نابغه شطرنج ایران: شکست کارلسن با مهره سیاه کار سختی بود، وزارت دغدغه سربازی را رفع کند

به گزارش مجله سرگرمی، علیرضا فیرزوجا گفت: واقعا کار سختی بود که کارلسن را با مهره سیاه ببرم اما در کل از عملکردم در مسابقات قهرمانی دنیا راضی ام.

نابغه شطرنج ایران: شکست کارلسن با مهره سیاه کار سختی بود، وزارت دغدغه سربازی را رفع کند

به گزارش خبرنگاران، علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج ایران در قالب اردوی تیم ملی در حال آماده شدن برای مسابقات تیمی جهان است. فیروزجا به تازگی در مسابقات سریع قهرمانی جهان روسیه موفق به کسب عنوان ششمی شده که البته خودش معتقد است می توانست نتیجه خیلی بهتر از این را نیز بدست آورد. هدف این نابغه جوان رسیدن به عنوان قهرمانی جهان تا سن 22 سالگی است و برای رسیدن به این هدف بسیار کوشش می نماید.

فیروزجا 15 ساله است و در شطرنج دست به کارهای بزرگی زده و مدال های رنگارنگی همچون 6 مدال طلای جام ملت های آسیا، مدال طلای برق آسای آسیا و .. را در کارنامه دارد. در ادامه متن گفت و گوی خبرنگاران با نابغه شطرنج ایران را می خوانید.

قبل از مسابقات جهانی سریع و برق آسای روسیه انتظار چه رتبه ای از خود داشتی؟

در کل از عملکردم در مسابقات قهرمانی جهان راضی ام. کسب مقام ششم در بخش سریع مسابقات جهانی کار خیلی سختی است، اما به نظرم می توانست خیلی هم بهتر از این باشد. من در یک بازی واقعا فرصت سوزی کردم و مساوی شد، اما به هر حال از عملکردم راضی هستم.

در این مسابقات مقابل شطرنج بازان خیلی خوب با ریتینگ های بالاتر از خودت پیروز شدی. فکرش را می کردی؟

می دانستم که از بازیکنان بزرگی همچون آناند و ... می توانم امتیاز بگیرم. هیجان داشتم که زودتر با آن ها بازی کنم و برابرشان پیروز شوم.

در دور هشتم برق آسای قهرمانی جهان روسیه مقابل مگنوس کارلسن بازی کردی، از رقابت با او انتظار چه نتیجه ای داشتی؟

واقعا کار سختی بود که کارلسن را با مهره سیاه ببرم. هرچند که می توانستم بهتر از آن هم بازی کنم اما خب نشد تا او را شکست دهم.

در بخش برق آسا هم عملکردت خیلی خوب بود تا اینکه در دور هشتم بازی ات مقابل مگنوس کارلسن به برد منجر نشد و بعد از آن دیگر نتوانستی خوب ظاهر شوی. علت آن را رویارویی با مگنوس می دانی یا دلایل دیگری داشت؟

دو روز قبل از آن دیدار در مسابقات سریع بازی کردم که توانستم بعد از کارلسن به عنوان ششمی هم دست یابم. در بخش سریع با بازیکنان خیلی سختی روبه رو شده بودم و این سبب شد که بخش برق آسا برایم خیلی خسته نماینده باشد. فکر می کنم انرژی کم آوردم. اما این نبود که بازی با کارلسن مرا تحت تاثیر قرار داده باشد و بازی های بعدی را خراب نموده باشم. فکر می کنم باخت های بعد از دور هشتم دلایل تکنیکی داشت.

فکر نمی کنی دلیل این شکست ها نبود مربی هم می توانست باشد؟

حین مسابقات سریع و برق آسا بین هر دور زمان زیادی نداریم. شاید حضور مربی هم تاثیر زیادی نداشت، نمی دانم! سوکولف هم که همیشه برای تمرین به ایران می آید. بهتر بود که سوکولف هم در حین مسابقات می بود اما برخی اوقات امکانش پیش نمی آید. در بعضی مسابقات آسیایی و یا جهانی سوکولف در کنار ما بوده و یاری های زیادی به ما نموده است.

سوکولف تنها در یک بازه زمانی 10 روزه به ایران می آید. نظرت درباره حضور سرمربی در این مقاطع کم چیست؟

سوکولف هر دو ماه 10 تا 15 روز به ایران می آید. حضور 15 روزه این مربی که از بهترین های جهان است در کنار ما خیلی خوب است. به نظرم او مربی خیلی خوبی است و اگر بیشتر می توانست در کنار ما باشد بهتر هم می شد اما همین قدر هم به ما خیلی یاری می نماید. سوکولف در 10 روزی که می آید تکالیفی را می دهد که در روزهایی که نیست انجام دهیم. بعد با ایمیل با هم در ارتباطیم و عملکرد و تمرینات ما را کنترل می نماید.

به جز سوکولف خودت مربی دیگری داری؟

نه مربی ندارم. من بیشتر با کتاب و نرم افزار تمرین می کنم. شطرنج بازان تاپ باید بیشتر کتاب بخوانند و بدانند با نرم افزار چطور کار نمایند. حضور مربی می تواند یاری کند اما بیشتر باید خود فرد کار و فکر کند و کتاب بخواند.

مسابقه پیش روی ات چیست؟

مهمترین مسابقه پیش رو مسابقات جهانی است که جواز حضور در آن را با قهرمانی در جام ملت های آسیا گرفتیم. این مسابقات برای شطرنج ایران مهم است چون برای اولین بار است که به مسابقات تیمی جهانی می رویم. امیدواریم که همه در آن مسابقات خوب بازی کنیم و یک نتیجه امیدوار نماینده کسب کنیم. با یک تیم پنج نفره به این مسابقات خواهیم رفت.

چه جایگاهی برای تیم ایران که برای اولین بار در این مسابقات حاضر خواهد شد متصور هستید؟

فکر می کنم که تیم ایران شانس های زیادی دارد. تیم خیلی جوانی داریم که از لحاظ انرژی کم نمی آورد. این مسابقات چون طولانی است انرژی زیادی می طلبد و فکر می کنم این نکته مثبت ما در مسابقات است و می تواند خیلی یاری کند.

هدف خودت در شطرنج چیست؟

هدفم این است که تا 22 سالگی قهرمان بزرگسالان جهان شوم. در حال حاضر 15 ساله هستم و می خواهم تا آن موقع به این عنوان مهم برسم و برای آن کوشش می کنم.

درست را رها کردی؟

نه ، اما در آخر سال معلم به منزل می آید و با من تمرین می نماید و امتحان می دهم.

در مورد بحث هایی که با فدراسیون در مورد هزینه های مسابقات داشتید بگویید.

مسابقات آسیایی و جهانی را که فدراسیون ما را می فرستد و هزینه هایش را می دهد. چون همه جای جهان شطرنج بازانشان را به مسابقات آسیایی و جهانی می فرستند. اما برای مسابقات آزاد فدراسیون برخی مواقع یاری می نماید. فدراسیون های همه کشورهای جهان برای مسابقات آزاد همین گونه عمل می نمایند، هزینه مسابقات آزاد و انفرادی ربطی به فدراسیون ها ندارد، اما باز فدراسیون ایران گاهی مقداری یاری می نماید.

موضوع 1200 دلار پس چه بود؟

مسابقات آسیایی فیلیپین و مسابقات جهانی سن پترزبورگ را با هزینه فدراسیون رفتم اما آن موضوع برای مسابقات آزاد امارات بود که قبلا قول هایی برای پرداخت داده شده بود که امیدوارم انجام گردد.

چقدر در روز تمرین می کنی و چه ورزش دیگری را در کنار شطرنج انجام می دهی؟

واقعا شطرنج رشته ای سخت و وقت گیر است. در کنار آن نمی توان مدرسه رفت چون باید همه تمرکز روی شطرنج باشد. اگر یک شطرنج باز حرفه ای یک هفته شطرنج کار نکند نمی تواند دیگر در آن سطح مبارزه کند. من روزی بین 10 تا 12 ساعت تمرین می کنم و دیگر بیش از آن نمی کشم. همچنن خیلی مهم است که در مسابقات انرژی کم نیاوریم. به همین دلیل باید در کنار شطرنج ورزش دیگری را دنبال کرد. من خودم شنا و پینگ پنگ را دنبال می کنم. خیلی مهم است که یک نفر بتواند 8 ساعت پشت میز بنشیند. هرچقدر یک شطرنج باز قوی باشد اما از نظر فیزیکی کم بیاورد نمی تواند حرکات درست را ببیند. ورزش دیگر کنار شطرنج خیلی مهم است.

خواسته ات از وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون چیست؟

از وزارت ورزش می خواهیم که دغدغه برخی از ملی پوشان که همان خدمت سربازی است را حل نماید. این برای تیم ملی دغدغه هایی را ایجاد نموده است. سن 18 سالگی در شطرنج خیلی مهم است. اگر دو سال فرد به سربازی برود دیگر تمرکز بر روی شطرنج سخت است. در شرایط عادی اگر فرد یک هفته بر روی شطرنج تمرکز نداشته باشد دیگر نمی تواند در آن سطح بازی کند چه برسد به دو سال خدمت. امیدوارم وزارت ورزش این دغدغه را برای افرادی که مقام و یا مدال آسیایی و جهانی دارند را رفع کند.

چند شطرنج باز داریم که مشمول خدمت سربازی هستند؟

در تیم ملی که 3 نفر هستیم اما شطرنج بازان دیگری هم داریم که مقام های آسیایی و جهانی دارند و با این دغدغه روبرو هستند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9658

به "نابغه شطرنج ایران: شکست کارلسن با مهره سیاه کار سختی بود، وزارت دغدغه سربازی را رفع کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابغه شطرنج ایران: شکست کارلسن با مهره سیاه کار سختی بود، وزارت دغدغه سربازی را رفع کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید