بایدها و نبایدهای تغذیه ای کنکوری ها

به گزارش مجله سرگرمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان بایدها و نبایدهای تغذیه ای کنکوری ها، مواد غذایی سالم را عاملی موثر در کاهش استرس و افزایش تمرکز در داوطلبان آزمون سراسری اسم کرد.

بایدها و نبایدهای تغذیه ای کنکوری ها

به گزارش خبرنگاران از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مژگان تن ساز متخصص طب سنتی درخصوص رژیم غذایی مناسب در این روزهای به جای مانده به کنکور توضیحاتی ارایه داد.

وی بر لزوم پرهیز از مصرف غذاهای حجیم و آماده، همانند سوسیس، کالباس، پیتزا، الویه، سس مایونز و نوشابه تاکید نمود و گفت: سعی کنید در این هفته از غذاهایی بهره ببرید که خون رسانی را بهبود بخشد و به تقویت قلب، مغز و ریه یاری کند.

وی گفت: برترین ماده غذایی (Food) در وعده صبحانه، زرده تخم مرغ عسلی است، بهتر است از سفیده آن استفاده نکنید. زرده تخم مرغ خون رسانی را افزایش می دهد. بعلاوه مصرف مربای سیب و به علاوه بر تقویت قلب و مغز و کبد، به بهبود شرایط گوارش هم یاری می نماید.

تن ساز اضافه نمود: افراد لاغر می توانند مربا را با خامه یا کره مصرف نمایند، اما اگر فردی اضافه وزن دارد بهتر است آن را گلاب شور نموده و فقط جرم مربا را با نون سنگگ استفاده کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که مصرف حریر بادام در وعده صبحانه یا میان وعده، منجر به افزایش حافظه، تمرکز، خونرسانی و تقویت مغز خواهد شد، ادامه داد: حریر بادام از آرد برنج، پودر بادام و گلاب و آب تهیه می گردد و کسانی که مشکل گوارشی ندارند می توانند شیر هم به آن اضافه نمایند.

وی خطاب به داوطلبان کنکوری ادامه داد: شیر بادام هم به اسم میان وعده عصرانه بسیار مقوی است. پوست قهوه ای 10 تا 20 دانه بادام را جدا کنید در یک لیوان آب با کمی عسل، گلاب و زعفران مخلوط و میل کنید. این نوشیدنی نشاط شما را افزایش می دهد و یاری می نماید دیرتر خسته شوید.

به گفته وی، فالوده سیب هم میان وعده مناسبی است که از مخلوط 2 عدد سیب رنده شده با کمی زعفران، عسل، عرق بیدمشک و کمی گلاب تهیه می گردد.

تن ساز در مورد وعده های اصلی ناهار و شام توضیح داد: در این وعده ها از غذاهای دیر هضم استفاده نکنید، چراکه خوابتان دچار اختلال می گردد. اگر برنج می خورید هم بهتر است در این روزها حجم آن را کم و سعی کنید به صورت آبکش و با اضافه نمودنی مثل شوید، زیره و زعفران همراه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کمی گوشت، مرغ یا بلدرچین آب پز یا کبابی هم برای وعده های اصلی گزینه های مناسبی هستند چراکه هضم راحت تری دارند و مصرف آنها موجب می گردد هوشیاری بهتری داشته باشید.

تن ساز بر اهمیت مصرف نکردن ترشی در این روزهای به جای مانده به کنکور تاکید و اظهار کرد: مصرف ترشی ضعف سیستم عصبی را به همراه دارد و ممکن است منجر به فراموشی بعضی مطالب گردد.

وی اعلام نمود: بهتر است سالاد و دسرهای شیرین همراه با غذا مصرف نگردد. بعلاوه اگر تمایل بهم صرف شیرینی احساس شد، بهتر است شیرینی های طبیعی در حد تعادل استفاده گردد.

متخصص طب سنتی یادآور شد: زیتون و سبزی خوردن برترین انتخاب برای مصرف در کنار وعده اصلی محسوب می شوند.

تن ساز به داوطلبان کنکوری تاکید نمود از درهم خوری پرهیز نمایند و گفت: یکی از برترین اقدامات برای کاهش استرس را بوییدن سیب، به، گلاب، گل مریم، گل یاس، بهار نارنج و بیدمشک است، کنکوری ها سعی نمایند یک عدد سیب کنار تختتان قرار دهید، مخلوط آب و گلاب تهیه و به صورتتان اسپری کنید و روی بالشتتان کمی گلاب یا روغن گل سرخ بریزید.

وی گفت: مصرف دمنوش به و سیب با کمی زعفران و دمنوش بادرنجبویه هم در این روزها توصیه می گردد البته افرادی که مزاج گرم و اندام لاغری دارند بهتر است در مصرف زعفران افراط ننمایند، چراکه ممکن است منجر به تپش قلب گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که مصرف مواد غذایی با طبع گرم همانند زنجبیل ممکن است باعث بیقراری و اضطراب گردد، گفت: نوشیدنی ترکیبی از یک قاشق مرباخوری تخم بالنگو، نصف لیوان گلاب و نصف لیوان آب با کمی شکر برترین گزینه برای همراه بردن سر جلسه کنکور است، چراکه علاوه بر تامین آب مورد احتیاج بدن، منجر به کاهش اضطراب می گردد.

نکات طلایی برای موفقیت در بزرگترین ماراتن علمی

تن ساز، مهم ترین اقدام را در روزهای به جای مانده به کنکور، اصلاح سبک زندگی اعلام نمود و گفت: اهمیت خواب کافی، تحرک و توجه به شرایط گوارشی در این روزها غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: به موقع خوابیدن موجب کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و افزایش تمرکز می گردد. از طرفی داشتن خواب کافی در این روزها موجب می گردد، روز آزمون با نشاط تر باشید. بعلاوه اگر تحرک کافی ندارید، حتما سعی کنید روزانه حداقل 10 تا 15 دقیقه فعالیت آرام، نرمش یا پیاده روی با سرعت کم داشته باشید چراکه تحرک، تمرکز و جریان خون مغزی را افزایش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه، خطاب به افرادی که از یبوست رنج می برند و شرایط گوارشی چندان مناسبی ندارند، اضافه نمود: حتما باید در این مدت اقدامی برای بهبود و کنترل این مشکل انجام دهید؛ یکی از راه های سریع و در دسترس، مصرف روزی 6 عدد انجیر تازه؛ 2 عدد قبل از هر وعده غذایی است.

تن ساز در مورد افراد لاغر اندام با پوستی تیره و موهای خشک که با مشکل یبوست دست و پنجه نرم می نمایند، تصریحکرد: این افراد می توانند یک تا 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را بعد از شستشو در آب جوش بریزند و بعد با کمی عسل شیرین و میل نمایند. مصرف این نوشیدنی صبح ها به صورت ناشتا یبوست را رفع می نماید.

وی اضافه نمود: داوطلبان سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا (COVID-19) باید 3 تا 4 ساعت در زمان آزمون با ماسک تنفس نمایند، بنابراین یکی از مهمترین نکات انجام تمرینات تنفسی در این روزهاست. بهتر است این مدت حتما تنفس های عمیق را تمرین کنید، حداقل روزی 3 تا 5 بار و هر بار 4 تا 5 نفس عمیق بکشید و سعی کنید اکسیژن را تا انتهای ریه ها فرو ببرید. این تمرین یاری می نماید استرس کاهش و اکسیژن رسانی افزایش یابد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 150349

به "بایدها و نبایدهای تغذیه ای کنکوری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای تغذیه ای کنکوری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید