یارانه 50 میلیاردی رسانه ها و کوشش برای شفاف سازی

به گزارش مجله سرگرمی، سال گذشته 50 میلیارد تومان به عنوان یارانه از سوی وزارت ارشاد به رسانه ها پرداخت گردیده است و سال جاری هم تاکنون 20 میلیارد تخصیص داده گردیده که از این مبلغ 10 میلیارد آن پرداخت گردیده است؛ آن طور که وزیر ارشاد می گوید، اصل بر شفاف سازی است. به گفته وی می توان نحوه توزیع یارانه به رسانه ها را با مراجعه به سایت وزارت ارشاد مشاهده کرد.

یارانه 50 میلیاردی رسانه ها و کوشش برای شفاف سازی

به گزارش خبرنگاران، در سال های 95 و 96 بیمه خبرنگاران را معاونت مطبوعاتی بر عهده گرفته بود؛ بر این اساس هر رسانه ای لیستی را به معاونت مطبوعاتی تحویل می داد و معاونت نیز بخشی از بیمه خبرنگاران را پرداخت می کرد، اما سال جاری این بودجه در یارانه رسانه ها در نظر گرفته گردیده است تا رسانه ها موظف شوند خودشان نیروهایشان را بیمه نمایند.

سلطانی فر ـ معاون مطبوعاتی ـ این شرحات را به خبرنگاران ارائه نموده است. او راهکارهای جدیدی برای بیمه خبرنگاران ارائه داده و تصمیم گرفته است شکل حمایتی از خبرنگاران را به همان شیوه سنتی بازگرداند. در دوره مسؤولیت حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی، هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه ها قرار می گرفت، اما سلطانی فر ترجیح داده است، هزینه بیمه خبرنگاران به سبد یارانه مستقیم مدیران مسؤول برگرداند و در مقابل مدیران موظفند که نیروهای خودشان را بیمه نمایند. اما اینکه چقدر مدیران مسؤول خود را موظف به انجام این امر می دانند و چقدر موضوع پیگیری خواهد شد، موضوعی است که در آینده معین می گردد.

محمد سلطانی فر مرداد ماه سال جاری اینگونه مطرح نمود که با اصل پرداخت یارانه مخالف است، اما در شرایط کنونی، تنها راه حمایت از مطبوعات را همین راهبرد می داند.

معاون مطبوعاتی اردیبهشت ماه سال جاری نیز در نخستین نشست خبری اش با خبرنگاران، اظهار داشت که در سه ماه گذشته برای 2500 رسانه، یارانه تعریف و پرداخت گردیده است. بعضی از این پرداخت ها در یک نوبت و بعضی هم در دو یا سه نوبت بوده است.

اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه گذشته در تلویزیون حاضر گردیده بود، بخشی از صحبت هایش را به شرح درباره یارانه رسانه ها اختصاص داد.

صالحی چنین گفت: اقدام خوبی که از دولت قبل آغاز گردیده و در این دولت ادامه دارد، شفافیت در بخش یارانه مطبوعاتی است. در سامانه یارانه مطبوعاتی، یارانه های توزیع گردیده، معین است. می توان 50 میلیارد تومانی که در سال گذشته به چه مطبوعاتی داده گردیده را با مراجعه به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دید. همچنین 20 میلیارد یارانه ای که 10 میلیارد آن پرداخت گردیده و مابقی آن در حال پرداخت است، معین است.

کمبود کاغذ و گرانی آن سر فصل دیگر صحبت های صالحی در حوزه رسانه بود که در قالب برنامه نگاه یک شامگاه شنبه سوم شهریور ماه از شبکه یک سیما پخش شد.

او درباره این مساله بیان نمود: شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه 70 متولی کاغذ بود و کاغذ وارداتی را عرضه می کرد اما این وزارتخانه از دهه 80 و بعد از هدفمندی یارانه ها در سیاستگذاری این بخش نقشی نداشت. حدود 400 هزار تن کاغذ مصرف داریم که بخشی از آن در آموزش و پرورش، بخشی به صورت آزاد و بخش دیگری را در نشر و مطبوعات مورد احتیاج است.

بر اساس این گزارش خبرنگاران، مشکل کمبود کاغذ همچنان به معضلی اساسی برای مطبوعات بدل گشته و بسیاری از روزنامه ها خصوصا مطبوعات بخش خصوصی ناچار به تعطیلی یا کاهش تعداد صفحات خود گردیده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مهر 1397 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1486

به "یارانه 50 میلیاردی رسانه ها و کوشش برای شفاف سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه 50 میلیاردی رسانه ها و کوشش برای شفاف سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید