8 حقیقت جالب در خصوص بلغارستان که نمی دانید

به گزارش مجله سرگرمی، 8 حقیقت جالب در خصوص بلغارستان

انتخاب های شما برای سفرهای خارجی بسته به سلیقه و هزینه ای که می خواهید خرج کنید، بسیار متفاوت و متنوع است. برای یک مسافرت متنوع و مقرون به صرفه ما سفر به بلغارستان را پیشنهاد می کنیم، کشوری که بسیاری از مردم آن طور که باید از جذابیت های آن نمی دانند. با مطالعه در خصوص این کشور و مرور جاذبه های آن شک نکنید سفر به آن در اوایل لیست انتخاب هایتان قرار می گیرد. ما در این مطلب می خواهیم شما را با حقایق و نکات جالبی که کمتر کسی درباره بلغارستان می داند آشنا کنیم، حقایقی که هر کدام ریشه در تاریخ، سنت ها و طبیعت این کشور دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم اطلاعات جالبی از کشور بلغارستان روبرو شویم.

8 حقیقت جالب در خصوص بلغارستان که نمی دانید

روغن رز | Rose oil

بلغارستان را باید کشور گل های رز نامید. درباره بلغارستان و عطر رزها باید این را بدانید که در این کشور به قدری گل های رز زیاد رشد می نمایند که بلغاری ها عصاره آن را برای فراوری عطر به سراسر دنیا صادر می نمایند. یکی از بهترین سوغاتی هایی که از بلغارستان می توانید بیاورید نیز روغن گل رز است. دره گل رز در 200 کیلومتری پایتخت این کشور یعنی صوفیا قرار گرفته است. روغن گل رزی که از بلغارستان می آید در باقی نقاط دنیا بسیار کمیاب است و نادر. این روغن چنان ارزشمند است که به آن طلای بلغارستان می گویند. برای گل های رز بلغارستان، جشنواره ای 110 ساله در شهر کازانلاک در دامنه های بالکان برگزار می گردد.

نی انبان بلغاری | Bulgarian BagPipes

با این که ساز نی انبان یکی از قدیمی ترین سازهای روی زمین است که در سراسر دنیا وجود دارد اما، نی انبان بلغاری یکی از بهترین سازهای دنیا است. این ساز مخصوص بلغارستانی ها که گایدا نام دارد، بسیار ساده و سنتی است و با نی انبان های اسکاتلندی و حتی جنوبی هم تفاوت بسیار زیادی دارد. در باره بلغارستان باید بدانید که آن ها برای این که نی انبان ها قابلیت حمل سبک و ساده ای دارد، تبدیل به ساز محبوب و رایج آن ها شد.

بله یا نه | Yes or no

یکی از رازهای جالبی که باید درباره بلغارستان بدانید این است که مردم این کشور در زمره معدود کشورهایی هستند که با تکان دادن سرشان جواب بله یا نه را می دهند. یعنی در هر صورتی جواب مورد نظر شما با حرکت سر معین می گردد! با این که بلغاری ها برایشان این کار کاملا جا افتاده است و به راحتی پاسخ خود را می گیرند اما این رفتارشان برای توریست ها و خارجی هایی که به کشورشان می آیند بسیار گیج نماینده و عجیب است. ضمناً یادتان نرود که بلغاری ها به بله می گویند دا. پس هر وقت به جای حرکت سرشان به گفتن واژه دا اکتفا کردند بدانید که منظورشان جواب مثبت و یا بله بوده است.

الفبای سیریلیک | Cyrillic script

درباره بلغارستان باید این را بدانید که الفبای سیریلیک الفبایی است که توسط 2 راهب بلغارسی تاسیس شد. داستان درست شدن این الفبا این است که در مدرسه ادبیات پرسلاو قرار بر این شده بود که هر کسی خط و زبان خودش را داشته باشد. از آن جا شد که در میان تمامی الفباهایی که به وجود آمد، الفبای سیریلیک اختراع شد. خط تاجیکی در واقع تغییر یافته الفبای سیریلیک است. سالروز اختراع این الفبا در بلغارستان تعطیلی عمومی است.

وارنا WEATHER

آثار به جا مانده از دوران رومی ها در بلغارستان | Attractions from the roman times in Bulgaria

در بین آثار تاریخی به جای مانده در بلغارستان، می توان یک لیست بلند و بالا و فصیح از آن ها درست کرد که در دوره امپراتوری رومی ها و حکومتشان به بلغارستان به وجود آمده بوده است. از آن جایی که بلغارستان کشوری قدیمی و با جاذبه های تاریخی فراوانی است، آثار تاریخی و جاذبه های بسیار فراوانی دارد. در بین این آثار دیدنی از دوره رومی ها، آثار بسیار زیادی به جای مانده است. از جمله این آثار می توانیم به ویرانه های صوفیا، تئاتر پالادیو، حمام های رومی وارنا و بسیاری از جاذبه های دیگر اشاره نماییم. این آثار درباره بلغارستان این را بیان می نماید که این کشور ریشه های تاریخی و تمدنی بسیار قوی ای دارد.

پنیرهای بلغارستان | Bulgarian cheeses

درباره بلغارستان و رابطه اش با پنیر رمز و رازهای فراوانی وجود دارد. سنت و روش درست کردن پنیر در بلغارستان به قدری قدیمی است که اصلا نمی توان برای آن تاریخ و زمان خاصی را متصور شد. بهترین پنیرهایی که در بلغارستان می توانید بخورید؛ پنیرهای سفید تهیه شده از شیر گوسفند و یا گاو است. اصلا می گیوند که پنیر فتا بلغاری است در اصل نه یونانی. در واقع پنیرهایی که به عنوان نوع متداول پنیر صبحانه در ایران مورد استفاده قرار می گیرد نیز پنیرهای بلغارستانی است.

کشور صخره ها و کوهستان ها | Country of rocks and mountains

درباره بلغارستان باید این نکته را بدانید که این کشور در واقع کشور صخره ها و کوهستان هاست. در این کشور به قدری کوهستان، کوه، صخره و دیگر منابع طبیعی وجود دارد که باید یک مطلب مجزا را به آن اختصاص دهیم. دو رشته کوه بالکان و ردوپه به همراه رشته کوه های کوچک تری شامل کوه های ریلا و پیرین در این کشور سر به آسمان کشیده اند. رشته کوه بالکان شمال و مرکز این کشور را در بر گرفته و رشته کوه ردوپه باختر و جنوب کشور را شامل می گردد. به دلیل وجود این کوهستان ها، ورزش های زمستانی مانند اسکی در شهرهای بلغارستان به ویژه شهر بانسکو مرسوم است.

دانستنی هایی درباره بلغارستان و رسم بابا مارتا | Martenitsi

رسم بابا مارتا از آن آداب و آیین هایی است که هر سال با شروع روز اول ماه مارس شروع می گردد و نشانه ای از پیروزی بهار به زمستان است. بلغارها این روز را با بستن نخ های سفید و قرمز در دور مچ دستشان و یا سنجاق زدن آن ها بر روی کت هایشان جشن می گیرند. بستن عروسک های سفید و قرمز به درختان برای خوش آمدگویی بهار نیز مرسوم است. این مراسم به مناسبت تمام شدن زمستان بابا مارتا نامیده می گردد.

سنت عروسی در بلغارستان | Wedding tradition in Bulgaria

یکی از دیگر عجیب و غریب هایی که در این نوع و مدلش فقط در بلغارستان پیدا می گردد، همین سنت عروسی های آن هاست. در بلغارستان سنت های عجیب و غریبی در زمینه ازدواج وجود دارد. این سنت های عجیب البته در اکثر نقاط این کشور به جز قسمت جنوب غربی آن بسیار کمرنگ شده اند. از بین مناطقی که هنوز هم به این شکل و صورت ازدواج می نمایند، روستای ریبنو از همه سرآمدتر است. در این مراسم ها همه زنان دعوت شده به مراسم قبل از این که داماد صورت عروس را ببیند، قبل از جاری شدن خطبه عقد صورت او را کاملا سفید می نمایند و بر روی صورتش آرایشی سنگین به همراه سنگ های زینتی می گذارند! پس از این که صورت عروس به این شکل و هیبت درآمد، او را به داماد نشان می دهند و پس از رونمایی از عروس بسیار زیبا! در بین مردم و میهمانان خود به مراسم می روند و به این گونه مراسم ازداوجشان را شروع می نمایند.

عینک گوچی: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24959

به "8 حقیقت جالب در خصوص بلغارستان که نمی دانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 حقیقت جالب در خصوص بلغارستان که نمی دانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید