1400 گونه گیاهی در ایران خواص دارویی دارد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد خدادوست روز چهارشنبه در اولین کنگره بین المللی طب مکمل و جایگزین که در هتل پارس مشهد برگزار شد اظهار کرد: امروزه با اقبال جهانی در استفاده از روش های طب سنتی و مکمل روبرو هستیم که بی توجهی و عدم استفاده از این روش ها در نظام سلامت ظلم به مردم است.

1400 گونه گیاهی در ایران خواص دارویی دارد

وی بیان نمود: ایران دارای 13 اقلیم و گونه های گیاهی گسترده است که برای کشف خواص درمانی آنها باید از تجارب طب سنتی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: عقل سلیم حکم می نماید تا از روش های اثر بخش و مطمئن در درمان استفاده کنیم و با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت بیش از سی سال استفاده از طب سنتی را در کنار طب رایج در دستور کار قرار داده است در کشور ما نیز باید شرایط استفاده از این روش ها فراهم گردد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت علت اقبال جهانی و نیز سازمان جهانی بهداشت را به طب مکمل و سنتی ریشه دار بودن روش های آن در باور و فرهنگ مردم دانست و اضافه کرد: در کشور ما نیز باید از ظرفیت پذیرش مردم در قبول طب سنتی و مکمل استفاده گردد.

وی از دیگر دلایل روی آوری به طب سنتی و مکمل را در جهان کل نگر بودن آن در مقابل جزء نگری طب مدرن دانست و اضافه کرد: سهولت دسترسی به خدمات و ارزان بودن روش های طب سنتی در درمان از دیگر دلایل این اقبال گسترده است.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت با اشاره به زمان بر بودن کشف داروهای جدید در طب کلاسیک ادامه داد: استفاده از تجارب طب سنتی و گیاهان داروئی که قرن های متمادی مورد استفاده قرار گرفته اند احتمال دست یابی به داروهای موثر و جدید را تا 40 درصد افزایش می دهد.

احتیاج به آموزش طب سنتی

وی در رابطه با لزوم جای دادن دروس طب مکمل و سنتی در آموزش پزشکی شرح داد: میزان بالای استفاده از طب مکمل و سنتی و نیز تعهدات حرفه ای پزشکان در راهنمائی بیماران و ارائه اطلاعات قابل اعتماد به آنان از دلایل این اقدام می باشد.

وی رویکرد وزارت بهداشت را در این امر استفاده از ظرفیت های طب سنتی و مکمل خواند و اضافه کرد: وزارت بهداشت موظف به توسعه ظرفیت گیاهان دارویی و طب سنتی و مکمل می باشد.

خدادوست ادامه داد: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر ادغام طب سنتی در نظام سلامت کشورها تا سال 2007 در کشور ما نیز در دانشگاه ها و مراکز آموزشی این ادغام انجام شد اما هنوز پیروز به ورود گسترده آن در نظام سلامت کشور و بخش درمان نشده ایم.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت تاکید نمود: طب سنتی دارای کیفیت و اثر بخشی و ایمنی می باشد که در درمان یاری نماینده است و در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا بحث دموکراتیزیشن را در درمان مطرح می نمایند که تاکید می نماید متولیان سلامت باید روش های اثر بخش درمان طب سنتی و مکمل را در اختیار مردم قرار دهند.

وی در رابطه با تعریف سازمان جهانی بهداشت از طب سنتی که باید وارد نظام سلامت کشورها گردد گفت: طب سنتی مجموعه دانش و تجاربی است که در یک کشور نسل به نسل و به صورت شفاهی یا مکتوب انتقال یافته و ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت اضافه کرد: طب سنتی ایرانی روش های تشخیص و درمان مستقل دارد و منابع مکتوب معتبر در این زمینه دارای قدمت 8 هزار ساله و بیش از 14 هزار عنوان کتاب است.

خدادوست ادامه داد: سوئیس اولین کشوری است که طب سنتی را در نظام سلامت خود ادغام کرد و در کشور کره طب سنتی زیر پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفته است همان گونه که کشور چین نیز در این زمینه پیشرفت های زیادی داشته و بیش از 440 هزار موسسه خدمات سنتی در این کشور وجود دارند.

وی تاکید نمود: ایران دارای 13 اقلیم است که از این لحاظ منحصر به فرد بوده و علاوه بر آن 8 هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که یک هزار و 400 نوع آن اثر دارویی دارند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در انتها هدف از برگزاری این کنگره را ارتقاء دانش و در پرتو آن سلامت مردم با تعامل طب مکمل و کلاسیک خواند و اضافه کرد: در این همایش بین المللی از هزار مقاله ارسال شده 300 مقاله به صورت پوستر و 45 عدد به صورت سخنرانی ارائه می گردد و علاوه بر یک هزار شرکت نماینده داخلی 7 مهمان خارجی نیز از کشورهای آلمان، کانادا، هند، مصر، چین و کره حضور دارند.

اخذ ویزا: اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

وبسایت دانشجویی: وبسایت دانشجویی، اینجا محلی برای فعالیت دانشجویان علاقمند به تکنولوژی است

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50492

به "1400 گونه گیاهی در ایران خواص دارویی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1400 گونه گیاهی در ایران خواص دارویی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید