چرا کار اصفهان به جیره بندی آب نکشید؟

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرعامل آب و فاضلاب اصفهان گفت: در تابستان امسال 9.6 درصد کاهش فراوری آب داشتیم که می توانست اصفهان را به جیره بندی آب بکشاند، اما مردم 9 درصد کاهش مصرف در بخش شرب اعمال کردند که همین مساله راه نجات استان شد.

چرا کار اصفهان به جیره بندی آب نکشید؟

به گزارش خبرنگاران، هاشم امینی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران با با اشاره به چالش های سال جاری در تامین آب گفت: در حالیکه در تمامی سطح کشور به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی های متوالی با کمبود بارش ها و تنش های آبی در ابعاد مختلف روبرو بودیم، اضافه کرد: در این بین فلات مرکزی ایران و استان اصفهان نیز که در فلات مرکزی واقع گردیده از شرایط بسیار سخت تابستان مستثنی نبودند و حتی نسبت به بسیاری از نقاط کشور تنش های آبی بیشتر را پشت سرگذاشتیم.

وی اضافه کرد: پیش بینی سازمان هواشناسی برای سال آبی 96 - 97 سالی نرمال بود و سناریوهای تامین آب به صورت خوشبینانه معین شد اما وقتی به بهمن ماه رسیدیم دیدیم که بارش ها رخ نداده و مجموعه وزارت نیرو یک سناریو بسیار بدبینانه را برای آب شرب معین کرد.

امینی با بیان اینکه کاهش بارش ها و کاهش شدید آورد سد زاینده رود وضعیت تامین آب 4 میلیون نفر در اصفهان و 1.5 میلیون نفر در یزد را با تنش همراه کرد، اظهار کرد: در سال آبی 95-96 یک میلیارد و 270 میلیون متر مکعب آورد زاینده رود را داشتیم، در حالیکه در سال آبی 96-97 این میزان به 670 میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی تاکید نمود: بر این اساس، وزارت نیرو کشاورزان را از چرخه تخصیص آب حذف کرد و سهم بخش صنعت را 40 درصد و سهم بخش شرب را 20 درصد کاهش داد تا بتوانیم از شرایط تنش زای تابستان عبور کنیم.

وی با بیان اینکه باید به نحوی برنامه ریزی می کردیم که کمترین قطعی آب را داشته باشیم گفت: در سناریوی اولیه حتی بحث نوبت بندی و جیره بندی که جزو خط قرمزهای ما هست نیز مطرح گردیده بود اما توانستیم با مدیریت بخش مصرف و همکاری کم نظیر مردم در اصفهان شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که نه تنها دچار جیره بندی نشویم بلکه مردم نسبت به دیگر نقاط کشور کمترین مسائل اجتماعی را در خصوص محدودیت آبی در اصفهان داشتند.

امینی اضافه کرد: در مجموع ما 20 درصد کاهش تخصیص آب در سال آبی اخیر داشتیم که منجر به کاهش فراوری 9.68 درصدی آب شد اما در عین حال با همکاری مردم شاهد کاهش 9 درصدی مصرف آب شرب بودیم.

وی درخصوص توجه مردم اصفهان به اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی اظهار کرد: در سال 86، سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در بخش خانگی در سطح اصفهان 189 لیتر در روز بود که این میزان هم اکنون به ازای هر فرد به 154 لیتر در روز رسیده و برنامه ریزی نموده ایم که در سال های آینده به 130 لیتر برسد.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری اصفهان با بیان اینکه راه نجات آب و راه یاری به آیندگان و فرزندان ما مدیریت مصرف است، گفت: در اصفهان به منظور بهینه سازی مصرف آب با صنایع بزرگ قراردادهایی امضا گردیده تا به جای آب خام از پساب فاضلاب استفاده نمایند.

امینی اضافه کرد: قراردادی با کارخانه فولاد مبارکه اصفهان داریم که طی آن این کارخانه 600 کیلومتر لوله گذاری فاضلاب خواهد نمود و با سرمایه گذاری خود یک تصفیه خانه فاضلاب احداث می نماید که این سرمایه گذاری در بخش احداث تصفیه خانه و خطوط لوله فاضلاب مربوط به 9 شهر اصفهان است. فولاد مبارکه می تواند در ازای این سرمایه گذاری تا 35 سال آینده از پساب فاضلاب تصفیه گردیده استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد مشابهی با کارخانه ذوب آهن اصفهان نیز به امضا رسیده تا این کارخانه هم در سال های آینده به جای استفاده از آب خام، تامین آب خود را از محل پساب فاضلاب انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4378

به "چرا کار اصفهان به جیره بندی آب نکشید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کار اصفهان به جیره بندی آب نکشید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید