آخرین شرایط پرونده قضایی مهشاد و ریحانه

به گزارش مجله سرگرمی، در آستانه چهلم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی - خبرنگاران محیط زیست ایسنا و ایرنا - که در حادثه واژگونی اتوبوس جان باختند، وکیل خانواده های این دو خبرنگار آخرین شرایط پرونده قضایی این حادثه را تشریح کرد.

آخرین شرایط پرونده قضایی مهشاد و ریحانه

به گزارش ایسنا دوم تیرماه بود که اتوبوس خبرنگاران و عکاسان در بازگشت از بازدید از تونل زاب در حوالی نقده واژگون شد و به فوت مهشاد کریمی - خبرنگار ایسنا - و ریحانه یاسینی - خبرنگار ایرنا - و مصدومیت 21 خبرنگار و عکاس دیگر انجامید. بر اساس اطلاعیه پلیس که شش روز بعد از واقعه (8 تیرماه) منتشر شد، بی احتیاطی راننده اتوبوس به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب و بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به دلیل عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک به اسم دلایل این اتفاق ذکر شد. غلامحسین اسماعیلی - سخنگوی قوه قضاییه - هم در 22 تیرماه نظر کارشناسی این قوه را درباره حادثه اظهار داشت. بر این اساس 50 درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است.

پس از گذشت 40 روز از وقوع این حادثه پرتو برهانپور - یکی از وکلای اولیای دم- در گفت و گو با ایسنا اظهار می نماید: پفراینده در شعبه بازپرسی دادسرای شهر نقده است که به شعبه 3 دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 33 تهران فرستاده شد که ویژه نیابت قضایی است تا اولیای دم محترم بتوانند شکایت نمایند و خبرنگاران مصدوم به پزشکی قانونی معرفی شدند. شکایت اولیای دم و گزارش های پزشکی قانونی تحویل دادسرای نیابت داده شده و از این طریق برای دادسرای نقده ارسال شد.

این وکیل اولیای دم به آخرین نتیجه کارشناسی اعلام شده اشاره می نماید و می گوید: نظر کمیسیون کارشناسان فنی پلیس راه آذربایجان غربی که به ما ابلاغ شده است، تقصیر را 50، 50 اعلام نموده اند. بر این اساس 50 درصد مربوط به عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب از سوی راننده اتوبوس و 50 درصد مربوط به بی مبالاتی و قصور مسوولان هماهنگی سفر به دلیل عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی و ترافیک اعلام شد.

وی می افزاید: مستند نامه درخواست خودرو از سوی رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه هم موجود است این در حالیست که بعضی از مسوولان درخواست خودرو را انکار نموده بودند.

برهانپور در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا بر اساس نامه موجود از کارخانه سیمان خودرو درخواست شده بود، می گوید: بر اساس گزارشی که ما دریافت کردیم رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه خودرو درخواست نموده بود و به جزییات دیگری از این موضوع فعلا دسترسی نداریم.

وی درباره مشابه بودن نظرات کارشناسی نو با دیدگاه های کارشناسی پلیس و قوه قضاییه که قبلا اعلام شده بود، خاطرنشان می نماید: یک نظریه کارشناسی اولیه داده شد سپس برای تعیین شدن سهم قصور پفراینده به کمیسیون کارشناسان فنی پلیس راه استان آذربایجان غربی ارجاع داده شد.

این وکیل اولیای دم اضافه می نماید: در آخرین نظر اعلام شده به دلیل استفاده نکردن راننده از ترمز ثانویه پرداخته شد. این ترمز از نظر مکانیک ظاهری سالم بود ولی از نظر عملکردی و انتقال اطلاعات فعال نبود بنابراین علیرغم روشن شدن سیستم هشدار، راننده از ترمز ثانویه استفاده نمی کرد و سیستم ریتاردر (ترمر ثانویه) دچار چهار خطا و اشکال بود.

وی به تشریح خطاها می پردازد و می گوید: کد خطای 48 مربوط به خطا در ارسال سیگنال از پدال ترمز به کامپیوتر ریتاردر با 50 بار تکرار بود که وجود این خطا باعث غیر فعال شدن سیستم ریتاردر شد. کد خطای 20 با یک بار تکرارمربوط به عدم برگشت پدال ترمز به نقطه صفر و کد خطای 41 با یک بار تکرار مربوط به عدم ولتاژ ورودی به رل، ABS و کد خطای 49 هم با یک بار تکرارمربوط به عدم ارسال سیگنال بین برد، ABS و ریتاردر بود.

برهانپور درباره نهادهایی که مورد تحقیق قرار گرفته اند، اظهارمی نماید: مسوولان ستاد احیای دریاچه ارومیه و اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی تا به امروز مورد تحقیق و پرسش قرار گرفته اند. راننده هم طبق آخرین اطلاعات ما همچنان بازداشت است و آنالیز ها ادامه دارد.

این وکیل اولیای دم درباره زمان معرفی مقصران این اتفاق می گوید: قاعدتا زمان دقیق تعیین نیست ولی فرایند پیگیری پفراینده در جریان است و نظرات کارشناسی صادر شده است.

برهانپور درباره تاثیر تصویب دستورالعمل برای سفرهای مطبوعاتی بر آنالیز دلایل رخداد حوادث احتمالی در آینده اظهار می نماید: ضمن امیدواری برای عدم وقوع حوادث جاده ای برای خبرنگاران عزیز و همه مردم شریف، در صورت وجود دستورالعمل اگر اتفاقی بیفتد، عدم رعایت آن با سهولت بیشتری تعیین می گردد و مثل الان نمی گردد که مدام پفراینده برای آنالیز های کارشناسی ارسال گردد.

پیگیری پفراینده خبرنگاران فوت شده ادامه دارد چراکه تعیین شدن ابعاد مختلف پفراینده و معرفی و مجازات مقصران نه تنها می تواند مرهمی بر حال داغداران باشد بلکه بر کاهش تصادفات جاده ای که سالانه جان تعداد زیادی از هموطنانمان را می گیرد، هم موثر است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: فرارو
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154796

به "آخرین شرایط پرونده قضایی مهشاد و ریحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط پرونده قضایی مهشاد و ریحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید