فناوری نانو پادزهر زخم های تالاب بین المللی انزلی

به گزارش مجله سرگرمی، تالاب بین المللی انزلی با فناوری نانو و همکاری جایکا احیا می گردد.

فناوری نانو پادزهر زخم های تالاب بین المللی انزلی

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از رشت؛ ورود انواع فاضلاب های خانگی و صنعتی، ورود حجم زیادی از رسوبات، رشد بی رویه گیاهان مهاجم وارداتی همانند سنبل آبی، تغییرات اقلیمی، کاهش آب دریای خزر، و همچنین تجاوز به حریم تالاب حال این روز های تالاب بین المللی انزلی رو رنجور نموده است.

بازگشت حیات به تالاب بین المللی انزلی با بهره گیری از فناوری نانو

قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تالاب بین المللی انزلی با یاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن - جایکا و شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان با بهره گیری از فناوری نانو از سنبل آبی احیا می شود و حیات دوباره به این تالاب بین المللی باز می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح استفاده از فناوری نانو برای پاکسازی تالاب بین المللی انزلی به صورت آزمایشی در 5 استخر 12 هکتاری شیلات در حاشیه تالاب انزلی اجرا شده که در مراحل پایانی است اضافه نمود: قرار است با فناوری نانو مواد آلی ناشی از بقایای گیاهی و جانوری که بخشی از آن دارای مواد معدنی است برای موجودات آبزی به غذا تبدیل شود و براساس مطالعات اجرا شده 7 هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی که دارای مواد آلی هستند را می توان با استفاده از این روش رسوب زدایی کرد.

بهبود وضعیت بحرانی تالاب احتیاجمند هزار میلیارد تومان اعتبار

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بین المللی انزلی گفت: در حال حاضر 65 درصدمعادل 20 هزار هکتار مساحت این تالاب بین المللی آب دارد.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه برای اجرای این طرح هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که دولت کوشش می نماید در مدت 3 سال این اعتبار را اختصاص دهد اضافه نمود: تغییرات اقلیمی، کاهش آب دریای خزر، ورود انواع فاضلاب، ورود حجم زیادی از رسوبات، رشد بی رویه گیاهان مهاجم وارداتی همانند سنبل آبی و همچنین تجاوز به حریم تالاب از مهمترین علل خشک شدن بخشی از آب تالاب بین المللی انزلی است.

کاهش عمق آب تالاب بین المللی انزلی از 11 متر به 70 سانتی متر

قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه تالاب بین المللی انزلی از مهمترین زیستگاه های پرندگان مهاجر و محل تخم ریزی آبزیان است توضیح داد:متاسفانه در 3 دهه گذشته میانگین عمق آب تالاب بین المللی انزلی از 11 متر به کمتر از 2 متر و در مناطقی تا 70 سانتی متر کاهش یافته است که در کوششیم با تخصیص اعتبارات لازم و با یاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن - جایکا و شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان این تالاب هرچه سریعتر احیا کنیم.

تالاب انزلی، سرمایه ای ملی و بین المللی

مصطفی سالاری، استاندار گیلان گفت: تالاب انزلی، سرمایه ای ملی و بین المللی است و احیای جدی آن امری لازم است.

وی با اشاره به اینکه باید به تالاب انزلی منابع مالی بیشتری تزریق شود تا شاهد احیای این سرمایه ملی و بین المللی باشیم اضافه نمود: خوشبختانه وضعیت احیای تالاب نسبت به سنوات گذشته روند مطلوبی را طی می نماید، اما با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه باید زندگی و معیشت مردم بندرانزلی و شهرستان های همجوار، پیوند بیشتری با تالاب داشته باشد، توضیح داد: در صورتی که ظرفیت های اشتغالزایی مرتبط با تالاب را افزایش دهیم، حمایت و مطالبه مردم برای احیای تالاب جدی تر خواهد بود.

ممنوعیت چیدن لاله های تالابی در بندرانزلی

احسان هادی پور رئیس محیط زیست شهرستان بندر انزلی گفت: چیدن لاله های تالابی با هدف حفظ اکوسیستم تالاب بندرانزلی ممنوع است و در این راستا بیش از هزار برگ تراکت با موضوع ممنوع بودن چیدن لاله های تالابی با هدف حفظ اکوسیستم تالاب بندرانزلی میان شرکت های تعاونی مجاز قایقرانی توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بندر انزلی بخاطر موقعیت جغرافیایی مناسب و جاذبه های گردشگری بسیار، در همه فصول سال میزبان گردشگران فراوانی است اضافه نمود: یکی از این جاذبه های بسیار مهم، اکوسیستم تالاب محل رویش گیاه لاله تالابی است و شرکت های قایقرانی گردشگران زیادی را در تالاب بین المللی انزلی به این مناطق می برند تا گردشگران لحظات زیبایی را در دفتر خاطراتشان ثبت نمایند.

تالاب بین المللی انزلی از زیباترین مناظر آبی دنیا

مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه، تالاب بین المللی انزلی است و در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و 2 شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

محمد پور با اشاره به اینکه تالاب انزلی با وسعت 180 تا 200 کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه هایی دارد که به دریای خزر می ریزد اضافه نمود:این تالاب با بیش از 100 گونه پرنده 50 گونه ماهی صد ها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری دارد.

تالاب بین المللی انزلی مامنی برای پرندگان سیبری

ساسان اکبری پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تالاب بین المللی انزلی از جمله نخستین مکان ها و زیستگاه های است که پرندگان مهاجر در آن مهاجرت می نمایند.

وی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر با پیمودن مسافت های طولانی از سیبری به سمت تالاب های گیلان در کریدور شمال جنوب حرکت می نمایند اضافه نمود: از جمله پرندگان مهاجری که در دسته های 100 تا 200 تایی و در قالب گروه پیش قراولان به تالاب ها و آبگیر های استان گیلان وارد می شوند خوتکای پر سفید است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مجوز شکاری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان صادر نشده است اضافه نمود: هرگونه شکار، اقدام به شکار و زنده گیری پرندگان مهاجر ممنوع بوده و تخلف زیست محیطی محسوب می شود و با افراد متخلف برخورد قانونی می شود.

ساسان اکبری پور اضافه نمود: در حال حاضر موضوع اعمال ممنوعیت شکار پرندگان به علت وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در حال آنالیز است و نتایج آن به زودی تعیین شده و به اطلاع مردم می رسد.

تالاب بین المللی انزلی پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی

حمیدررضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: تالاب بین المللی انزلی یکی از مناظر دیدنی و منحصر به فرد آبی کشور است که همه ساله در فصول مختلف سال پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

وی با اشاره به اینکه تالاب بین المللی انزلی با داشتن جاذبه های گردشگری متنوع، وجود پرندگان مهاجر و مناظر طبیعی دیدنی گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب خود می نماید اضافه نمود: برای ماندگاری و اقامت این گردشگران که از نظر رشد اقتصادی برای منطقه بسیار مفید است سعی کردیم خانه های محلی، ویلا، سوییت، مهمانسرا و هتل را با درجه بندی های مختلف در اختیار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار دهیم.

تالاب بین المللی انزلی از سال1354 جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت است و با بیش از 100 گونه پرنده، 50 گونه ماهی و صد ها گونه مختلف از گیاهان و جانوران از مهم ترین تالاب های دنیا محسوب می شود و حیات این نعمت الهی و مامن حیات وحش همت بیش از پیش مسئولان را می طلبد.

م.ع

تالاب بین المللی انزلی با فنانوری نانو احیا می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 اسفند 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5665

به "فناوری نانو پادزهر زخم های تالاب بین المللی انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری نانو پادزهر زخم های تالاب بین المللی انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید