پیش بینی فراوری بیش از 300 تن پسته تر در جنوب کرمان

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر باغبانی جهادکشاورزی جنوب استان کرمان گفت: پیش بینی می گردد از سطح 305 هکتار پسته بارور در جنوب کرمان 370 تن محصول تر برداشت گردد.

پیش بینی فراوری بیش از 300 تن پسته تر در جنوب کرمان

به گزارش خبرنگار از، امیرامیرشکاری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان گفت: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، بحث امنیت غذایی و خود اتکایی در فراوری محصولات کشاورزی از مهمترین سیاست های دولت در بخش کشاورزی است و با توجه به اهمیت آن، تغییر الگوی کشت محصولات به منظور افزایش فراوری و پایداری فراوری از برنامه های کلان وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

او اضافه کرد: در این راستا استفاده از گونه های با احتیاج آبی کم از جمله پسته که به کم آبی مقاوم است و در سال حداکثر به 7 تا 8 نوبت آبیاری احتیاج دارند در دستور کار مدیریت باغبانی و جایگزین کشت های پرآب بر می باشد.

او در ادامه گفت: با توجه به مطالعات اجرا شده منطقه اسفندقه که از شرایط اقلیمی و ظرفیت مناسبی جهت توسعه باغات پسته برخوردار است و در سال های اخیر کشاورزان توجه ویژه ای به کشت و پرورش آن داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه می باشیم و در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب کرمان بخش اسفندقه در شهرستان جیرفت می باشد که از این حیث این شهرستان قطب فراوری محصول پسته می باشد.

امیرشکاری سطح کشت باغات پسته جنوب کرمان را حدود 600 هکتار اعلام نمود و اضافه کرد: از این سطح حدود 295 هکتار نابارور و حدود 305 هکتار بارور می باشد.

او اضافه کرد: برداشت پسته از دهم شهریور ماه شروع و تا دهه اول مهر ماه ادامه دارد.

او اسم داشت: از هر هکتار باغ پسته بارور به طور میانه حدود 1350 کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود.

او اضافه کرد: از سطوح بارور موجود حدود 370 تن محصول تر برداشت می شود که محصول برداشت شده بلافاصله به ترمینال های ضبط پسته واقع در اسفندقه و خارج از استان منتقل و پس از پوست گیری، خشک کردن و درجه بندی حدود 123 تن محصول خشک بدست می آید که در بازار های داخل و خارج از کشور به فروش می رسد.

مدیر باغبانی سازمان با اشاره به ارقام پسته در جنوب کرمان گفت: عمده ارقام کشت شده در منطقه؛ ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی می باشند که با توجه به اقلیم خاص منطقه اسفندقه و خاک حاصلخیز محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی بدست می آید.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 158338

به "پیش بینی فراوری بیش از 300 تن پسته تر در جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فراوری بیش از 300 تن پسته تر در جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید