کریمی بماند یا برود، مسئله سپیدرود این نیست

به گزارش مجله سرگرمی، فرشاد کاس نژاد ، مسئله فوتبال رشت نه با ادامه حضور علی کریمی حل می گردد و نه با استعفای او. فوتبال رشت یک عمر است که گرفتار همین بازی ها و همین ندانم کاری هاست. مسئله فوتبال رشت اقتصاد است.

کریمی بماند یا برود، مسئله سپیدرود این نیست

فرشاد کاس نژاد ، اگر خبر کناره گیری علی کریمی از سپیدرود صحت داشته باشد، باید یک بار دیگر سپیدرود را در میانه بحران مالکیت دید. خبر رسیده که علی کریمی، مالک و سرمربی سپیدرود دیگر نمی خواهد در رشت ادامه دهد اما این خبر هنوز شفاف اعلام نشده و مثل نحوه واگذاری سپیدرود به علی کریمی همچنان با مشتی از اخبار غیررسمی دهان به دهان می چرخد. درباره اینکه علی کریمی در سپیدرود چه کرد و چرا به این تصمیم احتمالی رسید، در چند بند به آنالیز ماجرا بپردازیم:

1- مالکیت علی کریمی در باشگاه سپیدرود روند شفافی نداشت، هرگز از سوی اداره کل ورزش و جوانان گیلان و هیات فوتبال گیلان حتی یک خط خبر رسمی منتشر نشد که علی کریمی با چه ساز و کار و شرایطی مالک باشگاه سپیدرود شد و با چه تضمین هایی این مالکیت به او تعلق پیدا کرد. امروز اگر علی کریمی از سپیدرود کناره گیری کند، روند انتقال مالکیت چه خواهد بود و او با چه شرایطی سپیدرود را واگذار می نماید؟ تیمی که با چالش های مالکیتی شروع فصل و سپس مالکیت و سرمربیگری علی کریمی و با ضعف های فاحش فنی در آستانه سقوط به لیگ یک است آیا با توجه به حجم بدهی هایش خریدار تازه ای در این اوضاع مالی کشور پیدا می نماید؟

2- علی کریمی هرگز شرح نداد که با چه انگیزه هایی مالک باشگاه سپیدرود شد. در فوتبال ایران که سرمایه گذاری بخش خصوصی از اساس عجیب و تردید برانگیز است، از علی کربمی توقع می رفت که برای شفافیت فعالیت مالی اش در باشگاه سپیدرود شرح بدهد که چه پیش فرض هایی برای این پروژه داشته و چه اهدافی را پیگیری می کرد و آیا کار بلندمدتی را در ذهن داشت یا فقط می خواست فصلی را با سپیدرود بگذراند؟ علی کریمی، احتمالا نوین و تن زاده نیست که ندانیم چرا آمدند و چرا رفتند. او چهره شناخته شده ای در فوتبال است و باید برنامه حرفه ای و منظم و دقیق برای پروژه اش داشته باشد. چه برنامه بلندمدتی او را برای سرمایه گذاری در سپیدرود ترغیب کرد و چرا آن برنامه امروز در آستانه سقوط تیم، رها می گردد؟ چهره ای که منتقد تمام نهادهای فوتبال ایران است، نباید در عمل چنین کارنامه ای به جا بگذارد.

3- علی کریمی اگرچه تیم را پس از چالش های مالکیتی شروع فصل تحویل گرفت و اگرچه فرصت جابجایی شروع فصل را از دست داد اما سپس مالک و سرمربی همزمان بود و بازیکنان نیز با او همراهی کردند و با کاهش مبلغ قراردادها حسن نیت خود را نشان دادند. علی کریمی با حمایت همین بازیکنان فرصت مالکیت و سرمربیگری را به دست آورد. در نیم فصل نیز او وارد بازار جابجایی شد تا مسائل فنی تیمش را حل نماید اما فقط مدت کوتاهی از جابجایی نیم فصل گذشت و علی کریمی حالا -طبق اخبار غیر رسمی- به این نتیجه رسیده که باشگاهداری و مربیگری در سپیدرود را رها کند. این چه برنامه بی حساب و کتابی است که علی کریمی از روزهای جابجایی نیم فصل تا هفته نوزدهم برای ناکامی در آن به نتیجه قطعی می رسد؟ یک مالک و سرمربی که تا 4 هفته پیش مشغول جذب بازیکن بود، چطور بعد از 4 هفته و احساس سقوط به این تصمیم می رسد که همه چیز را رها کند و برود؟

4- رئیس هیات فوتبال گیلان به درستی سعی نموده که با مصاحبه اوضاع را آرام کند و بگوید که علی کریمی با یاری مسئولان استانی به کارش در سپیدرود ادامه می دهد اما مسئولیت هیات فوتبال یا اداره کل ورزش و جوانان که مسئولان واگذاری های سالیان اخیر سپیدرود به این مالک و آن مالک بوده اند، فقط مصاحبه های چند خطی با خبرگزاری ها نیست. آنها کار مهم تری دارند و باید به پرسش های مهم تری پاسخ بدهند. آنها به علی کریمی وعده دادند که بخشی از مطالبات گذشته سپیدرود را با یاری های دولتی پرداخت نمایند، وعده ای که هرگز عملی نشد و از روز اول نیز معلوم بود که یک وعده است. این وعده چرا مطرح شد و چرا به آن عمل نشد؟

5- این شکل واگذاری سپیدرود به مالکان مختلف از عجایب است. سپیدرود اگر باشگاه خصوصی است، چرا هربار به اداره کل ورزش و جوانان یا مسئولان هیات فوتبال می رسد؟ در اخبار همین یکی دو روز گذشته هم این جمله آمده که علی کریمی تیم را به اداره کل ورزش و جوانان یا هیات فوتبال پس می دهد. این نحوه واگذاری ها و این پس دادن ها را از کجا الگو گرفته اید؟ این چه مدل باشگاهداری خصوصی است که هربار پس از رها کردن یک مالک، تیم را به اداره کل یا هیات برمی گردانند؟

6- علی کریمی در سپیدرود هرگز نتوانست در چیدمان کادر فنی و خرید بازیکن و تشکیل تیم چهره یک سرمربی جدی و پیروز را داشته باشد. او در این فصل فقط ناکامی های پی در پی را نمایش داد و طبق عادت همواره عصبانی و طلبکار بود. حتی نتوانست چند پرسش ساده را به خبرنگاران پاسخ بدهد و این نشان می داد که او تمرکز لازم برای یک کار حرفه ای و جدی را نداشت. محصول همین نوع واکنش ها ناکامی است، محصول همین نوع رفتارها قرار دریافت تیم در آستانه سقوط است.

7- علی کریمی اگر واقعا خیال جدایی از سپیدرود را دارد، باید اول تکلیف مالکیت را تعیین کند. او مالک سپیدرود است و کسی نمی تواند از مالکیت استعفا بدهد. واگذاری تیم مراحلی دارد، مالک مسئولیت هایی دارد که با استعفا نمی تواند از آنها نیز استعفا بدهد. این بازیکنان خارجی و خریدهای جدید و بدهی های گذشته که با چک های بلندمدت پاس شده اند، چه سرنوشتی را برای سپیدرود رقم می زنند؟ سپیدرود اگر سقوط کند، یک امتیاز لیگ یکی خواهد داشت و این همه بدهی و مسئله. چه کسی را می توان برای تیمداری دوباره ترغیب کرد؟

8- علی کریمی در تمام مدت حضورش در فوتبال رشت با حمایتی جانانه و پر از اغراق از سوی طرفداران و مسئولان روبرو شد. شخصیت ویژه او در دوران بازیگری این صندلی را برای او ساخته که همه از او تمجید نمایند. اما کریمی باید بداند که در صندلی مالک باشگاه و سرمربی نمی تواند با بهره بردن از آن وجوه شخصیتش خود را از هر انتقادی دور بداند. طرفدار هم فقط آن چند لیدر و ادمین های کانال های طرفداری با ممبر فیک نیستند، بلکه طرفدار شهروند عادی است و تیم شهرش را یک عمر پیش از حضور کریمی نیز دوست داشته و اسیر این اداهای سلبریتی ها نمی گردد. مسئله طرفدار علی کریمی نیست بلکه سپیدرود است و بقای تیم. شفافیت مالکیت و بلندمدت بودن سرمایه گذاری با اهداف روشن خواسته طرفدار است. اما فحاشی به منتقد و انگ زدن و رفتارهای اینچنینی نباید حوالی تیم شکل می گرفت که متاسفانه شکل گرفت. علی کریمی هم شاید مسرور است که در چنین فضایی در رسانه رسمی باشگاه بیانیه منتشر می گردد و او را یکی از معدود مردهای یک شهر خطاب می نمایند. این فضاهای طرفداری و اغراق آلود و مسموم برای گم شدن نقد درست و سالم است و هر باشگاهی با ایجاد خفقان مقابل انتقاد به همین سرنوشتی دچار می گردد که سپیدرود دچارش شده. حالا همچنان می توانند برای علی کریمی در قامت یک ستاره هورا بکشند اما واقعیت این است که کارنامه مالکیت و سرمربیگری علی کریمی در سپیدرود روشن و واضح همه چیز را با مخاطب در میان می گذارد. سپیدرود اما وسط این هورا کشیدن ها فراموش شده و معلوم نیست علی کریمی چه تصمیمی برایش خواهد گرفت.

9- مسئله فوتبال رشت نه با ادامه حضور علی کریمی حل می گردد و نه با استعفای او. تفاوت علی کریمی با مالکان پیشین سپیدرود نیز چیزی نیست که قابل اشاره باشد. فوتبال رشت یک عمر است که گرفتار همین بازی ها و همین ندانم کاری هاست. مسئله فوتبال رشت اقتصاد است و بی بهره بودن از منابع دولتی در فوتبالی که فقط با بودجه های دولتی زنده مانده. این مسئله به این سادگی ها حل نمی گردد و هزار هم اندیشی و بحث و تبادل فکر می خواهد که کسی در فوتبال رشت پیگیرش نیست.

9

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا و مکزیک

russiaro.ir: تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13429

به "کریمی بماند یا برود، مسئله سپیدرود این نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریمی بماند یا برود، مسئله سپیدرود این نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید