بخش خصوصی گردشگری نیازمند مجلس ملی برای برطرف بحران ها

به گزارش مجله سرگرمی، در بحران های ناخواسته چون بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و یا شیوع بیماری های خاص و فراگیر، فرصت هایی طلایی به وجود می آید تا بیش ازپیش به نقاط ضعف و قوت ساختار گردشگری در ایران پی برد.

بخش خصوصی گردشگری نیازمند مجلس ملی برای برطرف بحران ها

بحران اگرچه در باطن خود دارای بار منفی است ولیکن در نگرشی متفاوت می تواند فرصتی برای تفکر و تعمق در فرآیندهای تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای امور تلقی گردد.

تشکل های پراکنده و نامنسجم فعلی موجود در ایران در این شرایط با اظهارنظرهای تکراری و بی هدف عمدتاً بدون مطرح نمودن صحیح مسائل و ارائه پیشنهاد های فنی و اقدامات حمایتی موردنیاز، صرفاً با متهم کردن دولت به کم کاری در پی اخذ امتیازات خاص بوده و به دریافت معافیت های مقطعی اکتفا می نمایند.

حال اینکه اساساً کارکرد تشکل های حرفه ای در تمامی کشورهای توسعه یافته متفاوت از وضع موجود در ایران است.

ارائه مشاوره های فنی، تخصصی و پیشنهاد ها عملی و کاربردی متناسب با شرایط بازار، در کنار جمع آوری آمار و اطلاعات لازم از فعالیت اعضاء و طرح مسائل و مسائل عمومی و اختصاصی آن ها در یک ساختار منسجم و متعهد از وظایف ابتدایی این نوع از تشکل ها بوده که عمل و پایبندی به این وظایف به اتخاذ تصمیمات صحیح و مدیریت حرفه ای صنعت گردشگری یاری شایانی خواهد نمود.

نگرش های سنتی به مدیریت بحران، حل آن را به معنی فرونشاندن آتش اندیشیده و در انتظار خراب شدن امور نشسته و پس از بروز ویرانی، سعی می نمایند تا ضرر ناشی از آن بحران را به حداقل برسانند.

نگرش های نوین در بروز این شرایط تغییر نموده است. بر این اساس همیشه باید مجموعه ای از طرح ها و برنامه های عملی برای مواجهه با تحولات احتمالی آینده و بحران های محتمل تنظیم گردد.

مدیریت بحران در صنعت گردشگری مستلزم داشتن برنامه های معین و از پیش تعریف شده و دستورالعمل های خاص آن شرایط و آگاهی بخشی، آموزش و معین نمودن نقش هر یک از اجزاست.

ارتباطات و ارائه مشاوره فعالیت هایی که برای مدیریت ریسک و بحران لازم است، یک فرایند دوطرفه بین تصمیم گیران و ذینفعان بوده که به فرایند تصمیم گیری ها یاری می نماید.

ارتباط و مشاوره کافی و مناسب همچنین تضمین خواهد نمود که ذینفعان حس مالکیت و تعهد به فرایند مدیریت ریسک گردشگری را داشته باشند.

تشکل های حرفه ای با توجه به ساختار و ماهیت وجودی خود به عنوان نمایندگان قانونی و منتخب بخش خصوصی بهترین و اجرایی ترین تصمیمات و داده های اطلاعاتی را در اختیار مقامات و مسئولین تصمیم گیر قرار خواهند داد.

ساختار اجرایی و حقوقی تشکل های حرفه ای گردشگری که در قانون برنامه ششم توسعه کشور و آیین نامه ها و دستورالعمل های فعلی، کمتر موردتوجه بخش خصوصی قرارگرفته است. ظرفیتی که می تواند با مطالبه گری قانونی، زمینه ساز انسجام بخشی و ایجاد قدرت و نقش بی بدیل آن ها در اتخاذ تصمیمات مناسب گردد.

کانون های هماهنگی تشکل های حرفه ای در استان ها که با انتخاب اعضاء فعال گردشگری در کشور شکل می گیرد با تجمیع منتخبان آن ها در مجامع تخصصی کشوری و انتخاب آن ها در مجمع ملی تشکل های حرفه ای صنعت گردشگری به مثابه پارلمانی قوی و تأثیرگذار در وضع تصمیمات اجرایی و ارائه پیشنهاد ها کاربردی و سازنده و نظارت بر عملنمودهای بخش های مرتبط با گردشگری خواهد بود.

* کارشناس ارشد گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

estekhdamjadid.ir: استخدام جدید: مجله کسب و کار، استارتاپ های گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 79250

به "بخش خصوصی گردشگری نیازمند مجلس ملی برای برطرف بحران ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی گردشگری نیازمند مجلس ملی برای برطرف بحران ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید