر 1 هزار و 100 میلیارد تومان دیده شده است. در لایحه بودجه 97، این رقم حدود 889 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل آن، یعنی 1396، افزایشی 108میلیارد تومانی داشت.
وی اضافه نمود: البته بودجه حوزه گردشگری را نمی توان محدود به همین ارقام دانست؛ چراکه حوزه گردشگری دارای بودجه های پنهانی است که در سایر ردیف های اعتباری قید شده. مثلا در لایحه بودجه اگر برای حمل و نقل ریلی و هوایی اعتباراتی در نظر گرفته شده، این اعتبارات نیز قطعا به یاری حوزه گردشگری می آید.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی، استفاده و درآمدزایی از ظرفیت موجود را مستلزم کوشش و برنامه ریزی وزارتخانه میراث فرهنگی و دیگر دستگاه ها دانست و تاکید نمود: بخش خصوصی عامل مالی مهمی است و وزارتخانه گردشگری باید با بخش خصوصی ارتباط برقرار کند. طبق تبصره 18 قانون بودجه سال 97، وزارتخانه میراث فرهنگی اجازه دارد از منابع نامحدود بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت گردشگری بهره ببرد.
آمار گردشگری در کشور باید به 5 برابر رقم فعلی برسد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان گردشگری اضافه نمود: اگرچه سازمان گردشگری مدعی است سالانه 5 میلیون گردشگر وارد ایران می گردد؛ اما این آمار با توجه به شواهد موجود چندان قابل قبول نیست. ضمن این که با توجه به ظرفیت های موجود در قانون ششم توسعه در مجلس تصمیم بر این شد که میزان جذب گردشگر 5 برابر گردد و در چشم انداز 1404، کشور باید در جذب گردشگر به رتبه یک منطقه برسد.
لاهوتی در خاتمه نبود عزم جدی در مدیران حوزه گردشگری و عدم وجود زیرساخت های مناسب این حوزه را دلایل کم رونقی گردشگری در ایران برشمرد و گفت: رسیدن به آمار ورود سالانه 25 میلیون گردشگر به کشور به حمل و نقل، هتل و امکانات متعددی احتیاج دارد و علاوه بر آموزش علمی هتلدار، تورگردان، رستوران دار، آموزش تک تک مردم نیز لازم است؛ چراکه باید با نگاه علمی به گردشگری نگریست و نمی توان با روش های سنتی در آن پیروز بود.
علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چندی پیش در یکی از برنامه های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی گفته بود: میانگین درآمد ورود هر گردشگر به ایران حدود 1500 دلار است؛ اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، در آمد ما از هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است. یکی از کارشناسان صنعت گردشگری با اشاره به همین نکته، به خبرنگار ما گفت؛
در آمد حاصل از گردشگری ترکیه، 7 برابر درآمد نفتی ایران
سیامک ابوترابی کارشناس صنعت گردشگری هم در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران، گفت: ترکیه علی رغم این که فاقد منابع نفتی است، اما به یاری صنعت گردشگری توانسته درآمدی نزدیک به 7 برابر بیشتر از درآمد نفتی ایران داشته باشد. در حالی که ایران جزء 10 کشور برتر در گردشگری جهان است.
وی اضافه نمود: می توان گفت از هر 12 شغل، یک شغل به صنعت گردشگری و توریسم ارتباط دارد و می توان با برنامه ریزی های مدون علاوه بر ارز آوری ایجاد اشتغال کرد. مشاغلی مانند میهمانداری هواپیما، هتلداری، آموزش زبان، راهنمای تور و غیره.
این کارشناس صنعت گردشگری با اشاره به نقش دولت در این زمینه گفت: دولت می تواند با تسهیل مراحل اخذ ویزا و همچنین رفع کردن احتیاج های گردشگران فضا را برای جذب هرچه بیشتر گردشگر فراهم کند.
وی در خاتمه با اشاره به آمار منتشر شده در این زمینه گفت: طبق آنچه اعلام شد سال 95 درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور حدود 8 میلیارد دلار بوده است و امید است با اصلاح و تأمین زیر ساخت های مورد احتیاج صنعت گردشگری توسط مسئولان، این صنعت بیش از گذشته رونق گیرد.
سخت گیری ها در بحث صدور ویزا باید کمتر گردد
عبدالله رضیان رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حال حاضر باید ذخیره ارزی موجود را کنترل کنیم و با وارد کردن گردشگر به داخل کشور می توان مسائل ناشی از تحریم ها را کاهش داد. چون نقطه مثبتی که یک گردشگر دارد این است که می تواند با خود دلار و ارز به داخل کشور بیاورد.
وی در مورد افزایش ظرفیت ورود گردشگر به کشور گفت: برای افزایش ظرفیت گردشگر خارجی باید سخت گیری ها را در بحث صدور ویزا کمتر کنیم. تبلیغات برای ورود گردشگر خارجی به کشور را بیشتر کنیم و به تور های گردشگری اجازه دهیم با تبلیغات بیشتر در خارج از کشور جذب گردشگر انجام دهند؛ زیرا این ظرفیتی است که دشمن نمی تواند جلوی آن را بگیرد و ما هرچه افزایش تعداد گردشگر داشته باشیم، همان ارزی که به داخل کشور می آید می تواند به عنوان راه جایگزین برای مقابله با تحریم باشد.
در خاتمه باید گفت بی تردید تجربه سفر قلب پدیده گردشگری است و توریست هنگام بازدید از یک محل گردشگری در پی بدست آوردن آن است. برای اینکه مقصد بتواند تجربه های با کیفیت ارائه کند هم خط مشی گذاران و هم مدیران باید انگیزه های گردشگران را برای سفر، عواملی که انتخاب مقصد را ممکن می سازد، چگونگی حمل و نقل و انتخاب نهایی فعالیت هایی که قرار است در مقصد انجام گردد را آشکار سازند.
منبع: توریسم آنلاینشارژ 10: شارژ 10: مجله گردشگری و مسافرتی، خبری و ورزشی
جعبه مهر: جعبه مهر: با همدیگر مهربان باشیم