آرشیو اینترنت هک شد؛ افشای اطلاعات 31 میلیون کاربر

به گزارش مجله سرگرمی، سایت آرشیو اینترنت (The Internet Archive)، موزه دیجیتال تاریخ وب و منبعی ارزشمند برای محققان و علاقه مندان، مورد حمله سایبری گسترده ای قرار گرفته است. این حمله که منجر به افشای اطلاعات 31 میلیون کاربر و اختلال در سرویس دهی سایت شده، بار دیگر آسیب پذیری پلتفرم های آنلاین را در برابر تهدیدات سایبری برجسته نموده است.

آرشیو اینترنت هک شد؛ افشای اطلاعات 31 میلیون کاربر

ماجرا از چهارشنبه شروع شد، زمانی که کاربران با مراجعه به سایت آرشیو اینترنت با پیامی غیرمنتظره روبه رو شدند: آیا تا به حال احساس نموده اید که آرشیو اینترنت دائما در آستانه یک نقض امنیتی فاجعه بار است؟ این اتفاق اتفاق افتاده. 31 میلیون نفر از شما را در HIBP می بینیم!. HIBP، مخفف Have I Been Pwned، وب سایتی است که به کاربران امکان می دهد آنالیز نمایند آیا اطلاعاتشان در رخنه های امنیتی قبلی فاش شده است یا خیر.

بنیان گذار آرشیو اینترنت، وقوع حمله را تأیید و در پستی در ایکس اظهار داشت که این حمله به وسیله یک کتابخانه جاوااسکریپت مخرب صورت گرفته و منجر به افشای نام های کاربری، ایمیل ها و کلمات عبور هش شده کاربران شده است. او بعلاوه از اقدامات صورت گرفته برای برطرف مشکل، از جمله غیبرطرفال کردن کتابخانه مخرب، پاک سازی سیستم ها و ارتقاء امنیت، اطلاع داد.

بر اساس گزارش ها، داده های فاش شده شامل آدرس ایمیل، نام، مهرهای زمانی تغییر رمز عبور، پسوردهای هش شده با الگوریتم Bcrypt و سایر اطلاعات حساس است. HIBP نیز تأیید نموده که 9 روز پیش از اعلام عمومی این خبر، فایلی حاوی اطلاعات 31 میلیون آدرس ایمیل منحصر به فرد از آرشیو اینترنت دریافت نموده است. جالب اینجاست که 54 درصد از این اطلاعات از قبل در پایگاه داده HIBP موجود بوده است، که نشان دهنده آسیب پذیری کاربران در رخنه های امنیتی قبلی است.

علاوه بر افشای اطلاعات، آرشیو اینترنت هدف حملات DDoS نیز قرار گرفته که باعث کندی و قطعی موقت سایت شده است. جیسون اسکات، یکی از خالقان آرشیو اینترنت، این حملات را تأیید نموده و گفته هدف مهاجمان مختل کردن سرویس دهی و از کار انداختن سایت بوده است.

گروهی با نام SN-Blackmeta مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته و تهدید به حملات بیشتر در آینده نموده است. این موضوع نگرانی هایی را در خصوص امنیت آینده آرشیو اینترنت و داده های ارزشمندی که در آن ذخیره می گردد، ایجاد نموده است.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مهر 1403 بروزرسانی: 25 مهر 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164613

به "آرشیو اینترنت هک شد؛ افشای اطلاعات 31 میلیون کاربر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرشیو اینترنت هک شد؛ افشای اطلاعات 31 میلیون کاربر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید