واقعیت های بودجه کردستان در سال 98، اعتبارات ملی افزایش یافت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: از زمان تحویل لایحه بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی، حواشی بسیاری در مورد کم و کیف بودجه بروز پیدا نموده است و یکی از نقدها وارده به بودجه مذبور به میزان سهم استان های کم برخوردار از بودجه سال آینده معطوف می گردد و این موضوعی است که طی روزهای گذشته واکنش هایی را در استان کردستان نیز به دنبال داشته است.

واقعیت های بودجه کردستان در سال 98، اعتبارات ملی افزایش یافت

در روزهای اخیر و در پی تقدیم لایحه بودجه سال 1398 کل کشور از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، اخبار و تحلیل هایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر کاهش 41 درصدی بودجه کردستان منتشر شده، که آنالیز آمار و ارقام بودجه سال های 96 و 97 خلاف این موضوع را نشان می دهد.

در جدول منتشر شده در فضای مجازی در مورد بودجه استان کردستان در سال 1397، هزار میلیارد و 767 میلیون تومان و بودجه سال 1398 هم 735 میلیارد تومان اعلام شده و با مقایسه این دو عدد نتیجه گرفته شده که بودجه سال 1398 استان 41 درصد کاهش یافته است.

همین موضوع دستمایه تحلیل کم توجهی دولت به استان کردستان شده بود و به همین دلیل کارشناسات مالی از این اقدام دولت انتقاد نموده و از سوی دیگر مسئولان دولتی این مهم را تکذیب نموده و حتی خبر از افزایش بودجه استان کردستان را اعلام می نمایند.

ماجرای کاهش بودجه استان کردستان در سال 98 و واکنش های انجام شده به آن تا حدی بالا گرفت که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان مجبور به انتشار اطلاعیه ای شد و در آن نه تنها کاهش بودجه استان را تکذیب کرد بلکه خبر از افزایش بودجه را عنوان نمود.

در این اطلاعیه آمده است: عدد یک میلیارد و 767 میلیون تومان که در این جدول مبنا نهاده شده است، مربوط به لایحه پیشنهادی دولت در سال 1397 با احتساب اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده، اما در فرآیند رسیدگی به لایحه در مجلس شورای اسلامی، این اعتبارات مجددا در ردیف اعتبارات ملی محاسبه و از ردیف اعتبارات استانی کسر شد و در نتیجه بودجه استانی استان کردستان در قانون بودجه امسال 675 میلیارد تومان به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد.

افزایش 9 درصدی اعتبارات کردستان در لایحه بودجه سال 98 کل کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگاران، در این خصوص اعلام کرد: با توجه به پیش بینی 735 میلیارد تومانی، بودجه استانی کردستان در لایحه بودجه 1398 نسبت به سال 1397 نه تنها کاهش نداشته بلکه بیش از 9 درصد افزایش هم دارد.

بهرام نصرالهی زاده اظهارداشت: همچنین جدول 1-10 لایحه بودجه 1398 (اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان ها - صفحه 294) نشان می دهد که اعتبار پیش بینی شده برای استان کردستان به میزان 915 میلیارد تومان، بیش از 10 درصد افزایش دارد در حالیکه میانگین افزایش کشوری در این جدول 8.7 درصد است.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه 1398 کشور، اعتبار پیش بینی شده برای پروژه های استان کردستان که دارای ردیف در پیوست قانونی بودجه هستند، مانند راه آهن، راه، آب و دیگر پروژه ها، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که در آینده به اطلاع مردم استان می رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ادامه داد: پیرو سفر آقای نوبخت به استان کردستان در تابستان امسال و وعده ایشان مبنی بر تصویب اعتبارات ویژه برای پروژه راه آهن همدان - سنندج، وعده ایشان اجرایی شده و علیرغم اینکه این پروژه در قانون بودجه سال 97 مبلغ 48.5 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت در لایحه بودجه 98 به 150 میلیارد تومان افزایش یافته است.

نصرالهی زاده یادآور شد: همچنین کریدور بزرگراهی میاندوآب - کرمانشاه که 320 کیلومتر آن در محدوده استان کردستان نهاده شده است در قانون بودجه سال 1397 مبلغ 61 میلیارد تومان اعتبار داشت که در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور به 163 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی به دیگر پروژه های مهم حوزه حمل و نقل استان همچون جاده سنندج - مریوان و گردنه صلوات آباد سنندج به سمت همدان اشاره نمود و اعلام کرد: اعتبارات این پروژه ها نیز در لایحه بودجه سال 98 کل کشور افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: چند پروژه مهم و زیر ساختی استان از جمله تامین آب شرب پایدار برای شهرهای بیجار، حسن آباد یاسوکند و روستاهای راستا خط انتقال و تامین آب شرب و پایدار برای شهرهای قروه، دهگلان، بلبان آباد و روستاهای راستا خط انتقال جزو پروژه هایی است که در لایحه بودجه سال 1398 دارای ردیف شده و از سال آینده در دستور کار اجرا قرار خواهند گرفت.

نصرالهی زاده به سهم استان کردستان از بودجه سال 1396 کل کشور نیز اشاره نمود و اظهارداشت: این رقم در سال گذشته 436 میلیارد تومان بود و استان کردستان در ردیف 23 کشور در رابطه با میزان اعتبارات اختصاص یافته قرار داشت.

وی اضافه کرد: در بودجه امسال با جهشی که در میزان اعتبارات شاهد بودیم این رقم به 675 میلیارد تومان رسید و استان کردستان در صندلی 18 کشور نهاده شد و سال آینده نیز 735 میلیارد تومان اعتبار برای کردستان در نظر گرفته شده که این رقم استان کردستان را در صندلی 16 کشور قرار داده است.

بودجه کردستان احتیاجمند بازنگری است

در حالی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از بودجه سال 98 استان کردستان دفاع نموده و خبر از رقم های جدید از محل اعتبارات ملی در راستای تکمیل و بهره برداری از پروژه های مهم در این استان را مطرح می نماید که یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواهان بازنگری در بودجه کردستان در سال 98 شد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی با بیان اینکه در کنار مسائل سیاسی روز، موضوع لایحه بودجه سال 98 و تقسیم بندی آن به دغدغه نمایندگان و موضوع تحلیلی رسانه ها تبدیل شده است، گفت: امروز به جفای رئیس جمهور و هیئت دولت به مردم کردستان می پردازم.

مهدی فرشادان اعلام کرد: اگر امروز اختصاص بودجه به بعضی استان ها ویژه است به قدرت چانه زنی وزیران آن ها در دولت و کابینه باز می گردد، سراب وعده دولتمردان تدبیر و امید برای انتصاب وزیر اقوام اگر صحت داشت توسعه سیاسی و مالی کردستان به گونه ای دیگر رقم می خورد.

وی ادامه داد: اگر چه بودجه کردستان نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، اما بر اساس شاخص هایی مانند تورم، رشد جمعیت و میزان محرومیت از خدمات بهاشتی و درمانی این موضوع به بازنگری احتیاج دارد و کردستان محروم و توسعه نیافته است، کردستان در صنعت، آموزش، بهداشت و درمان جزو استان های آخر کشور است، این یعنی ظلم تاریخی به مردم کردستان.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چرا هیئت دولت متوجه نمی گردد که اگر این میزان بودجه کردستان را حتی به چندین برابر افزایش دهد شاید بعضی نواقص حل گردد، بنابراین از نمایندگان کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواهش می کنم بر اساس پتانسیل های گردشگری، کشاورزی و طبیعی و همچنین ضعف شاخص های توسعه در این استان در بودجه این استان بازنگری نمایند.

داستان بودجه سال 98 کردستان در حالی ادامه دارد که هم اکنون ده ها پروژه و طرح نیمه تمام در این استان چشم انتظار اعتبار برای تکمیل شدن هستند و با نگاهی به ارقام اعلام شده از سوی مسئولان نباشد انتظار داشت که با این وضعیت اعتباری این طرح ها و پروژه های نیمه تمام به نتیجه برسند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا و مکزیک

russiaro.ir: تور روسیه: تور سوچی، تور مسکو، تور سن پترزبورگ، تور تابستان نوروز، بهار روسیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10466

به "واقعیت های بودجه کردستان در سال 98، اعتبارات ملی افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت های بودجه کردستان در سال 98، اعتبارات ملی افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید