فرصتی که AFC به پزشکان فوتبالی ایران داد، فدراسیون فوتبال نداد، فرصت سوزی به سبک سیف و دوستان

به گزارش مجله سرگرمی، کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در سیاستی که در پیش گرفت باخت و اکنون باید به این موضوع رسیدگی گردد که در این کمیته چه می گذرد و چرا فرصت سوزی و سرمایه سوزی در آن رخ می دهد.

فرصتی که AFC به پزشکان فوتبالی ایران داد، فدراسیون فوتبال نداد، فرصت سوزی به سبک سیف و دوستان

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، حدود دو ماه پیش صحبت هایی در خصوص کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران صورت گرفت. موضوعی که مربوط به نامه ارسالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال کشورمان برای معرفی پزشکان شاغل در فوتبال جهت انتخاب پزشکان برتر AFC بود. همان زمان تعیین شد که فدراسیون فوتبال برای بخش های مختلف که AFC تعیین نموده بود، نفراتی نزدیک به خودش را به عنوان کاندیدای جامعه پزشکی فوتبال ایران معرفی نموده است.

دپارتمان بین الملل و دبیرکل فدراسیون فوتبال جزو اولین نفراتی هستند که نامه های بین المللی را دریافت می نمایند و سپس نامه به کمیته مربوط ارجاع می گردد. نامه پس از رسیدن به دپارتمان بین الملل که ریاست آن را حمیرا اسدی به عهده دارد، در اختیار محمدرضا ساکت به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال قرار می گیرد و با دستور او به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ارجاع می گردد. ریاست کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال را دکتر توحید سیف برقی به عهده دارد.

پس از رسیدن نامه به این کمیته، رئیس کمیته وظیفه ابلاغ آن را به پزشکان شاغل در فوتبال داشته تا کسانی که شرایط کاندیدا شدن برای انتخاب پزشکان برتر AFC را داشتند، اعلام آمادگی نمایند. گویا در این زمینه فقط اطلاع رسانی روی سایت فدراسیون فوتبال انجام شده در حالی که این موضوع باید به کمیته پزشکی سازمان لیگ و باشگاه ها ابلاغ می گردیده است. این اتفاق صورت نگرفت تا بسیاری از پزشکان با سابقه شاغل در فوتبال این فرصت را از دست دهند. حتی دکتر امین نوروزی، معاون پزشکی باشگاه استقلال که بیش از 20 سال است در فوتبال فعالیت مستمر دارد پس از انتها فرصت و با نظر مستقیم و ورود مهدی تاج به ماجرا به AFC معرفی گردید.

در واقع کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برای ابلاغ این اتفاق مهم به پزشکان فعال در فوتبال کوتاهی نموده است. اتفاقی مهم برای جامعه پزشکی فوتبال که هر چهار سال یک بار رقم می خورد. این در حالی است که برای معرفی افراد نزدیک به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال به عنوان کاندیداهای بخش های مختلف اقدام انجام شده است. ماجرایی که به دورهمی نیز تشبیه شد، اما به هر حال سیاست و تصمیمی بود که از سوی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال اتخاذ شد.

در بخش شایستگی، دکتر توحید سیف برقی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال خودش را به عنوان کاندیدا از ایران معرفی کرد. جایزه ای که معمولاً به پزشکان با سابقه تعلق می گیرد و حتی چهار سال پیش هم که دکتر احمد هاشمیان خودش را کاندیدا نموده بود موفق به دریافت این جایزه نشد. سال جاری پروفسور هاروهیتو آئوکی از ژاپن به این جایزه رسید که چهار سال عضو کمیته پزشکی فیفا و AFC، یک دوره عضو کمیته پزشکی جام دنیای فوتبال در سال 2002، سه دوره عضو کمیته پزشکی جام باشگاه های دنیا 2011 و 2008 ،2005 بوده است. این امکان وجود داشت که در صورت معرفی پزشک با سابقه دیگری از سوی ایران شانس کشورمان برای رسیدن به این جایزه بیشتر گردد، اما رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ترجیح داد خودش را به عنوان کاندیدا به AFC معرفی کند که البته در این راه هم ناکام ماند.

در بخش پزشکان جوان که شرایط سنی 45 سال اعلام گردیده بود، فدراسیون فوتبال تصمیم به معرفی دکتر بهار حسن میرزایی کرد. این در حالی است که دکتر زهره هراتیان رئیس ایفمارک که سابقه خوبی در کمیته پزشکی AFC دارد و مقاله هایی هم در کنگره های پزشکی فیفا داشته از سوی فدراسیون فوتبال ایران معرفی نشد. با این حال پاسخ AFC به این فرصت سوزی فدراسیون فوتبال جالب بود، چرا که آنها خودشان اقدام به گنجاندن نام دکتر هراتیان بین کاندیداها کردند. اتفاقی که باعث شد جایزه بهترین پزشک جوان AFC به هراتیان برسد. هراتیان بهترین پزشک جوان آسیا شد، دست سیف برقی و شهاب خالی ماند

در بخش سوم که AFC خواسته بود پزشکان و فیزیوتراپیست های فعال در فوتبال برای دریافت مدال های طلا، نقره و برنز معرفی شوند، فدراسیون فوتبال به معرفی دکتر خانلری به عنوان پزشک برای دریافت مدال نقره و علیرضا شهاب به عنوان فیزیوتراپ برای دریافت مدال برنز بسنده کرد. چنین موضوعی به هیچ کدام از باشگاه ها ابلاغ نشد و نام دکتر امین نوروزی، معاون پزشکی و پزشک با سابقه باشگاه استقلال هم پس از انتها مهلت با دخالت مستقیم مهدی تاج به AFC اعلام شد.

در این بین مدال نقره به دکتر خانلری و دکتر نوروزی رسید و سه نماینده دیگر معرفی گردیده از سوی فدراسیون فوتبال (سیف برقی، حسن میرزایی و شهاب) موفق به دریافت جایزه و مدال نشدند. این اتفاق در حالی رقم خورد که پزشکان با سابقه ای در فوتبال ایران حضور دارند که می توانستند بدون محدودیت در بخش دریافت مدال ها کاندیدا شوند، اما کوتاهی در ابلاغ مانع این اتفاق شد.

6 تا 8 مارس 2019 (15 تا 17 اسفندماه 97) کنگره پزشکی AFC در کشور چین برگزار و جوایز و مدال های پزشکان برتر به آنها اهدا می گردد، اما اینکه چه سیاستی در فدراسیون فوتبال و کمیته پزشکی این فدراسیون حاکم است که باعث دریافت فرصت ها می گردد، احتیاج به پاسخگویی دارد. اینکه چرا فدراسیون فوتبال با معرفی نکردن دکتر هراتیان برای دریافت جایزه بهترین پزشک جوان دنبال سرمایه سوزی بود که AFC مقابل آن را گرفت، جای سؤال دارد. هر چند فدراسیون در سرمایه سوزی مغلوب شد، اما باید پاسخ بدهد که چه اتفاقاتی رقم خورده تا چنین سیاست هایی در پیش گرفته می گردد. چرا متر و معیار مناسبی از سوی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برای انتخاب کاندیداها از ایران انجام نگردیده و دکتر سیف برقی در انتخاب هایش دقت ننموده است؟ چرا مسئولان فدراسیون فوتبال نظارتی روی کار کمیته پزشکی ندارند و پیگیر اتفاقات اخیر نیستند؟

این در حالی است که علاوه بر گرفته شدن فرصت از پزشکان با سابقه در فوتبال و اقدام برای سرمایه سوزی و فرصت سوزی، نفراتی از جامعه پزشکی با ارسال نامه هایی علیه برخی پزشکان فعال در فوتبال به کمیته های پزشکی AFC و فیفا باعث حساس شدن این دو نهاد گردیده اند. ماجرایی که باعث گردیده کمیته پزشکی AFC اتفاقات پزشکی فوتبال ایران را به عنوان یکی از کشورهای زیر مجموعه خود با ذره بین رصد کند.

نکته انتهای اینکه این فرصت سوزی و سرمایه سوزی در بسیاری دیگر از بخش های ورزش ایران نیز دیده می گردد، جایی که برای کسب کرسی های بین المللی همکاری های لازم انجام نمی گردد و بسیاری از افراد با نامه نگاری از داخل ایران کرسی های خود را از دست می دهند یا به کرسی نمی رسند. به نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی فدراسیون ها باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد تا جلوی این اتفاقات گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4305

به "فرصتی که AFC به پزشکان فوتبالی ایران داد، فدراسیون فوتبال نداد، فرصت سوزی به سبک سیف و دوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصتی که AFC به پزشکان فوتبالی ایران داد، فدراسیون فوتبال نداد، فرصت سوزی به سبک سیف و دوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید