چرا عمان میزبانی اجلاس آینده سران شورای همکاری خلیج فارس را نپذیرفت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: عذرخواهی سلطان نشین عمان از میزبانی اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس آیا می تواند به مثابه مقدمه ای برای خروجی آرام از این شورا باشد ؟.

چرا عمان میزبانی اجلاس آینده سران شورای همکاری خلیج فارس را نپذیرفت

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل ازپایگاه خبری احرار الحجاز، بسیاری از ناظران مسائل منطقه ای درخصوص عذر خواهی مقامات سلطان نشین عمان از پذیرش میزبانی دوره آینده اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار بود در مسقط پایتخت این کشور سلطان نشین برگزار گردد، متحیر ماندند چرا که در آخرین دوره ای که این نشست در دوحه قطر در روز سه شنبه گذشته برگزار گردیده بود، در بیانیه سرانجامی کشورهای عضو پیشنهاد برگزاری دوره آینده را به سلطان نشین عمان مطرح کردند که مسقط هم به نوبه خود از پذیرش میزبانی دوره آینده که در اول دسامبر آینده برگزار خواهد شد، از تمام اعضا برای قبول این میزبانی عذرخواهی کرد.

در جلسه اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که تنها دو ساعت به طول انجامید پیشنهاد میزبانی مذکور مطرح و در همان جلسه هم سلطان نشین عمان عذر خواهی خود را اعلام نمود.

اما این عذر خواهی سلطان نشین عمان بدون واکنش از سوی تحلیلگران و ناظران مسائل منطقه ای همراه نبوده است، چرا که پیش از این نیز همین کشور از میزبانی قبول دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در مسقط خودداری و عذرخواهی نموده بود که تکرار این موضوع اکنون باعث می گردد تا بار دیگر عذر خواهی مجدد عمان از قبول میزبانی این شورا با پرسش هایی همراه باشد.

یک منبع مطلع عضو این شورا به روزنامه الرای الیوم هم گفته است : دو احتمال در این بین وجود دارد که یکی از این دو احتمال می تواند دلیل اصلی اعلام خودداری و عذر خواهی سلطان نشین عمان از قبول میزبانی این اجلاس حکایت داشته باشد.

احتمال نخست: اینکه سلطان نشین عمان دیگر رفته رفته سعی دارد خود را به صورت آرام از این شورا کنار بکشد و برای این خروج آرام هم هیچ هرج و مرجی ایجاد نمی گردد و در صدد این است که برای خود یک هویت مستقلی بسازد، چرا که ممکن است هم رهبری این کشور و هم ملت عمان به این نتیجه رسیده باشند که شورای همکاری خلیج فارس کارایی خود را از دست داده است و هر آن چه می توانست انجام دهد را انجام داده است، از این رو این شورا دیگر چیز تازه ای برای ارائه دادن به نظام و ملت عمان ندارد.

مساله ای که باعث می گردد این انگیزه مربوط به صرفنظر کردن سلطان نشین عمان از این شورا را تقویت کند مساله عدم حضور این کشور در جلسه فوق العاده شورای مذکور در ریاض است؛ جلسه ای که با حضور ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی ماه گذشته برگزار گردید تا از آن طریق برای حل اختلافات بین قطر از یک سو و عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین و دیگر کشورها حل و فصل گردد، همان توافقی که باعث عودت و بازگشت مجدد سفرای این سه کشور به دوحه شد و اجازه داده شد تا اجلاس شورای همکاری در نشست آخرش در دوحه برگزار گردد.

البته این مسئول عضو این شورا در ادامه گفت: خود مقامات عمانی اعلام نموده بودند که دلیل مشارکت نداشتنشان در آن اجلاس (ریاض) به این دلیل بوده که در آن نشست موضوعی مورد بحث و آنالیز قرار می گرفت که به سلطان نشین عمان هیچ ارتباطی نداشت و اختلافی که بین این اعضا بوجود آمده بود آنها را شامل نمی شد و حتی در این نشست نقش میانجی هم نداشتند که بخواهند حضوری ضروری داشته باشند.

البته ضروری است این مساله را هم در باره سلطان نشین عمان متذکر شویم که این کشور حتی با پیشنهاد مطرح شده از سوی پادشاه عربستان سعودی با این مضمون که این شورا به اتحاد بین کشورها تبدیل گردد مخالفت کردند، پیش از این نیز مقامات عمانی با پیشنهاد مطرح شده برای ایجاد واحد پول مشترک بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم مخالفت نموده بود، حتی با ایجاد نیروهای امنیتی مشترک بین کشورهای عضو این شورا مخالفت کردند و با پیشنهاد نظامی در همین باره هم مخالفت خود را ابراز داشتند.

احتمال دوم : یا این که علت عذر خواهی این کشور از میزبانی نشست اتی به دلایلی لوجستیکی بوده و نمی توانسته تمهیدات برگزاری این نشست را در سطح سران آماده و تدارک ببیند و این کشور منتظر است ساخت بزرگ ترین مجموعه مربوط به سالن اجلاس این کشور در مسقط به سرانجام برسد تا قادر باشد در چنین سطحی نشستی را میزبان باشد، اما به نظر می رسد این شرح و تفسیر چندان قابل قبول نیست چرا که این کشور هتل های بسیار بزرگی در اختیار دارد و پیش از این نیز در همین هتل ها میزبان نشست هایی در حد سران بوده است و سالن هایی که این هتل ها دارند می توانند برای برگزاری اجلاسی در حد سران شورای همکاری کافی باشد.

روابط بین سلطان نشین عمان و شورای همکاری خلیج فارس بعد از مخالفت این کشورها (عربستان سعودی) با پیشنهاد دولت عمان برای تشکیل سپر الجزیره که در برگیرنده هزار نیروی دفاعی عضو این شورا بود، رو به سردی گرایید. البته آن چه در این بین باعث خشم مقامات سلطان نشین عمان شد این بود که گفته شد این کشور با مطرح کردن چنین پیشنهادی در صدد است مشکل جوانان جویای کار خود را حل نماید، البته در این بین این پیشنهاد دولتمردان سلطان نشین عمان تنها سه سال قبل از یورش نیروهای نظامی ارتش عراق به کویت مطرح شد، اما جالب این است که در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس اعضا چنین پیشنهادی را در دوحه مطرح کردند و تصویب کردند اما این بار یک ربع قرن با پیشنهاد قبلی فاصله زمانی داشت.

شورای همکاری خلیج فارس هم اکنون در سرشروع مرحله بسیار سخت قرار دارند به گونه ای که هم اختلافات بین اعضا در حال بزرگ شدن است و به جای حل این اختلافات سعی در راکد گذاشتنشان دارند و هم این که خطر تروریسم در حال حاضر این شورا و کشورهای عضوش را تهدید می نماید و مقدمات این تهدیدها هم با ترور و وقوع انفجار در بیش از یک کشور عضو این شورا شروع شده است که آخرین آنها دولت امارات متحده عربی بوده است.

اتحاد این شورا در حال ضعیف شدن است و بسیاری از اعضای آن هم به سیاست های امنیتی و نظامی مستقل از دیگر اعضا روی آورده اند و نام این اقدامات را میزبانی پایگاه های نظامی خارجی آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی نامیده اند،و این که زمان اختصاص یافته به یکی از دوره های اخیر این شورا تنها دوساعت زمان برد یکی از نشان های جدی برای موضوع آینده این نشست و هدف از ادامه فعالیت های آن است. اکنون این سوال بسیار جدی مطرح است که : اگر در نشست دوره اخیر با توجه به تهدیدهای منطقه ای و تروریستی و اختلافات موجود بین اعضا در دوحه تنها دو ساعت زمان برد ، نشست آینده این شورا اگر اختلافی بین اعضا و موضوعی برای مطرح شدن وجود نداشته باشد چه میزان زمان لازم خواهد داشت !؟ .

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 30 شهریور 1398 بروزرسانی: 13 شهریور 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40038

به "چرا عمان میزبانی اجلاس آینده سران شورای همکاری خلیج فارس را نپذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عمان میزبانی اجلاس آینده سران شورای همکاری خلیج فارس را نپذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید