نگاهی به روند تدوین تاریخ شفاهی کاخ گلستان

به گزارش مجله سرگرمی، تاریخ شفاهی، امروز یکی از موثرترین روش ها برای دسترسی به رویدادها و وقایعی است که در گذشته ایی نه چندان دور رخ داده است. این روش مبتنی بر ضبط اطلاعات تاریخی به وسیلة انجام مصاحبه با فردی به عنوان راوی است. روشی بسیار قدیمی در سیر تاریخی زندگی بشر برای حفظ تجارب و انتقال آن.

نگاهی به روند تدوین تاریخ شفاهی کاخ گلستان

از سویی دیگر یکی از جدیدترین شاخه های مورد استفاده در تاریخ نگاری که از سال 1948 میلادی توسط پرفسور آلن نونیز در دانشگاه کلمبیای آمریکا شروع شده است. تاریخ شفاهی بنا به تعریف: تبادل نظری فعال، آگاهانه و هدفمند میان مصاحبه کننده و راوی است که از ابزار مصاحبه صوتی و تصویری برای بازسازی و بازنمایی موضوعی خاص، بهره گرفته می شود.

از ایده تا اجرا

دفتر پژوهش کاخ گلستان به عنوان واحدی که زمینه ساز فضای مطالعاتی و پژوهشی در مجموعه کاخ گلستان است و مسئولیت فراوری و سنجش محتوا و اطلاعات تاریخی را در این سایت جهانی برعهده دارد، از بهمن ماه سال 1394 پروژه تاریخ شفاهی کاخ گلستان را شروع کرد. اهمیت پروژه مذکور بر این مبنا پایدار است که با رویدادهای تاریخی چند دهه اخیر در کشور و متاثر شدن کاخ گلستان از آنها ثبت بخشی از این اطلاعات (آنچه که تاریخ است) ضروری احساس می شود، از طرفی با توجه به مؤلفه زمان که نقش مشخص کننده ای در پیش برد پروژه های تاریخ شفاهی دارد (از دست دادن راویان به عنوان ماده اصلی) و فرصت هایی که در سال های گذشته از دست رفته است؛ فاز اجرایی باید در کوتاه ترین زمان شروع می شد.

دفتر پژوهش در راستا تاریخ شفاهی به دنبال مجموعه ای از اطلاعات منسجم و زنده ایی از تاریخ چند دهه اخیر کاخ گلستان است که به رشته تحریر در نیامده است. در واقع ثبت خاطرات و ناگفته های چهره های شاخص و عناصر موثر در تحولات کاخ گلستان (دوره زمانی پهلوی دوم، سال های انقلاب 57 و پس از آن) از این رو، ثبت رویدادهای تاریخی چند دهه اخیر کشور و متاثر شدن کاخ گلستان از آن و ثبت نقش کاخ گلستان در تحولات تاریخی و اجتماعی سال های اخیر با توجه به عملکرد افراد، ثبت وقایع مربوط به بناها و بافت تاریخی کاخ گلستان، ایجاد تفکر مشارکت در مصاحبه شوندگان که حضورشان تا چه میزان می تواند در ثبت رویدادهای تاریخی اثر بخش باشد، ثبت خاطرات روایان بعنوان یک عنصر منفرد به عنوان یادگاری از مجموعه کاخ گلستان از مهمترین اهداف این طرح است.

هدف صرف ثبت جزییات زندگی یک فرد نیست، بلکه دستیابی به توصیف های راوی است که در برداشت و فرآیند های رفتاری او پایدار است، و منجر به طرح فرضیه های اثبات نشده ای می شود که به تدریج و با هم پوشانی و مقایسه اطلاعات با هم باید آنها را آزمود و به یک چهارچوب مرجع و منسجم دست یافت.

فاز مطالعاتی و پیش فراوری

به تلاش دفتر پژوهش کاخ گلستان در ماه های خاتمهی سال 1394 با اخذ مجوزهای لازم از مدیریت مجموعه و ایجاد مرکز تاریخ شفاهی کاخ گلستان (در دفتر پژوهش) فاز مطالعاتی آن شروع شد.

در نخستین فاز مطالعاتی به آنالیز پروژه های مشابه در موسسات و مراکز تاریخی - تحقیقی در داخل و خارج از کشور پرداخته شد و پس از آنالیز محتوایی نسبت به تهیه و تدوین فرم ها و پرسشنامه ایی استاندارد، متناسب و منطبق بر احتیاجمندی های مجموعه کاخ گلستان اقدام شد.

پس از آن فهرستی از افرادی که در دهه های اخیر در کاخ گلستان مشغول بودند (در سطوح مختلف) تهیه شد که بنا به ضرورت زمانی، حضور و تاثیر گذاری شان در شکل گیری رویدادها، الویت بندی شدند.

در گام بعدی، بر اساس روند و سیاست کلی پروژه، 7 فرم طراحی شد که راستا هر پرونده را نظم می بخشید و روند کار را تسهیل می کرد؛ با عناوینی فرم حاشیه نگاری (حواشی مرتبط با پرونده که ثبتش آن موثر است، شامل تماس ها، وقایع مرتبط با فرد و هم پوشانی اطلاعات) فرم تاییدیه مراحل کار (که از ابتدا تا انتهای کار را پوشش می دهد و در نگاهی کلی می توان به روند اجرای پرونده رسید)، فرم مشخصات راوی(ثبت اطلاعات مختصری از راوی که دسترسی به وی را در هر زمانی میسر می سازد) فرم حق مالکیت(در دقایق شروعین مصاحبه توسط راوی امضا می شود و رضایتمندی خود را در مورد نحوه عرضه و استخراج مطالب اعلام می دارد.) فرم مشخصات مصاحبه دسترسی به جزییات مربوط به گفت و گو انجام گرفته که در کوتاه ترین زمان، دسترسی به کلیات پرونده را ممکن می سازد، فرم گفتار نویسی (پس از اتمام مصاحبه توسط گفتار نویس انجام می گیرد.)، فرم سند نویسی (شامل نامه های اداری، دست نوشته ها، عکس ها، روزنامه و مجلات... مکتوبات و تصاویر متعلق به راوی)، کد شناسایی (طراحی شماره و کد شناسایی برای هر راوی، کدی دوازده رقمی که بر پایه تاریخ مصاحبه (سال و ماه) حرف اول نام ونام خانوادگی و شماره سریال 4 رقمی پایدار است.)

مرحله دوم شناخت راوی و تنظیم مصاحبه است به این صورت کهپس از شکل گیری ساختار و شناخت افراد در این مرحله متناسب با سال های حضور و میزان تاثیرگذاری راویان، سوالات مصاحبه تنظیم می شود.

در مرحله سوم که روند مصاحبه است، مشخص زمان مصاحبه، ارسال دعوت نامه از طرف مدیریت کاخ گلستان، آمادگی ملزومات برای انجام مصاحبه، مصاحبه، امضا فرم رضایت و حق حق امتیاز، ضبط صدای راوی، عکاسی و فیلمبرداری کامل مصاحبه و ذخیره سازی فایل خام مصاحبه در دو نسخه مجزا انجام می شود.

مرحله چهارم گفتار نویسی و ویراستاری است که شامل، پیاده سازی مصاحبه و گفتارنویسی، ویراستاری برای آرشیو و نمایه سازی و تکمیل پرونده است.

مرحله پنجم، آرشیو و نمایه سازی است، در این مرحله پس از ضبط، ثبت و ویرایش متن پیاده شده، نسخه نهایی آرشیو و در نهایت در سه محور مکان، افراد، رویداد نمایه سازی می شود.

فاز اجرا و فراوری محتوا

پس از اتمام فاز مطالعاتی، طراحی و تنظیم فرمهای مورد احتیاج و تشکیل پرونده های اختصاصی برای هر راوی، پروژه وارد فاز اجرایی، انجام مصاحبه ها و فراوری محتوا شد و اولین تبادل نظر رسمی در آبان ماه سال 1395 ضبط شد.

در همین ارتباط تا کنون هشت مصاحبه اجرا شده است که نخستین مصاحبه در 18 آبان ماه در عمارت باب عالی کاخ گلستان با بازگویی خاطرات و روایت ها از جناب آقای احمد دزواره ایی ضبط شد. احمد دزواره ایی از پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی هستند، که بین سال های 1350 تا دهه 80 با عنوان رییس موزه ها در کاخ گلستان حضور داشتند.

دومین مصاحبه در 17 بهمن در خوابگاه ملکه الیزابت با جناب آقای حسن علائینی امین اموال و مسئول کتابخانه سلطنتی که از سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی تا سال 1386 در کاخ گلستان حضور داشته و از پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی هستند.

تبادل نظری سوم با جناب آقای احمدرضا حشمتی در 16 اردیبهشت در ساختمان باب عالی انجام گرفت. ایشان مدیر بخش فنی و معاون کاخ گلستان در دهه های70 و 80 بودند که هم اکنون در پژوهشکده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.

تبادل نظری چهارم با استاد محمد حسن سمسار طی 8 جلسه متوالی در خوابگاه ملکه الیزابت در 28 خرداد شروع و 22 شهریور خاتمه یافت. استاد سمسار از پیشکسوتان میراث فرهنگی و موزه داری که از ده 30 تا کنون در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و در کاخ گلستان حضور دارند.

تبادل نظری پنجم با آقای رجبعلی آذرمی در 26 شهریور در خوابگاه ملکه الیزابت انجام گرفت. آقای آذرمی در دهه 60 و اوایل ده 70 مدیریت کاخ گلستان را برعهده داشتند.

روایت ششم با مسئول و امین اموال آلبوم خانه کاخ گلستان آقای سیدجواد هستی که در 14 آبان ماه در خوابگاه ملکه الیزابت ضبط شد. ایشان در دهه های 60 ، 70 و 80 عهده دار این سمت بودند.

مصاحبه هفتم با مهندس ابوالحسن میرعمادی طی 2 جلسه در 20 و 26 دی ماه در سالن نشست های باب عالی انجام گرفت. مهندس میرعمادی از مرمتگران عمارت بادگیر در ده 50 بودند که هم اکنون در حوزه معماری فعالیت دارند.

مصاحبه هشتم با آقای ابراهیم قاسمیه طی 3 جلسه متوالی در سالن نشست های باب عالی و خوابگاه ملکه الیزابت از اردیبهشت امسال تا تیرماه ضبط شد. آقای قاسمیه در دهه های 50 تا 70 در کتابخانه سلطنتی و معاونت امور اداری کاخ گلستان عهده دار سمت بودند.

همایون خداداد، حسین غیاسوند، فائزه امین دهقان و ابتسام آقازمانی اعضای کمیته مطالعاتی و اجرایی این پروژه هستند.

* کارشناس دفتر پژوهش کاخ گلستان

اخذ ویزا: اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

وبسایت دانشجویی: وبسایت دانشجویی، اینجا محلی برای فعالیت دانشجویان علاقمند به تکنولوژی است

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40898

به "نگاهی به روند تدوین تاریخ شفاهی کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به روند تدوین تاریخ شفاهی کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید