با سامانه رصد و پایش مدیریت 23 پروژه دولت الکترونیک شفاف می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، سامانه رصد و پایش برای مدیریت بر 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیک (e-monitor.ito.gov.ir) مدتی است از سوی سازمان فناوری اطلاعات با هدف پیگیری فرایند پروژه ها و مطالبات عمومی راه اندازی شده است. کارشناسان از اثرات و تأثیرگذاری این اقدام در تکمیل و توسعه دولت الکترونیک به روزنامه ایران می گویند.

با سامانه رصد و پایش مدیریت 23 پروژه دولت الکترونیک شفاف می گردد

یک اقدام ارزشمند

رضا کرمی، کارشناس حوزه دولت الکترونیک معتقد است نفس راه اندازی سامانه رصد و پایش مدیریت 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیک از سوی سازمان فناوری اطلاعات، برای شفاف سازی و اطلاع رسانی اقدام های برنامه ریزی شده یا در دست انجام اقدامی ارزشمند و مثبت است و اگر این پروژه ها تکمیل شوند تأثیر محسوسی در افزایش کیفیت و گستره سرویس های الکترونیکی حاکمیت خواهند گذاشت. کرمی به ایران گفت: بیشتر این پروژه ها، اقدام های زیرساختی و گام های مهم تکمیل معماری دولت الکترونیک در کشور هستند و در ابتدای انجام چنین کارهایی ممکن است اشکالاتی هم وجود داشته باشد اما همین که جزئیات اقدام ها و برنامه های دولت الکترونیک در معرض دید و قضاوت شهفرایندان گذاشته شده، بتدریج اشکالات نیز کمتر خواهد شد. وی اضافه نمود: به شرطی که نظرات مردم نیز مورد توجه قرار گیرد و نتیجه ارزیابی دستگاه ها یا مدیرانی را که مجریان بخشی از این فعالیت ها هستند احساس نمایند و در سرنوشت کاری مدیران یا آینده آن دستگاه ها لحاظ گردد.

کرمی اعتقاد دارد وقتی دستگاه های مجری هم احساس نمایند فعالیت های آنان در معرض دید و قضاوت عموم مردم قرار گرفته است، انگیزه بیشتری برای سرعت بخشیدن به اقدام ها و ارتقای کیفیت خدمات خود خواهند داشت.

وی اضافه نمود: شفاف سازی و جلب مشارکت شهفرایندان نباید صرفاً در مرحله اجرا صورت گیرد. از آنجایی که چرخه توسعه از سیاستگذاری و برنامه ریزی آغاز و با ارزیابی اثربخشی و اصلاح و بهبود بسته می گردد بنابراین بهتر است دولت برای تکمیل دولت الکترونیک به دنبال ایجاد سازوکارهایی برای جلب مشارکت شهفرایندان و بخصوص متخصصان در حلقه های ابتدایی و انتهای چرخه هم باشد.

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه مطالبه عمومی در مورد توسعه دولت الکترونیک بالفعل وجود دارد و روز به روز بیشتر می گردد، گفت: از نظر شهفرایندان، تنها سرویس های نهایی و ویژگی های آنها مانند کیفیت، امنیت، هزینه و کانال های دسترسی مهم است درحالی که از نظر حاکمیت، توسعه در حوزه های زیرساختی مهمتر است بنابراین برای اینکه این دیدگاه ها متوازن گردد، به ایجاد صندلی های سازمانی در بدنه سازمان ها و در کل دولت و حاکمیت برای نمایندگی دیدگاه ها و انتظارات شهفرایندان (مانند نماینده مشتریان) احتیاج است.

کرمی درباره تکمیل و توسعه پروژه های خارج از حیطه قوه مجریه نیز گفت: پروژه های توسعه ای برای پیروزیت وابسته به عوامل متعددی مانند تأمین منابع اقتصادی، برطرف موانع قانونی و فرهنگی، مدیریت مخاطرات و همچنین هماهنگی و پایش و راهبری مؤثر هستند و باید سازوکار راهبری واحد برای توسعه دولت الکترونیکی ایجاد گردد. البته اقدام هایی در این زمینه انجام شده ولی هدف نهایی به نحو مطلوب محقق نشده است.

وی اضافه نمود: راهبری واحد لزوماً به معنی حذف سازمان های متعدد و ایجاد یک نهاد نیست با تعدد نهادها و سازمان های متولی هم می توان وحدت راهبری ایجاد کرد به شرط آنکه این هماهنگی به وسیله طراحی قواعد و فرآیندهای مناسب ایجاد گردد.

شفاف سازی فرایند پروژه ها

علی فیروزی، دیگر کارشناس حوزه دولت الکترونیک نیز اعتقاد دارد راه اندازی این سامانه، یکی از اقدام های مثبتی است که به عموم مردم نشان می دهد که پروژه های تعریف شده چه دستاوردی دارند و چه زمانی آغاز شده و به انتها می رسند. چه مسائلی برای پیشرفت در طی جهت دارند و آیا برای برطرف مسائل و چالش ها احتیاج به تغییر ساختار، منشور و اهداف دارد.

فیروزی با بیان اینکه هر کدام از این 23 پروژه هدفمند بوده و باید قسمتی از دولت الکترونیک و حتی دولت همراه و دولت هوشمند را پیاده سازی نمایند، به ایران گفت: هر پروژه ای مبتنی بر استراتژی های مشخصی تعریف می گردد که عملاً باید کنترل و مدیریت پروژه را به صورت خیلی جدی دنبال کرد. ممکن است آغاز یک پروژه آسانترین کار باشد ولی طبق اصول مدیریت پروژه، به انتها رساندن و تکمیل آن بسیار مهمتر است به طوری که در خیلی از کشورها جشن انتها پروژه یکی از اصول است. این کارشناس معتقد است پروژه های دولت الکترونیک را باید یک دفتر تخصصی پیگیری می کرد و از اینکه سازمان فناوری اطلاعات به عنوان دفتر تخصصی انتخاب شده بسیار عالی است، چراکه این سازمان هم زیرساخت دارد و هم اینکه دولت الکترونیک زیر نظر این سازمان پیش می رود و می تواند بدرستی آن را کنترل کند و امیدوارم این مرجعیت همچنان مورد قبول همه واقع گردد.

این کارشناس حوزه فاوا درباره همکاری نکردن بعضی نهادها و دستگاه ها در تکمیل دولت الکترونیک نیز گفت: وقتی صحبت از دولت الکترونیک می گردد، عملاً ما درباره حاکمیت الکترونیکی صحبت می کنیم بنابراین اگر نگاه سیستمی وجود داشته باشد، نمی توان گفت که در این سیستم، چرخ دنده ای که خوب کار نمی نماید برای بخش A است و چرخ دنده دیگر برای بخش B. از آنجایی که تمام بخش ها با هم مرتبط هستند باید تمام بخش ها بدرستی کار نمایند تا دولت الکترونیک تکمیل گردد. وی اضافه نمود: دولت یا حاکمیت هوشمند تعامل بین قواست به همین دلیل به نظر می رسد بهتر است وحدت فرماندهی متشکل از سه قوه و نهادها برای دولت الکترونیکی تشکیل گردد البته تا حدودی این کار را شورای اجرایی فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی انجام می دهد ولی اگر با وحدت فرماندهی به تعامل پذیری بین دستگاهی به صورت جدی توجه گردد، توانیم در آینده نزدیک شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

تکمیل شرایط مطالبه عمومی

فرهاد مردوخی، دیگر کارشناس دولت الکترونیک نیز معتقد است ارزیابی و آنالیز پیشرفت پروژه ها، برای پیروزیت در برنامه ریزی و اجرای پیروز دولت الکترونیک لازم است و از آنجایی که سازمان فناوری اطلاعات سعی دارد تا تمامی موضوعات مرتبط با دولت الکترونیکی مانند رصد و ارزیابی را نیز به صورت الکترونیک نشان دهد، این خود ارزشمند است.

مردوخی به ایران گفت: بیان موضوع های مرتبط با پروژه ها با زبان عدد و رقم نشان دهنده نحوه عملکرد دستگاه های اجرایی در انجام مصوبات است. از سوی دیگر شفافیت اطلاعاتی را در اختیار متولیان و عموم مردم قرار می دهد بنابراین هر چقدر بتوان عملکرد دستگاه های اجرایی را به صورت شفاف نشان داد، دارای ارزش بالایی است. وی راه اندازی این سامانه را برای مطالبه عمومی مردم به منظور تکمیل دولت الکترونیک کافی ندانست و اضافه نمود: سازمان فناوری اطلاعات یک نهاد تخصصی است و بیشتر بحث های فنی پروژه ها رصد و پایش می گردد و می توان گفت بیشتر خود دولت را مخاطب قرار داده است تا مردم را، چون دستگاه های اجرایی خود را با هم مقایسه و ارزیابی و نهاد بالادستی نیز برای مسئولان عالی کشور یک گزارش مقایسه ای و آماری تهیه نموده و ارسال می نماید.

این کارشناس حوزه دولت الکترونیک با بیان اینکه در این سامانه بستر مناسبی برای مطالبه عمومی از سوی مردم برای تکمیل دولت الکترونیک وجود ندارد، گفت: اگر در تکمیل یک پروژه ای تأخیر ایجاد گردد، چارچوب های مشارکتی شهفرایندان در فعالیت های دولت و کشور بسیار محدود است و مردم نمی توانند آن را از دولت مطالبه نمایند. بنابراین برای مطالبه گری عمومی مردم احتیاجمند زمان، فرهنگ سازی و تغییر بسیاری از ساختارها و چارچوب ها هستیم.

وی اضافه نمود: زمانی مطالبه عمومی شکل می گیرد که شهفرایندان دقیقاً بدانند چه زمانی می توانند خدمات حاصل از این پروژه ها را دریافت نمایند، اگر با اعلام رسمی آنها نتوانستند خدمت را عملاً دریافت نمایند، چه کاری باید انجام دهند و در صورت راضی نبودن از کیفیت خدمات ارائه شده، چه اقدامی باید انجام دهند.

مردوخی اضافه نمود: آنچه کنترل پروژه را اثربخش می نماید، این است که از یک سیستم اندازه گیری مناسب و قابل پذیرش ذینفعان پیروی کند و اهرم های اجرایی لازم برای پاسخگوکردن عوامل اجرایی (مانند وابسته بودن تأمین بودجه به پیشرفت در دولت الکترونیک) در دسترس باشد و نهادهای بالاسری و نظارتی هم بتوانند در مورد نبود کیفیت در خدمت، دستگاه اجرایی مربوطه را مجبور به پاسخگویی نمایند. این در حالی است که میزان الکترونیکی شدن خدمات در نهادهای بالاسری و نظارتی ضعیف تر است. بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید قدرت اجرایی بالاتری را در اختیار سازمان فناوری اطلاعات قرار دهد.

thailandro.ir: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی

turkeyro.ir: تور ترکیه ارزان قیمت، تور استانبول، تور آنتالیا، کوش آداسی، ازمیر، آنکارا

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116198

به "با سامانه رصد و پایش مدیریت 23 پروژه دولت الکترونیک شفاف می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سامانه رصد و پایش مدیریت 23 پروژه دولت الکترونیک شفاف می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید