ضرورت مدیریت پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد

به گزارش مجله سرگرمی، اکوسیستم منطقه پاسارگاد، بازمانده طبیعت فرسایش یافته زاگرس مرتعی و در نوع خود بسیار حائز اهمیت است لذا هر گونه اقدام بدون برنامه ریزی، می تواند منجر به تداخل و برهم زدن نظم در محیط زیست طبیعی منطقه گردد.

ضرورت مدیریت پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیده زهره حسینی، کارشناس ارشد حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی پاسارگاد این مطلب را در نشست تخصصی تجارب مشترک حفاظت و مرمت ایران ـ ایتالیا که توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید، عنوان نمود.

او در سخنان خود به ارایه شرحاتی درباره مدیریت پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد پرداخت و گفت: همه آثار تاریخی به ویژه محوطه های باستان شناسی که تازه حفاری گردیده اند، در معرض خطر رشد بیولوژیکی قرار دارند.

او اضافه نمود: رشد گیاهان در این نقاط تخریب های فیزیکی و شیمیایی همچون ایجاد فشار مکانیکی، افزایش روند هوازدگی و ایجاد تغییرات رنگی در سنگ را به همراه دارد.

حسینی گفت: برای کنترل پوشش های گیاهی ناخواسته باید دلایل قانع کننده ای در دست داشت از این رو قبل از هر اقدامی باید برنامه مدیریت کنترل پوشش های گیاهی بر اساس الویت ها و ضرورت ها و با در نظر دریافت همه شرایط مطلوب و نامطلوب حضور گیاه در محوطه طراحی گردد.

ملاط مرمتی پایدار و پاسارگاد

پارسا پهلوان، پژوهشگر فوق دکتری و فارغ التحصیل دکتری مرمت و مواد از ایتالیا با عنوان ملاحظات طراحی ملاط مرمتی پایدار با کارکرد محافظتی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد به ایراد سخنرانی پرداخت.

او گفت: پروژه سنجش و اجزای ملات های مرمتی پایدار برای اجرا در نمای شمالی ازاره ایوان اصلی کاخ اختصاصی در مجموعه پاسارگاد با هدف پیشبرد مرمت علمی و بوم آورد طراحی مواد مرمتی در ایران در پاییز 96 شروع شد.

به گفته او، طراحی، کاراکترایزاسیون و اجرای ملات های مرمتی پایدار و ضایعات بنیان برای سنجش و اجرا در نمای شمالی ازاره کاخ اختصاصی به همکاری بین رشته ای با زمینه طراحی مواد مرمتی احتیاج داشت که این مهم با حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری به طور مشترک در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه فردوسی و دانشگاه بلونیا ایتالیا در حال اجرا است.

پهلوان تاکید نمود: مشکل ناسازگاری فیزیکی و شیمیایی ملات های حاوی سیمان با مصالح قدیمی از یک سو و احتیاج به رویکرد جدی تر برابر اهمیت سیاست های محیط زیستی و شاخص پایداری در فراوری مصالح مرمتی از مسایل مهم در طراحی مواد مرمتی به شمار می گردد.

حفاظت و مرمت مجسمه های چوبی

در ادامه نشست کارلوتا روبینا رولوتو، دانشجوی حفاظت و مرمت از موسسه عالی حفاظت و مرمت رم درباره تجارب آموزشی خود در حفاظت و مرمت نقاشی و مجسمه های چوبی شرح داد.

او با اشاره به مرمت نقاشی آنتونیو ویوارینی گفت: این نقاشی آسیب دیده با روش هایی از جمله استفاده از اشعه ایکس و تکنیک نگارش خط عمومی برای بازسازی (Tratteggio) مرمت شد.

او در ادامه به شرح روش های مرمت و حفاظت مجسمه فرشته چوبی در کلیسای سن بارتولومیو از جمله تکنیک نقطه گذاری (Puntinato) پرداخت.

کلاریسا پیلاتو، دانشجوی حفاظت و مرمت فلز و شیشه نیز سخنران دیگری بود که به ارایه تجارب آموزشی خود پرداخت و به تفصیل مراحل کار خود در سال های مختلف دانشجویی را شرح داد.

حفاظت از میراث گلین

النا دی سانتیس، معمار متخصص در حفاظت و مرمت از موسسه عالی حفاظت و مرمت رم دیگر سخنران این نشست بود.

او با موضوع حفاظت از میراث گلین، به ارایه و شرح اقدامات حفاظتی بر روی میراث گلین و نیز ظرفیت های خاک به عنوان مواد و مصالح بنایی پرداخت.

او همچنین شرحاتی درباره نحوه دوباره سازی خانه های گلین باستانی با مرمت کردن آنها با اقدامات موثر در جریان کارگاه های علمی داد.

او با تاکید بر ضرورت توجه به نحوه استفاده مجدد از خاک های حفاری در محوطه های باستان شناسی گفت: پوشش حفاظتی طراحی گردیده در نقش برجسته انسان بالدار پاسارگاد، یک راهکار امکان پذیر را ارائه می دهد بدین صورت که خاک های حاصل از حفاری های گذشته برای فراوری خشت های فونداسیون پوشش حفاظتی استفاده خواهد شد.

مارکو کازالدی، مهندس عمران موسسه عالی حفاظت و مرمت رم در سرانجام نشست با عنوان میدیت ایمنی و سیستم ها در محوطه های میراث جهانی به ایراد سخنرانی پرداخت.

او با تاکید بر ایمنی و امنیت میراث فرهنگی، شرحاتی درباره شناخت بحران، بررسی، ارزیابی، درمان، پایش و جمع آوری داده ها برای پشتیبانی کردن میراث فرهنگی در زمان نرمال و در شرایط بحرانی ارایه کرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1474

به "ضرورت مدیریت پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مدیریت پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید