شهرکرد به شهر ملی نمد ثبت شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد ثبت شد.

شهرکرد به شهر ملی نمد ثبت شد

به‌گزارش خبرنگاران به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، بهمن عسگری سوادجانی مدیرکل میراث فرهنگی استان امروز سه‌شنبه 9 مرداد 97 اظهار کرد: در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ساختمان کوشک (دفتر غرب آسیا) بررسی پس از تایید اعضا ثبت شد.

او افزود: نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است.

عسگری سوادجانی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به دانشگاه شهرکرد پیشنهاد کرده تا نشبت به ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر این دانشگاه اقدام کند.

او بیان کرد: هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی مستقیم برای 500 نفر فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان تولید می شود که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.

او عنوان کرد: از این میزان تولید سالانه 15 تن برابر 250 هزار دلار تولیدات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج کشور صادر می‌شود.

عسگری سوادجانی تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری را به دو روش سنتی و نوین اعلام و خاطرنشان کرد:‌ امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمدی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

او ادامه داد: ‌بسیاری از تولید کنندگان نمد در چهارمحال و بختیاری دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد:‌ تولید کنندگان محصولات نمدی استان رقابت مطلوب و سالمی در ارائه تولیدات خود دارند.

او یادآور شد: با توجه به بررسی های علمی صورت گرفته محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص برای کاربرد در حوزه پزشکی و صنعت خودرو است.

عسگری سوادجانی اظهار کرد:‌ هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و تولید پشم زیاد به عنوان ماده اولیه تولید این هنر دستی قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری دارد، برخوردار است.

منبع: chtn.ir
انتشار: 21 مرداد 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 148

به "شهرکرد به شهر ملی نمد ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرکرد به شهر ملی نمد ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید