چرا چین و ایالات متحده در مسیر 5G می جنگند؟

به گزارش مجله سرگرمی، اینترنت 5G یا همان نسل پنجم اینترنت را می توان یکی از مهم ترین رویدادهای جان تکنولوژی مدرن دانست. ورود اینترنت 5G به جامعه با شعار امنیت بالاتر و نوآوری بیشتر همراه است اما این دو چشم انداز چگونه محقق می شوند؟

چرا چین و ایالات متحده در مسیر 5G می جنگند؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، نسل پنجم فناوری های شبکه تلفن همراه، که به نام اینترنت 5G شناخته می گردد، وعده داده سرعتر، امن تر و با ظرفیتی بالاتر باشد. افزون بر اینها وعده داده شده که اینترنت 5Gمی تواند ستون فقرات نسل بعدی فناوری های دیجیتال را تأمین کند. بنابراین، شگفت آور نیست که رقابت شدیدی بین شرکت ها و کشورها برای رهبری اینترنت 5G در جریان است.

با همه این ها نمی توانیم چند نکته مهم را فراموش کنیم:

اینترنت 5G مسیر آتی اینترنت در دنیا را مشخص می نماید ولی در همین مسیر جدید نیز احتمالا کشورها با خطرات و آسیب پذیری هایی جدید روبرو خواهند شد. این بسیار مهم است که تکنولوژی های 5G بر مدار امنیت و نوآوری تعریف شوند. چرا که تصمیماتی که امروز در مورد اینترنت 5G اتخاذ می گردد بعدها بر امنیت ملی و عملکرد اقتصادی دهه های آینده تاثیر می گذارد.

رقابت در مورد اینترنت 5G رقابت در مورد شرکت ها و گروه های مختلف شغلی نیست، بلکه این رقابت در سطحی بالاتر بین تصمیم گیری های مبتنی بر بازارهای آتی و تصمیم گیری های دولتی در گردش است. ایالات متحده،چین و اتحادیه اروپا در کوششند در این زمینه از یکدیگر سبقت بگیرند.

نقش چین و آمریکا در توسعه اینترنت 5G نه انکار پذیر است و نه رقابت با این کشورها ساده محسوب می گردد. اغلب شرکت های آمریکایی در زمینه توسعه فناوری های5G موفق عمل نموده اند اما اخیرا ایالات متحده و متحدانش با چالش اساسی و بزرگی به نام چین روبرو شده اند. تمرکز رقابت این دو در حوزه مالکیت معنوی، استانداردها و اختراعات 5G است. برای مثال هواوی برنامه های تحقیقاتی برای توسعه جایگزینهایی برای تامین کنندگان آمریکایی دارد و محدودیت های تجاری ایالات متحده به کوشش های چین برای توسعه صنعت5G دامن زده است.

در حالی که شرکت های آمریکایی در ساخت فناوری های 5G سرامد هستند، هیچ سازنده تجهیزات اصلی مخابراتی 5G در ایالات متحده وجود ندارد. چهار شرکت بر بازار فناوری های اصلی شبکه مورد احتیاج برای 5G تسلط دارند. اما هیچ یک از این شرکت ها آمریکایی نیستند.بنابراین ایالات متحده 2 گزینه اصلی دارد انتخاب بین شرکای اروپایی (اریکسون و نوکیا) یا انتخاب بین چینی ها (هواوی و زد تی ای).

با تور چین ما همراه اشید

افزون بر اینها آنالیز امنیت زنجیزه تامین اینترنت 5G هم حائز اهمیت است. یکی از راه های درک بهتر این موضوع این است که تصور کنید فردی که خانه شما را ساخته است تصمیم می گیرد آن را ترک کند. درواقع توسه دهنده های اینترنت 5G دقیقا می دانند که طرح، سیستم قدرت، نقاط دسترسی و... ارتباطات در کشورهای مخلف چگونه است. این شناسایی نقاط قوت و ضعف در کنار هراس از افشا و سرقت اطلاعات به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

ایالات متحده می تواند با استفاده از دو راه حل اینترنت 5G را مدیریت کند. اول این که اطمینان حاصل گردد شرکت های آمریکایی می توانند به نوآوری و فراوری تکنولوژی پیشرفته ادامه دهند و در خارج از کشور با رقابت عادلانه روبرو شوند.

دوم این که با کشورهای همسایه همکاری بیشتری داشته باشد تا رویکردی مشترک در حوزه امنیت 5G را توسعه دهد. ایالات متحده نمی تواند چالش اینترنت 5G را به تنهایی تحمل کند. این همان روشی است که اخیرا در برخورد آمریکا و متحدانش با شرکت های چینی مثل هواوی شاهد هستیم.

هم اکنون پکن از هواوی برای دلایلی استراتژیک و تجاری پشتیبانی می نماید. بسیاری از کشورها نیز با تخفیف های متعدد این شرکت وسوسه می شوند.این شرکت تضمین نموده که خرید از هواوی به معنای پرداخت حق بیمه برای امنیت است. اما ایالات متحده نظری مخالف دارد و چینی ها را به جاسوسی در زمینه اینترنت 5G متهم می نماید.

منبع: انتخاب
انتشار: 10 فروردین 1398 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6204

به "چرا چین و ایالات متحده در مسیر 5G می جنگند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چین و ایالات متحده در مسیر 5G می جنگند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید