هابل تصویری شگفت آور از یک کهکشان مارپیچی کم نور منتشر کرد

به گزارش مجله سرگرمی، ظاهرا هابل قرار است در سی سالگی خود هم چنان ما را شگفت زده کند. اکنون نیز ناسا عکس تماشایی یک کهکشان مارپیچی کم نور را از دید هابل منتشر نموده که جزئیات در آن به خوبی معین است.

هابل تصویری شگفت آور از یک کهکشان مارپیچی کم نور منتشر کرد

یک ویژگی شاخص بیشتر کهکشان های مارپیچی بازوهای مارپیچی چندگانه آن هاست که به نظر می رسد از مرکز کهکشان به بیرون می چرخند. در این تصویر که با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا (NASA) و سازمان فضایی اروپا (ESA) گرفته شده، بازوهای مارپیچی آبی نقره ای کهکشان NGC 4848 با جزئیات زیادی دیده می گردد.

این کهکشان مارپیچی که 336 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد در فهرست بندی های دیگر نیز با نام های UGC 8082 و IRAS 12556+2830 نیز شناخته می گردد. قطر آن 150 هزار سال نوری است و دانشمندان آن را جزو کهکشان های میله ای مارپیچی فعال دسته بندی می نمایند.

در این عکس تازه منتشر شده هابل، نه تنها بخش داخلی بازوهای مارپیچی کهکشان را می بینیم که صدها ستاره جوان، روشن و آبی را دربر می گیرد بلکه هابل پیروز شده از دم های بسیار کم نور و غبار-مانند این بازوهای مارپیچی نیز عکس برداری کند.

این کهکشان مارپیچی میله ای (Barred Spiral Galaxy) نخستین بار در سال 1865 میلادی (خورشیدی) توسط دانشمند آلمانی هاینریش لویی داره کشف شد. او در طول حیات خود هم چنین پیروز به کشف سیارک فریا 76 و بسیاری از کهکشان های دیگر شد و یکی از افراد مؤثر در کشف نپتون نیز بود.

اگر در نیمکره شمالی هستید، ممکن است بتوانید با یک تلسکوپ عظیم ظاهر شبح-مانند این کهکشان کم نور را در صورت فلکی گیسو (Coma Berenices) مشاهده کنید.

• تصاویر رنگارنگ تلسکوپ فضایی هابل چگونه ثبت می شوند؟

منابع: NASA, SciNews