42درصد از بناهای تاریخی ثبت شده گیلان در اختیار دستگاه های دولتی است

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: 220 بنای تاریخی از 527 بنای تاریخی ثبت شده استان گیلان در اختیار دستگاه های دولتی است که نیازمند مرمت و بازسازی از سوی دستگاه های متولی است.

42درصد از بناهای تاریخی ثبت شده گیلان در اختیار دستگاه های دولتی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، شهرود امیر انتخابی با اعلام این خبر گفت: استان گیلان چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است، این استان با مساحت تقریبی 14هزار کیلومترمربع دارای 1129 اثر ثبتی است.

امیرانتخابی ادامه داد: از تعداد 527 اثر منقول مربوط به بناهای تاریخی ثبت شده فقط 56 بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بوده و از این تعداد تاکنون، 35 بنای تاریخی مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار کرد: سایر بناهای تاریخی استان تحت تملک سایر ارگان ها و ادارات است، این آثار شامل 54 بنای تاریخی در تملک اداره کل اوقاف استان گیلان، 23 پل تاریخی تحت تملک اداره راه و شهرسازی و آب منطقه ای گیلان، 11 بنای ثبت شده دیگر تحت تملک اداره کل آموزش و پرورش گیلان، 21 بنای تاریخی تحت تملک امور مساجد استان، 12 بنای تاریخی در اختیار شرکت ماهیان خاویاری ایران (شیلات ایران)، 13 بنای تاریخی فاخر و شاخص در اختیار شهرداری های استان گیلان، 30 بنا در اختیار دستگاه های دولتی نظیر پست، ارشاد و ستاد فرمان اجرایی امام و ... قرار دارند که بعضا نیازمند مرمت های اضطراری از سوی دستگاه های متولی و مالک هستند.

امیرانتخابی گفت: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در راستای اجرایی کردن ماده 98 قانون برنامه پنج ساله ششم کشور، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان را از هزینه کرد برای مرمت بناهای مذکور منع کرده است. این قانون در یک نگاه کلی، نقش بسیار موثری در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان خواهد داشت و با توجه به اندک بودن اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان، این مهم می تواند یار و یاور این اداره کل در سنگر حفاظت و صیانت از آثار تاریخی استان باشد.

او در پایان اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در صورت بروز شرایط اضطراری برای هر کدام از 220 بنای تاریخی فوق (به جز آثار در اختیار این اداره کل)، به لحاظ قانونی مجاز به هزینه کرد و اجرای فعالیت مرمتی و رفع خطر نخواهد بود.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62881

به "42درصد از بناهای تاریخی ثبت شده گیلان در اختیار دستگاه های دولتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "42درصد از بناهای تاریخی ثبت شده گیلان در اختیار دستگاه های دولتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید