همزمانی سالگرد تختی با شهادت پهلوان زمان، مردانی ماندگار

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، روز هفدهم دی ماه هر سال، روز گرامیداشت جهان پهلوان تختی است که همگان از او به عنوان قهرمانی بی بدیل و پهلوانی جاودان در ورزش ایران زمین یاد می نمایند. مردی که روز پنجم شهریور ماه سال 1309 در جنوب تهران به جهان آمد و در روز هفدهم دیماه 1346 در اوج محبوبیت و افتخار چشم از جهان بر بست و تاثیری عمیق در تاریخ ورزش ایران به یادگار گذاشت. از جهان پهلوان تختی یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده؛ فرزندی که بر خلاف پدر، راه کشتی را در پیش نگرفت اما همیشه با یاد و خاطره او زندگی می نماید و حتی نام فرزندش را هم به یاد جهان پهلوان، غلامرضا گذاشته است.

همزمانی سالگرد تختی با شهادت پهلوان زمان، مردانی ماندگار

سال جاری در پنجاه و دومین سالگرد درگذشت دنیا پهلوان قصد تکرار مکررات و دوره کردن زندگینامه او را نداریم. به همین دلیل به سراغ مردی از خانواده گوش شکسته ها رفتیم که سالیان سال همراه تختی بود و در بسیاری از مسابقات بین المللی و سفرهای خارجی به عنوان نزدیک ترین دوست دنیا پهلوان با او هم اتاق و همسفر بود.

محمد ابراهیم سیف پور دارنده مدال برنز المپیک 1960 رم و قهرمان اسبق کشتی دنیا در همان ابتدای مصاحبه با دلتنگی و گلایه از شرایط کنونی ورزش به خبرنگاران گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای شده که تنها یک روز از سال به یاد تختی می افتیم و آن روز هم سالروز درگذشت غلامرضاست. این یادآوری هم رفته رفته به تیتر رسانه ها خلاصه شده و دیگر خبری از الگو قرار دادن رفتار و منش این پهلوان بزرگ و نامی نیست.

پیشکسوت کشتی به یکی از خصوصیات جالب تختی اشاره نمود و گفت: رقابت صرف و سبقت از هم قطارانش در کشتی، هیچ جایگاهی در زندگی او نداشت و به جرات می توان گفت تختی بیش از اینکه به دنبال قهرمانی خودش باشد، برای پیروزیت هم تیمی ها و قهرمانی آنها کوشش و آرزو می کرد. او در امور اجتماعی و زندگی روزمره هم همینطور بود و بیش از اینکه به فکر معیشت خود باشد به فکر مردم و حل مسائل آنها بود. بارها شاهد بودم او به خیلی ها که بیکار بودند و دنبال شغل می گشتند یاری کرد تا مشکلشان حل گردد. تختی اصلا اهل خودنمایی و جلوه دادن یاری هایش نبود و تا حد امکان سعی می کرد حمایت ها و یاری هایش به هر شکل ممکن در سکوت انجام گردد.

سیف پور معتقد است ورزش ایران احتیاج به این پهلوانان و جوانمردان دارد و دلیل اصرار پیشکسوتان کشتی به بزرگداشت تختی و زنده نگه داشتن یاد او نیز به دلیل همین اقدامات خیرخواهانه اوست.

پیشکسوت کشتی ایران با افتخار از رفاقت و همنشینی با تختی یاد کرد و گفت: دوران جوانی هر فرد به خصوص ورزشکاران و قهرمانان ملی سرشار از شیطنت ها و خاطرات خوش اردونشینی و سفرهای ورزشی است. به جرات می توان گفت خیلی از ورزشکاران در این دوران کارهایی انجام داده اند که حتی یادآوری آنها پس از سالها دوباره باعث خنده و البته تجربه می گردد. اما تختی حتی در روزهای جوانی و مسافرت های ورزشی هم اهل این قبیل شیطنت های جوانی نبود و هیچگاه حتی در گویش و صحبت هایش هم با هیچ لهجه یا قومیتی شوخی نمی کرد.

وی به شخصیت آرام و خجالتی تختی اشاره نمود و گفت: به همه احترام می گذاشت و حتی در مواقع شوخی کشتی گیران با یکدیگر مدام به آنان تذکر می داد قومیت و گویش و شخصیت یکدیگر را به سخره نگیرند. در واقع او الگوی بسیاری از کشتی گیران هم دوره خود بود و همین خصلت ها باعث شد نام او همچنان بعد از سالها از درگذشتش همچنان جاودان باقی بماند.

سیف پور به فقدان چنین چهره هایی در ورزش حرفه ای ایران اشاره نمود و گفت: متاسفانه سالهاست صحنه ورزش ایران از وجود قهرمانان و پهلوانان این چنینی خالی است و شاید بتوان ادعا کرد کمتر ورزشکاری توانسته همچون تختی تاثیرگذاری خاصی در بحث فرهنگ و زندگی روزمره هوادارانش داشته باشد.

بدترین خاطره کودکی تختی از زبان خودش

به گواه بسیاری از پیشکسوتان و رفقای نزدیک تختی، او به هیچ عنوان اهل درددل با رفقا و بروز دادن روحیاتش نبود و شاید همین مورد باعث انزوا و سکوت او شده بود. البته او یک بار در مورد کودکی و خاطرات آن زمانش به خاطره ای اشاره نمود که بعضی پیشکسوتان کشتی آن اتفاق را به خاطر دارند.

تختی تعریف می کرد نخستین خاطره تلخی از دوران کودکی که ضربه بزرگ و فراموش نشدنی به او وارد کرد، زمانی بود که مرحوم پدرش برای امرار معاش خانواده، ناچار به گرو گذاشتن خانه محقر و کوچک شان بود. تختی در ایام جوانی در یکی از مصاحبه هایش هم از این خاطره یاد کرد و گفت: بعد از گرو گذاشته شدن خانه ما روزی طلبکاران از راه رسیدند و تمام اثاثیه و ساکنان خانه را به کوچه انداختند. به همین دلیل، خانواده ما مجبور شد دو شب در کوچه بماند و در نهایت شب سوم اثاثیه را به خانه همسایه ها بردیم و دو اتاق کوچک اجاره کردیم. مسائل مالی آنچنان به پدرم فشار می آورد تا اینکه انتها مجبور شد یخچال طبیعی اش را نیز بفروشد و خرج خانواده کند. این اتفاقات در نهایت پدرم را از پای در آورد و باعث شد او در سالهای خاتمهی عمر به اختلالات روحی و روانی گرفتار گردد.

زندگی را بین مردم کوچه و خیابان آموختم

تختی مثل خیلی از بچه محل های خود در خانی آباد تهران، تحصیلاتش را تا مدارج بالا طی نکرد و تنها 9 سال در دبستان و دبیرستان منوچهری خانی آباد تحصیل کرد. او در مورد دوران درس و مدرسه خود هم گفته بود: خاطرات زیادی از دوران تحصیلم ندارم و هیچ وقت شاگرد اول نشدم، اما زندگی در میان مردم کوچه و بازار درس هایی به من آموخت که معتبرترین دانشگاه ها هم نمی توانست این چنین به من درس زندگی دهد. زندگی به من آموخت مردم را دوست بدارم و در حد توان به آنان یاری کنم

تختی؛ رکورددار اولین های ورزش ایران

دنیا پهلوان تختی نه تنها در پهلوانی و جوانمردی، شهره عام و خاص بود، بلکه نام پر آوازه اش در فهرست رکوردهای ورزشی ایران هم می درخشد. تختی نخستین کشتی گیر ایرانی بود که توانست در سه وزن مختلف صاحب مدال های دنیای و المپیک گردد. او در رقابتهای دنیای 1951 و المپیک 1952 در 79 کیلوگرم، در بازیهای المپیک 1956 و 1960 و رقابتهای دنیای تهران و یوکوهاما در 87 کیلوگرم و مسابقات دنیای 1962 تولیدو در وزن 97 کیلوگرم صاحب مدال شد و رکوردی ماندگار از خود بر جای گذاشت.

همچنین تختی نخستین ورزشکار ایرانی لقب گرفت که در سه المپیک پیروز به کسب مدال شد، رکوردی که پس از او تنها توسط محمد نصیری و هادی ساعی تکرار شد. ضمن اینکه دنیا پهلوان تختی با کسب هفت مدال در رقابت های المپیک و قهرمانی دنیا از رکوردداران کسب بیشترین مدال از نظر رنگ و کیفیت در میان کشتی گیران ایرانی است.

در نهایت باید اشاره نمود تختی نخستین ورزشکار ایرانی بود که در چهار المپیک شرکت کرد. رکوردی که سالها بعد تنها توسط امیررضا خادم از المپیک 1988 سئول تا 2000 سیدنی تکرار شد.

مهمترین افتخارات دنیا پهلوان:

بازی های المپیک:

1952 هلسینکی: مدال نقره وزن 79 کیلوگرم

1956 ملبورن: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

1960 رم: مدال نقره وزن 87 کیلوگرم

1964 توکیو: چهارم وزن 97 کیلوگرم

رقابت های دنیا:

1951 هلسینکی: مدال نقره وزن 79 کیلوگرم

1954 توکیو: نفر پنجم وزن 87 کیلوگرم

1961 یوکوهاما: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

1962 تولیدو: مدال نقره وزن 97 کیلو گرم

بازی های آسیایی:

1958 توکیو: مدال طلای وزن 87 کیلوگرم

قهرمانی آسیا:

چهار مدال طلا و چهار مدال نقره

تمام مدال های این اسطوره کشتی ایران در مسابقات المپیک، دنیای، آسیایی و کشوری هم اکنون در موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع شده است.

خاتمه تلخ و رازآلود یک اسطوره

روایت های فراوانی از علت و چگونگی مرگ دنیا پهلوان تختی وجود دارد که عدم سندیت و قطعیت هر کدام از آنها باعث رازآلود باقی ماندن این اتفاق تلخ شده است. جسد تختی در روز هفدهم دیماه 1346 در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران پیدا شد. این در حالی بود که او دو روز قبل از مرگش وصیت نامه ای را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رساند و کاظم حسیبی را به عنوان سرپرست فرزندش بابک که تنها 4 ماه داشت معرفی نموده بود.

قتل یا خودکشی دنیا پهلوان تختی تا سالها نقل محافل ورزشی و سیاسی بود و همچنان با گذشت بیش از نیم قرن از آن اتفاق تعیین نیست دلیل و عامل مرگ تختی چه بود. شاید یکی از دلایل مهم در ماندگاری نام او در تاریخ ایران نیز همین رازآلود بودن نحوه مرگش بود که به زندگی کوتاه و پندآموزش، خاتمهی تلخ و مبهم بخشید.

https://bestcanadatours.com: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66295

به "همزمانی سالگرد تختی با شهادت پهلوان زمان، مردانی ماندگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همزمانی سالگرد تختی با شهادت پهلوان زمان، مردانی ماندگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید