کنکور با ساماندهی جدید از سال 1400 عملیاتی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع ساماندهی مدل پذیرش دانشجو در کشور در حالی است که اجرای قوانین مصوب برای حذف تدریجی کنکور، پس از گذشت چند دوره از مجلس و روی کار آمدن دولت های مختلف، همچنان چالش های نظام پذیرش دانشجو را برطرف نکرده است.

کنکور با ساماندهی جدید از سال 1400 عملیاتی می گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی در یک برنامه تلویزیونی، با اعلام نظر خود درباره کنکور مبنی بر اینکه کنکور روش درستی نیست و تجربه های موفقی هم در جهان وجود دارد که به هیچ وجه از راستا کنکور نیست.، عنوان نمود در نشستی که بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور رؤسای کمیسیون های مربوطه برگزار شده، قرار شده است تقسیم کاری در خصوص کنکور صورت گیرد تا تکلیف ­مان را در این رابطه تعیین کنیم.

دکتر عاملی تاکید نمود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حل مسئله کنکور اراده جدی دارد و در همین رابطه معاونت خط مشی­ گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولویت اول خود را مسئله کنکور قرار داده است که کوشش داریم در 6 ماه آینده در این زمینه به یک مدل قطعی دست پیدا کنیم و به دنبال آن امیدواریم اراده لازم در نظام قانونگذاری و سیاستگذاری هم وجود داشته باشد.

در همین رابطه، ابراهیم سوزنچی کاشانی معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبادل نظر با ایرنا به تشریح اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: سیاست های ساماندهی کنکور تا سرانجام سال جاری تعیین و سازمان های ذیربط مکلف می شوند که برای آزمون سال 1400 این سیاست ها را عملیاتی نمایند.

وی درباره ساماندهی کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در راهبرد کلان ششم، اقدام ملی 6 نقشه جامع علمی کشور به اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو اشاره شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال های 91 و 92 اقداماتی برای ساماندهی کنکور انجام داد و سیاست هایی هم تدوین کرد.

وی اضافه نمود: این شورا بنا به دلایلی ورود به مسئله کنکور را ادامه نداد و یکی از دلایل، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر پذیرش بدون آزمون 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها طی پنج سال بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: در حال حاضر حدود 85 درصد ظرفیت دانشگاه ها خارج از کنکور پذیرش می گردد اما همه می دانند این پذیرش ها برای کدام دانشگاه ها و جایگاه ها در حال اجرا است؛ ولی مشکل هنوز در جایی که همه برای تصاحب جایگاه های آن خود را به آب و آتش می زنند، حل نشده است.

سوزنچی کاشانی اعلام کرد: تقاضاهای زیادی برای دانشگاه های دولتی وجود دارد که این شرایط برای رشته های پزشکی بدتر است و سال جاری بیش از 600 هزار متقاضی کنکور پزشکی داشتیم اما شانس تصاحب جایگاه های پزشکی در بعضی رشته های پُرمتقاضی یک به 60 است و قانون سنجش و پذیرش این مشکل را حل نکرد.

وی همچنین گفت: بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت بار دیگر به مسئله کنکور ورود کند؛ در همین زمینه رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ابراز علاقه کرد که مجلس در این زمینه همکاری کند البته رهبر معظم انقلاب هم در بعضی جلسات بر حل شدن این موضوع تاکید داشتند.

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: آنالیز مسئله کنکور در دبیرخانه این شورا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و چگونگی پذیرش داوطلبان، سنجش و پذیرش، تاثیرات کنکور روی آموزش و پرورش آنالیز می گردد.

سوزنچی تاکید نمود: بعضی معتقدند شیوه فعلی برگزاری کنکور کل نظام آموزش و پرورش را تحت الشعاع خود قرار داده است و دانش آموزان حتی از دوره ابتدایی خود را برای کنکور آماده می نمایند. عده ای موسسات کنکور را مقصر قلمداد می نمایند و عده ای دیگر می گویند مشکل از جای دیگر است و این باعث پیچیده شدن مسئله کنکور شد.

وی توضیح داد: برای حل این ماجرا در فرآیند سیاست گذاری یک سری مراحل داریم که اول از همه شناخت مسئله است.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: البته این مسئله هنوز شفاف نیست و هر کسی به نوعی آن را تفسیر می نماید بنابراین تا سرانجام سال جاری سیاست های نظام سنجش و پذیرش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد.

سوزنچی اضافه نمود: گام اول تبیین مسئله است و سه کار اصلی باید انجام دهیم؛ به همین منظور نشست هایی با ذی نفعان کنکور از جمله دانشگاه ها، مدارس، کانون های فکر و پژوهشکده ها و موسسات آمادگی کنکور از هفته آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می گردد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف به گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی کنکور اشاره نمود و و گفت: گام دوم تحلیل آماری است که از سازمان سنجش آموزش کشور خواسته ایم آمارهای خود را در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهد و در سال های مختلف روند پذیرش، نحوه اعمال سهمیه و نحوه برگزاری کنکور را آنالیز نموده و یک تحلیل آماری روی آن داشته باشیم.

سوزنچی ادامه داد: در مرحله بعد، مسئله را تبیین می کنیم که مجموع این فرآیند بیشتر از یک ماه زمان نمی برد. بعد از تبیین مسئله، در گام بعدی دو اقدام انجام می گردد که یکی از آنها یعنی مطالعه تطبیقی در خصوص آنالیز سیستم سنجش، آموزش و پذیرش سایر کشورها صورت گرفته است و احتیاجی نیست به آن ورود کنیم.

وی با بیان اینکه در نهایت به مجموعه ای از راهکارهای متصور در خصوص سیستم سنجش و پذیرش دست پیدا می کنیم، ادامه داد: سپس کارگروهی از سازمان ها و نهادهای مرتبط تشکیل می گردد.

معاون خط مشی گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: یک سری از سیاست های از قبل تدوین شده که مربوط به سال 1392 بوده قابل استفاده است.

سوزنچی اعلام کرد: بعد از رسیدن به این سیاست ها موضوع را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی آنالیز می کنیم. البته این شورا در جزئیات اجرایی سازی دخالت نمی نماید و نهادهای دیگری نظیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش که درگیر این فرآیند هستنند طراحی نحوه اجرا را تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می دهند که محتمل است بعضی اجزای اجرایی آن نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی باشد.

وی همچنین گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این در بعضی امور عملیاتی دخالت نموده، اما اکنون این موضوع دغدغه شورا نیست و قصد ورود به مسائل اجرایی را ندارد مگر اینکه اقتضائات خاصی ورود شورا را ایجاب کند.

این استاد دانشگاه در خصوص ناهماهنگی میان تصویب بعضی سهمیه های کنکور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: این مسئله هم به دلیل عدم انسجام و در طول زمان اتفاق افتاده است اما در سیاست هایی که تبیین می کنیم به این مسئله هم رسیدگی می گردد.

سوزنچی ادامه داد: بعضی مسائل به دلیل کمبود زمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی آنالیز می شد که به عنوان مثال می توان به اختصاص سهمیه کنکور به سیل زدگان اشاره نمود که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

وی گفت: اکنون سهمیه در نظام سنجش و پذیرش متمرکز هم دخالت دارد و شاید به راهکاری برسیم که سهمیه ها به شکل فعلی، معنادار نباشد. اعمال سهمیه باید به گونه ای باشد که عدالت آموزشی در آن دیده گردد و از سوی دیگر منجر به بی عدالتی هم نگردد.

اخذ ویزا: اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

وبسایت دانشجویی: وبسایت دانشجویی، اینجا محلی برای فعالیت دانشجویان علاقمند به تکنولوژی است

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 48355

به "کنکور با ساماندهی جدید از سال 1400 عملیاتی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور با ساماندهی جدید از سال 1400 عملیاتی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید