کمبود اعتبار مشکل بزرگ مدارس قم

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، شورای آموزش و پرورش استان قم شامگاه سه‌شنبه در حالی در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد که موضوع اوقات فراغت دانش آموزان و تأمین اعتبار تجهیزات هنرستان‌های قم از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده بود و در جریان این جلسه از رتبه سوم کنکور سراسری ریاضی فیزیک و خانواده وی تجلیل شد.

کمبود اعتبار مشکل بزرگ مدارس قم

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در این جلسه به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه برنامه‌های فراغتی دانش آموزان اشاره کرد و افزود: بیشتر فعالیت‌ها در سال‌های گذشته معرفتی و بصیرتی بود اما با توجه به اینکه وقت دانش آموز را پر نمی‌کرد امسال برنامه‌های مهارتی و اقتصادی نیز مورد توجه آموزش و پرورش قرار گرفت.

حمیدرضا شیخ الاسلام از همکاری دانش آموزان در مهیا ساختن مدارس هم سخن گفت و تأکید کرد: ساخت میز و نیمکت تعدادی از مدارس استان توسط دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد و کارهایی از قبیل رنگ کاری مدارس را هم عهده‌دار شدند.

به گفته وی یکی از مشکلاتی که امروز جامعه را تهدید می‌کند تنبلی و تن پروری است، یکی از اهداف این طرح‌ها این بود که تن پروری را بتوانیم از دانش آموز نوجوان و جوان خود دور کنیم.

تحصیل 40 هزار دانش آموز اتباع

آن طور که مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفته است این استان در بحث اعتبارات نیاز به توجه ویژه‌تری دارد چرا که از مجموع 240 هزار دانش آموز بیش از 40 هزار نفر اتباع هستند، در سال‌های گذشته اصل بر این بود که شهریه اندکی از این دانش آموزان گرفته می‌شد اما سازمان مدیریت اعلام کرد از این خانواده‌ها مبلغی دریافت نشود و سازمان برنامه جایگزین آن را پرداخت می‌کند.

وی افزود: با اجرایی شدن این تصمیم نزدیک به 8 میلیارد اعتبار از آموزش و پرورش گرفته شد اما ریالی تا به حال از سوی سازمان برنامه به آموزش و پرورش پرداخت نشده است و این موضوع آموزش و پرورش را در شرایط سخت‌تری قرار داده است، ما در استان 2 مدرسه داریم که صد درصد اتباع هستند، از یک طرف از حضور این مهمانان استقبال می‌کنیم اما باید این خللی که در بحث اعتبارات وجود دارد جدی گرفته شود.

مشکل تجهیز هنرستان‌های قم

شیخ الاسلام تجهیز هنرستان‌های قم را یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش برشمرد و حل آن را نیازمند همکاری استان دانست.

به گفته وی برای تأمین اعتبار هنرستان‌های قم باید از حمایت‌های ملی بهره‌مند شویم، قول‌هایی از سوی سازمان برنامه‌ریزی برای تجهیز هنرستان‌ها داده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: 75 هنرستان در سطح استان داریم که جوابگویی هزینه‌های تأمین تجهیزات رشته‌های فنی آنها نیستیم و با توجه به افزایش قیمت‌ها این کار بسیار سخت‌تر شده است و شاید اعتبارات جوابگوی دو یا سه هنرستان باشد.

شیخ الاسلام از راه‌اندازی فرهنگ خیرین هنرستان هم خبر داد و گفت: اگر استان نگاه خاصی به تجهیز موارد مصرفی هنرستان‌ها نداشته باشد مشکلاتمان دوچندان خواهد بود، از بین 240 هزار دانش آموز 140 هزار دانش آموز ابتدایی، 50 هزار دانش آموز متوسطه اول هستند اما با این وجود 28 درصد سرجمع اعتبارات را به کار و دانش و فنی و حرفه‌ای اختصاص داده‌ایم اما هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد.

جذب بیش از 40 هزار دانش آموز در پایگاه‌های اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز در این جلسه با اشاره به موضوع اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان اظهار کرد: 5 برنامه که در اوقات فراغت استان برنامه‌ریزی شده است، با توجه به اینکه 240 هزار دانش آموز در سطح استان حضور دارند، سعی در جذب حداکثری دانش آموزان بوده است، سال گذشته 32 هزار دانش آموز در پایگاه‌های اوقات فراغت جذب شدند و امسال پیش بینی آموزش و پرورش بر جذب بیش از 40 هزار دانش آموز است.

به گفته ناصر حمزه‌ای 400 واحد اوقات فراغت، اردوگاه‌ها و پایگاه‌های علوم و فنون پیش بینی شد و تا به این لحظه در سایت همگام 26 هزار دانش آموز ثبت نام کرده‌اند و تا نیمه شهریورماه تقریباً به 45 هزار نفر خواهد رسید.

وی با تأکید بر استقبال بیشتر دانش آموزان پسر از این طرح‌ها، افزود: 65 درصد آمار دانش آموزان در سال گذشته پسر و 35 درصد دختر بودند، از طرفی سطح ریالی هزینه‌های جذب امسال افزایش پیدا نکرد و حتی کمک هزینه‌هایی به دارالقرآن‌ها و پایگاه‌های فرهنگی اعطا شد.

حمزه‌ای با اشاره به وضعیت دارالقرآن‌های فعال تصریح کرد: 28 پایگاه تنها در عرصه قرآن فعال بوده است که تا به امروز در سایت همگام بیش از 4 هزار و 500 نفر در این دوره‌ها و دوره‌های آموزشی تکمیلی برای شرکت در مسابقات کشوری ثبت نام کردند که در 14 رشته دانش آموزان قمی شرکت پیدا کردند.

کاهش اعتبارات آموزش و پرورش از محل سرمایه استانی

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز با تأیید سخنان شیخ الاسلام، افزود: نظام آموزش و پرورش کشور امسال استقرار کامل پیدا می‌کند و سه دوره 6، 3، 3 محقق می‌شود و هنرستان‌ها هم برای اولین سال در سال آینده تحصیلی 3 ساله می‌شوند.

به گفته علیرضا یاری ظرفیت هنرستان‌ها بسیار محدود است و با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی بسیاری در استان قرار گرفته است، جذب دانش آموزان هنرستانی با تلاش‌های صورت گرفته بیشتر شده است و اقبال مردم نسبت به هنرستان‌های زیاد شده است اما کمبود فضا و تجهیزات هنرستان مشکل بزرگی است.

به اعتقاد وی امکانات و تجهیزات نسبی متناسب با سرفصل‌های هنرستان‌ها وجود دارد اما کافی نیست و از طرفی اعتبارات آموزش و پرورش هم پاسخگوی نیازها نیست، نگهداری مدارس با اینکه اعلام شده است رایگان است اما عملاً این اتفاق نیفتاده است و این هزینه‌ها کار را برای آموزش و پرورش سخت کرده است.

یاری با اشاره به اعتبارت تجهیز مدارس، تصریح کرد در سال 95، یک میلیارد و 300 میلیون تومان ابلاغ اعتبار شد که محقق نشد، در سال 96 از رقم یک میلیارد و 300 میلیون تومان فقط 500 میلیون تومان تخصیص داده شد و در سال 97 از 700 میلیون اعتبار تا به امروز، مبلغی تخصیص پیدا نکرده است، برخلاف انتظار رقم ابلاغی شیب نزولی داشته و از همین مقدار هم مبلغی تحقق پیدا نکرده است.

رتبه بیست و هشتم سرانه فضای آموزشی

معاون اجرایی اداره کل نوسازی مدارس قم هم وضعیت سرانه زیرساخت‌های آموزشی استان قم را بسیار نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: سرانه زیرساخت‌های آموزش و پرورش استان قم 4 و 3 دهم متر مربع است در حالی که سرانه متوسط کشوری 5 و 3 دهم و سرانه استاندارد کشوری 8 و 3 دهم متر مربع است و استان قم در جایگاه بیست و هشتم کشور قرار دارند و از جهت اعتبارت و سرانه رتبه بسیار بدی دارد.

به گفته احمدرضا اجتهادی استان قم در سال 96، 5 و 9 دهم میلیارد تومان برای نوسازی مدارس از محل سرمایه استانی اعتبار داشت که این اعتبار امروز تبدیل به عددی نزدیک به صفر شده است و 400 میلیون تومان از محل اعتبارت استانی تخصیص داده شده است، این در حالی است که اعتبارات محل ماده 180 بیش از 15 درصد تخصیص نخواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت نامساعد اعتبارات نوسازی افزود: توانایی ساخت حتی یک مدرسه را در این سال‌ها نداشتیم و تنها خیرین برای ما کار انجام دادند، از 48 میلیارد تومان سرمایه استانی سهم تنها 400 میلیون تومانی برای آموزش و پرورش قابل قبول نیست.

به گفته وی حتی تعمیرات 800 مدرسه استان هم با این اعتبارت انجام نمی‌شود، چه رسد به فقر استان در زمینه زیرساخت‌های آموزشی که نیاز به توجه بسیار جدی دارد، بیش از 87 درصد از مدارس ابتدایی دو نوبت هستند و نیاز به ساخت مدارس جدید در استان وجود دارد که نیازمند تأمین اعتبار است.

مجله دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: mehrnews.com
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 162

به "کمبود اعتبار مشکل بزرگ مدارس قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود اعتبار مشکل بزرگ مدارس قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید