واکنش شرکت های مطرح دنیا نسبت به بحران کرونا

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: مریم مرادخانیویروس کرونا مدتی است که پایش را از چین فراتر گذاشته و بسیاری از مشاغل از جمله خرده فروشان در اقصی نقاط دنیا را تحت تاثیر قرار داده، از جمله فروشگاه ها و رستوران های زنجیره ای، برندهای لوکس و صنعت پوشاک. شرکت های بین المللی ناچار شده اند فروشگاه های خود را در مناطق آسیب دیده تعطیل نمایند، به کارکنان بیمار و نگران رسیدگی و برای مشکلاتی که در زنجیره تامین به وجود آمده، راه چاره پیدا نمایند. سوالی که این روزها بسیاری از شرکت ها از خبرنگاران می شنوند این است: با چه مشکلاتی روبه رو هستید؟ یا برای مقابله با این ویروس فراگیر، چه چاره هایی اندیشیده اید؟

واکنش شرکت های مطرح دنیا نسبت به بحران کرونا

به گزارش مجله سرگرمی، با هم نگاهی می اندازیم به آنچه در صنایع مختلف در گوشه و کنار جهان رخ داده است.

وال مارت (Walmart)

پس از اینکه تست کرونای یکی از کارکنان وال مارت در کنتاکی مثبت اعلام شد، مدیران این شرکت، یک قانون جدید برای مرخصی اضطراری معین کردند و آن را به تمامی کارکنان فروشگاه های این شرکت در آمریکا ابلاغ کردند. در تاریخ دهم مارس، این شرکت به همه کارکنانش در آمریکا ایمیلی فرستاد و اظهار داشت که هر کس به ویروس کرونا مبتلا شده، تا 2 هفته مرخصی با حقوق دریافت می نماید.

پس از آنکه دو تن از کارکنان این شرکت در منطقه شیکاگو بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، آنها اقدامات جدیدی در راستای کنترل بیماری در فروشگاه انجام دادند، از جمله استخدام نیروهایی برای نظافت بیشتر و ضدعفونی سطوح (هر دو نفر، دارای بیماری های زمینه ای بوده و هنوز معین نشده که در محل کار به بیماری مبتلا شده اند یا خارج از آن. برادر یکی از جان باختگان، علیه وال مارت شکایت نموده و مرگ برادرش را، ناشی از بی توجهی مدیران نسبت به خطرات کرونا و تعلل در اقدامات پیشگیرانه می داند).

دفتر مرکزی این شرکت نیز اخیرا اظهار داشت که برای جلوگیری از گسترش کرونا، سیاست های جدیدی در تمامی فروشگاه های این شرکت در آمریکا اعمال می گردد. تعداد مشتری هایی که اجازه دارند وارد هر فرشگاه شوند، محدود شده (20 درصد ظرفیت) و هر فروشگاه، حالا فقط یک ورودی دارد و بقیه ورودی ها بسته اند. آنها به همراه چند فروشگاه زنجیره ای دیگر، طرح راهروهای یک طرفه را نیز آزمایش می نمایند.

بربری(Burberry)

گسترش کرونا، مسائل عظیمی برای این برند و سایر برندهای لوکس صنعت مد جهان ایجاد نموده است. مارکو گوبتی، مدیر ارشد این شرکت در اوایل ماه مارس به وب سایت بیزنس اینسایدر گفت: شیوع این ویروس در چین، روی تقاضای کالاهای لوکس تاثیر منفی گذاشته. فعلا نمی توانیم پیش بینی کنیم که این شرایط تا کی ادامه خواهد داشت.

در همان زمان، تعداد زیادی از فروشگاه های این برند در چین تعطیل شدند. اما پس از مدتی که شرایط رو به بهبود رفت، کار را دوباره از سر گرفتند. اما همزمان، با گسترش ویروس در سایر نقاط جهان از جمله اروپا و آمریکا، آنها تصمیم گرفتند همین سیاست را در پیش بگیرند. در نیمه دوم مارس، بیش از نیمی از فروشگاه های این برند در آمریکا، اروپا، هند، خاورمیانه و آفریقا تعطیل شدند.

حالا که ویروس کرونا به مرحله پاندمی رسیده، بسیاری از برندهای لوکس برای یاری به بیمارستان ها پا پیش گذاشته اند. بِربِری هم یکی از آنهاست. این شرکت در صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت که از شبکه زنجیره تامین خود یاری خواهد گرفت تا 100 هزار ماسک جراحی را سریعا به دست سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) برساند. آنها همچنین، کارخانه فراوری کت و بارانی خود را موقتا تغییر کاربری داده اند و برای بیماران، لباس های محافظتی و ماسک فراوری می نمایند. این شرکت، هزینه ساخت واکسن کرونا توسط دانشگاه آکسفورد را نیز تقبل نموده و این واکسن احتمالا در پاییز، آماده خواهد شد.

مک دونالد(McDonald,s)

75 درصد رستوران های مک دونالد در سراسر جهان، هنوز باز هستند، به جز تمام شعبه های فرانسه، اسپانیا، بریتانیا و ایتالیا. کارکنان این غول فست فود در سراسر جهان، از همان ابتدای شیوع کرونا از شرکت خواستند که سیاست های مرخصی استعلاجی خود را تغییر دهد و در صورت تعطیلی فروشگاه ها، آموزش های بهداشتی لازم را در اختیارشان قرار داده و حقوقشان را پرداخت کند. سخنگوی این شرکت در اوایل شیوع ویروس به وب سایت بیزنس اینسایدر گفت: ما از کارکنانی که بیمار هستند انتظار داریم که در خانه بمانند. گرچه سیاست ها، بسته به ایالت و مالک هر رستوران، فرق دارد اما مک دونالدز تصمیم گرفته که به کارکنان بخش های تحت مالکیت شرکت که باید قرنطینه شوند، مرخصی با حقوق اعطا کند.

با این وجود، جمعی از کارکنان این رستوران ها در برخی ایالت ها دست به اعتصاب و اعتراض زدند. آنها خواهان تجهیزات حفاظتی و پرداخت حقوق بیشتر به دلیل کار در شرایط پرخطر هستند.

این شرکت، همایش جهانی خود را که قرار بود در اورلاندو برگزار گردد، لغو نموده و به جایش، همه مدیران اجرایی و بخش ها به وسیله اینترنت، گرد هم می آیند.

میسیز(Macy,s)

ماه گذشته، پائولا پرایس، مدیر ارشد اقتصادی شرکت در صحبتی با سرمایه گذاران گفت: گرچه هنوز برای آنالیز تاثیرات ویروس، خیلی زود است اما انتظار می رود شاهد کاهش فروش بین المللی و تاخیر در واردات محصولات از چین باشیم. جف جنت، مدیر ارشد اجرایی این شرکت نیز طی این گفت وگو اظهار داشت این شرکت حالا سیاست هایی مثل ساعات کاری انعطاف پذیر را دوباره اعمال می نماید. این سیاست ها اولین بار بعد از اپیدمی سارس در سال 2002 وضع شدند.

پس از حدود دو هفته، به دلیل بحرانی تر شدن شرایط، این شرکت اظهار داشت بخش اعظمی از کارکنان خود را به مرخصی خواهد فرستاد. آنها در بیانیه ای اظهار داشتند: کسب وکار آنلاین همچنان برقرار خواهد بود اما تمام فروشگاه ها بسته خواهند شد. این شرکت برای ایجاد انعطاف پذیری اقتصادی یکسری اقدامات انجام داده است، از جمله توقف استخدام و هزینه ها، توقف صرف سرمایه، لغو برخی سفارش ها، افزایش بازه پرداخت ها و تعلیق سود سهام. افرادی که مشمول خدمات درمانی بوده اند، دست کم تا آخر ماه می، تحت پوشش قرار خواهند داشت. اخیرا در خبرها اعلام شد که پائولا پرایس به زودی از مقام خود کناره گیری خواهد کرد اما تا زمانی که جانشینی برایش انتخاب گردد، همچنان به همکاری با این شرکت ادامه خواهد داد.

کی اف سی، پیتزا هات، تاکو بل و سایر فست فودهای یام برندز در چین(KFC, Pizza Hut, Taco Bell, and other Yum China brands)

در ماه فوریه، ارزش سهام شرکت های یام برندز که مالک شرکت های کی اف سی، پیتزا هات، تاکو بل و وینگ استریت است، به دلیل شیوع کرونا (و البته دلایل دیگر)، حدود 6/ 15 درصد سقوط کرد.

یام چاینا که قبلا زیرمجموعه یام برندز بود و در سال 2016 از آن جدا شد، در شانگهای مستقر است و حق انحصاری مدیریت شعبه های کی اف سی، تاکو بل و پیتزا هات در چین را دارد.

در گزارش درآمد اخیر این شرکت، مدیر ارشد اجرایی آن گفت شیوع ویروس کرونا که دقیقا با سال نو چینی همزمان بود، اختلالات قابل توجهی در کسب وکارشان ایجاد کرد، به دلیل تعطیلی برخی رستوران ها و کاهش ساعات کار بقیه. او در ادامه شرح داد که محدودیت های مسافرتی، عدم برگزاری جشن ها و کاهش ساعات کار نیز مشکل ساز بوده اند. او در مصاحبه ای گفته بود: حالا برای خدمات رسانی بهتر به مشتریان و محافظت از کارکنانمان، طرحی را اجرا کردیم تحت عنوان تحویل بدون تماس، که شدیدا مورد استقبال مشتریان قرار گرفته. همچنین تمهیداتی مثل سفارش آنلاین، خرید آنلاین اما برداشت حضوری و خدمات بدون تماس را اجرا نموده ایم که نتایج اولیه آن، امیدبخش بوده (خرید آنلاین و برداشت حضوری یا In-store Pick up به معنای این است که شما محصولات مورد نظر خود را به وسیله اینترنت سفارش دهید و مبلغ آن را پرداخت کنید. سپس به فروشگاه می روید و محصولات را برمی دارید).

کی اف سی و پیتزا هات برای آنکه همچنان درآمد داشته باشند، چند خط کسب وکار جدید را امتحان می نمایند، از جمله خدمات کترینگ و تحویل مواد غذایی خام به مشتری به همراه دستور پخت دقیق برای پخت در خانه.

اما حالا که شرایط در چین رو به بهبود رفته، این فست فودها در حال بازگشایی هستند.

آیکیا(Ikea)

یکی از سخنگویان این شرکت در بیانیه ای اعلام نموده که تمرکز اصلی این شرکت طی دوره بحران کرونا، همچنان امنیت و سلامت همکاران و مشتریان است.

در ابتدای گسترش کرونا در چین این شرکت اظهار داشت طبق دستورالعمل دولت چین، تمام فروشگاه های آیکیا در این کشور موقتا تعطیل می شوند. مشتریان چینی اما همچنان می توانستند از خدمات خرید آنلاین استفاده نمایند. پس از بهبود شرایط در چین، آنها فعالیت خود را در این کشور به تدریج از سر گرفتند. در اواخر ماه مارس، این شرکت فروشگاه های خود در آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان و چند کشور اروپایی دیگر را تعطیل کرد.

آنها با مقامات محلی و سازمان بهداشت جهانی، همکاری نزدیک داشته اند. این شرکت طی روزهای اخیر، اقدام به فراوری محصولات بهداشتی و حفاظتی نموده است. طبق خبرها، در حالی که بسیاری از فروشگا های این شرکت در اقصی نقاط جهان تعطیلند، اما این شرکت در حال فراوری اقلامی مثل ماسک و ژل ضدعفونی نماینده است. این شرکت چند فروشگاه و پارکینگ خود را در بریتانیا در اختیار NHS قرار داده تا از آن به عنوان محل تست افراد مشکوک به کرونا استفاده گردد.

از آنجا که به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از کارمندان در خانه هستند و دورکاری می نمایند، الگوهای خرید آنها تغییر نموده است. طبق گزارش رویترز به نقل از یکی از مقامات این شرکت، تقاضای میز و مبلمان اداری بالا رفته. سخنگوی این شرکت می گوید: هنوز زود است که بتوانیم تاثیرات بین المللی این بیماری را روی کسب وکار خود ارزیابی کنیم اما خودمان را برای چند سناریو آماده نموده ایم. در نقاطی که فروشگاه های آیکیا تعطیلند، یکی از مسائلی که وجود دارد، کمبود انبار برای کالاهایی است که قبل از بسته شدن مرزها و اعمال محدودیت ها به مقصد رسیده اند.

نوردستروم(Nordstrom)

سخنگوی این شرکت عظیم که دارای بیش از 360 فروشگاه زنجیره ای پوشاک در ایالات متحده، کانادا و پورتوریکو است می گوید: ما اطمینان حاصل می کنیم که کارکنانمان، اطلاعات لازم را در خصوص حفظ سلامت خود در اختیار داشته باشند و اگر حالشان خوب نبود حتما در خانه بمانند.

در اوایل ماه مارس، گروه نوردستروم به تمام مشتریانش ایمیلی فرستاد و دستورالعمل های به روزرسانی شده برای جلوگیری از کرونا را با ذکر جزئیات برایشان شرح داد، از جمله قرار دادن محلول ها و ژل های ضدعفونی نماینده در نقاط مختلف فروشگاه ها و افزایش دفعات نظافت آنها.

در این ایمیل همچنین اعلام شده بود: ما مطمئنیم که فروشگاه ها امن هستند و همچنان به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

اما پس از چند روز به دلیل گسترش کرونا تصمیم گرفتند فروشگاه های خود را موقتا تعطیل نمایند و به دلیل نبود اطمینان از شرایط در آینده، چشم انداز درآمد خود در سال 2020 را فعلا به حالت تعلیق درآوردند.

کروگر(Kroger)

گرچه در هفته های اول شیوع کرونا، مردم به فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی هجوم بردند و بسیاری از کالاها کمیاب شد، اما رادنی مک مولن، مدیر ارشد کروگر در اواسط ماه اظهار داشت: هنوز زود است که بخواهیم تاثیرات کرونا را بر فروش این شرکت ارزیابی کنیم. او در گفت وگویی با سهامداران شرکت گفت: قطعا شاهد افزایش فروش برخی اقلام بوده ایم. تمامی تیم های ما، فروشگاه ها، تیم های زنجیره تامین و واحدهای خرید، کوشش خود را می نمایند تا اقلام ضروری همیشه موجود باشند. طی چند روز اخیر، تست کرونای برخی از کارکنان فروشگاه های این شرکت، مثبت اعلام شد. چند روز پیش، این شرکت به همراه والمارت در راستای جلوگیری از گسترش این بیماری، طرح راهروهای یک طرفه را به آزمایش گذاشتند تا تراکم جمعیت در فروشگاه ها کمتر گردد. این شرکت می گوید: سلامتی همکاران، مشتریان و جامعه، اولویت اصلی ماست.

آدیداس(Adidas)

پس از شیوع کرونا در چین، فروش این شرکت و چند شرکت مشابه در این کشور و سپس در کشورهای اطراف، از جمله کره جنوبی و ژاپن به شدت کاهش یافت. پس از ورود ویروس به اروپا و آمریکا، آدیداس نیز تمام فروشگاه های خود را در این مناطق تعطیل اظهار داشت. به علاوه، این روزها بسیاری از رویدادهای ورزشی یا به تعویق افتاده اند یا لغو شده اند یا بدون تماشاگر برگزار می شوند. و همه این اتفاقات، ضربه بسیاری به این شرکت ها وارد نموده است. اما آدیداس می گوید: سلامتی و امنیت کارکنان، مشتریان و شرکا، مهم ترین اولویت ماست. کارکنان این شرکت که به خاطر بسته شدن فروشگاه ها مجبور به خانه نشینی شده اند، حقوق خود را طبق روال قبل دریافت خواهند کرد.

استارباکس(Starbucks)

کوین جانسون، مدیرعامل شرکت آمریکایی استارباکس در گفت وگویی با پایگاه خبری سی ان بی سی گفت که شرکت به کارکنان خود گفته است که فارغ از حضور یا حضور نیافتن آنها در محل کار، حقوقشان را پرداخت خواهند کرد. وی اضافه نمود:می خواهم بدانید که در استارباکس، هرگز نباید مجبور باشید بین کار کردن و مراقبت از خود، یکی را انتخاب کنید. این شرکت نیز مثل وال مارت، طی ماه گذشته با ایجاد تغییراتی در سیاست های خود، اظهار داشت به کارکنانی که احتیاج به قرنطینه دارند، مبلغی تحت عنوان هزینه سانحه پرداخت می نماید. این شرکت به دنبال تغییر رویه در ارائه خدمات خود است و در این مدت، محصولات خود را به صورت بیرون بر یا تحویل درب خانه مشتریان به فروش می رسانند. به این صورت، کافه ها و بخش هایی از شعبه ها تعطیل می شوند و بر این شیوه جدید کسب وکار تمرکز کند.

جانسون در ادامه گفت: البته ما در چین 9 هفته با این بحران دست به گریبان بودیم. در آن 9 هفته، به نحوی سناریوی کرونا و منحنی فراگیری آن را آموختیم. آموختیم که پس از تعطیل کردن شعبه های استارباکس، واکنش مشتریان چه خواهد بود و پس از بازگشایی چه رفتاری خواهند داشت. بنابراین، زمانی که کرونا در ایالات متحده گسترش یافت، ما تجربه چین را با خود داشتیم. امروز تمام شعب استارباکس مانند گذشته فعالیت خود را در چین شروع نموده اند.

چند هفته پیش در آمریکا، یکی از کارکنان این شرکت در سیاتل بیمار شد که معلوم شد کرونا گرفته است. چند نفر دیگر نیز با علائم مشابه کرونا، محل کار را ترک کردند. این شرکت در راستای ارتقای قوانین بهداشتی، استفاده از لیوان های چند بار مصرف را ممنوع نمود، کارکنان را ملزم کرد تا از ماسک استفاده نمایند، استفاده از لیوان های شخصی را برای مشتریان، موقتا ممنوع نمود، کافه ها و فضاهای نشستن بسته شد و فروشگاه ها در نقاط پررفت وآمد، کلا تعطیل شدند. اما خدمات در نقاط نزدیک بیمارستان ها و مراکز درمانی همچنان ادامه داشت.

اما کارکنان به این تصمیم رضایت ندادند. آنها می گفتند: بسیاری از کافه های ما نزدیک بیمارستان ها هستند. گرچه سیاست های جدیدی اعمال شده، اما ریسک ابتلای ما به ویروس همچنان بالاست. آنها امضا جمع آوری کردند و از مدیران خواستند تا کافه ها کاملا تعطیل شوند.

پایان این شرکت اظهار داشت تمام کافه های شرکت در آمریکا و کانادا تا اطلاع ثانوی تعطیل می شوند و خدمات محدود می گردد به دو روش: 1. خرید از داخل ماشین یا خرید پنجره ای (در این روش، شما که پشت فرمان یا سرنشین خودرو هستید، کنار یکی از مغازه های کنار جاده ای توقف می کنید، سفارش می دهید و آن را تحویل می گیرید، بدون احتیاج به پیاده شدن از ماشین. چیزی شبیه پرداخت عوارض آزادراه ها).

2. سفارش آنلاین و تحویل به وسیله تاکسی های اینترنتی. البته کوین جانسون در مصاحبه ای دیگر گفته است: خدمات سرو قهوه در نواحی نزدیک بیمارستان ها و مراکز درمانی، همچنان برقرار خواهد بود. گرچه در مواقع بحرانی، دولت از رستوران هایی که فست فود و نوشیدنی سرو می نمایند می خواهد که باز بمانند، اما او گفت: بیایید واقع بین باشیم. قهوه، کالای ضروری نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 1 تیر 1399 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86762

به "واکنش شرکت های مطرح دنیا نسبت به بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش شرکت های مطرح دنیا نسبت به بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید