میل Mi-17 ؛ بالگرد محبوب روسی

به گزارش مجله سرگرمی، هلیکوپتر میل Mi-17 یک هلیکوپتر ترابری متوسط ساخت شوروی سابق و روسیه است. میل 17 هم توانایی جابجایی بار و نفرات را دارد و هم با اضافه کردن تسلیحات به آن می توان از آن به عنوان یک هلیکوپتر رزمی استفاده کرد.

میل Mi-17 ؛ بالگرد محبوب روسی

توسعه میل 17

هلیکوپتر میل Mi-17 به عنوان نسخه ای ارتقا یافته از میل Mi-8 در سال 1977 معرفی گردید.

میل Mi-8 از سال 1961 فراوری می شد و تا به امروز در خط فراوری باقی مانده است.

میل Mi-8 با آمار فراوری بیش از 17 هزار فروند، پر تعدادترین بالگرد در دنیا است.

میل Mi-17 از آن موقع تا کنون در خط فراوری واقع شده است و بیش از 12 هزار فروند از آن فراوری شده است.

بالگرد میل Mi-17 که در ناتو با نام Hip شناسایی می گردد، در خدمت بیش از 50 ارتش دنیا واقع شده است و از این نظر باید آن را جزو پیروز ترین هلیکوپترهای تاریخ دانست.

میل Mi-17 به عنوان یک هلیکوپتر چند منظوره طراحی شده است.

بهینه سازی عمده این هلیکوپتر در مقایسه با Mi-8 شامل موتورهای جدید و افزایش توانایی هلیکوپتر در هوای گرم و ارتفاع بالاتر است.

موتور کلیموف

اصلی ترین تغییر میل Mi-17 در مقایسه با میل Mi-8 موتورهای جدید TV3-117MT این هلیکوپتر هستند.

این موتورها ساخت کلیموف هستند و توانایی آنها در ارتفاع و دمای هوای بالا بهتر است.

این موتورها هر یک 2070 اسب بخار قدرت دارند.

در سال های اخیر از موتور جدیدتر VK-2500 در میل Mi-17 استفاده شده است.

موتور جدیدتر VK-2500 نسخه ای ارتقا یافته از موتور TV3-117 کلیموف است و قدرت آن به 2400 اسب بخار افزایش پیدا نموده است.

در شرایط اضطراری قدرت این موتور تا 2700 اسب بخار نیز قابل افزایش است.

موتور جدید میل Mi-17 از سیستم کنترل دیجیتالی نیز بهره مند است.

میل Mi-17 گرچه بر اساس میل Mi-8 ساخته شده است، اما تفاوت های ظاهری بین این دو هلیکوپتر وجود دارد.

برای مثال طول موتورهای میل Mi-17 کم تر است و تا بالای کاکپیت ادامه پیدا ننموده اند.

همچنین در ورودی هوای موتور میل Mi-17 فیلتر اضافی دیده می گردد که در مبل Mi-8 موجود نیستند.

فیلترهایی که در ورودی هوای موتور دیده می شوند، در هنگام عملیات در مناطق بیابانی از ورود گرد و خاک به داخل موتور جلوگیری می نمایند.

هلیکوپتر میل Mi-17 از سیستم ژنراتور برق جایگزین APU نیز استفاده می نماید تا برای تامین برق مورد احتیاج خود روی زمین به چیزی متکی نباشد.

قابلیت حمل سوخت میل Mi-17 به 1870 لیتر می رسد.

این بالگرد دو باک سوخت داخلی و دو باک سوخت خارجی دارد.

با قرار دادن دو باک سوخت درون کابین، قابلیت حمل سوخت این بالگرد می تواند تا 3 هزار و 700 لیتر افزایش پیدا کند.

عملکرد میل Mi-17

میل Mi-17 می تواند با نرخ اوج گیری 8 متر بر ثانیه صعود کند.

حداکثر سرعت این هلیکوپتر به 250 کیلومتر بر ساعت می رسد، ولی سرعت کاربردی آن 225 کیلومتر بر ساعت است.

برد میل Mi-17 حدود 460 کیلومتر است و ارتفاع پروازی بالغ بر 6 هزار متر دارد.

وزن این هلیکوپتر چند منظوره 7 هزار و 489 کیلوگرم است و می تواند با حداکثر وزن 13 هزار کیلوگرم نیز از روی زمین بلند گردد.

حداکثر برد میل Mi-17 به 800 کیلومتر می رسد.

معینات میل Mi-17

میل Mi-17 دارای 18.4 متر طول و 5.65 متر ارتفاع است.

عرض روتور این بالگرد 21.2 متر است.

این ابعاد و اندازه میل Mi-17 را در کلاس بالگردهایی همچون سیکورسکی UH-60 بلک هاوک آمریکایی، آگوستا وستلند AW101 بریتانیایی و کوگار فرانسوی قرار می دهد.

نسخه ها

میل Mi-172

میل Mi-172 نسخه چند منظوره (با قابلیت استفاده غیر نظامی) از میل Mi-17 است.

این نسخه در سال 2002 توسط شرکت کازان ساخته شد.

هدف از فراوری این مدل صادرات و مشتریان بیشتر بود.

در فراوری این مدل، کازان با BAE سیستمز انگلیس نیز همکاری کرد تا سیستم های الکترونیکی و کاکپیت میل Mi-172 را ارتقا دهد.

شرکت کانادایی Kelowna Flightcraft نیز از دیگر شرکت های غربی بود که روسیه در ساخت میل Mi-172 با آنها همکاری کرد.

میل Mi-172 از سیستم ماموریتی جدید ساخت BAE و کاکپیت شیشه ای دیجیتال ساخت هانیول بود.

این هلیکوپتر ارتقا یافته توسط نیروی هوایی قزاقستان نیز خریداری شد.

در سال 2007 کرواسی نیز ده فروند میل Mi-172Sh را سفارش داد.

کرواسی این هلیکوپترها را به عنوان بخشی از طلب خود از روسیه دریافت کرد.

دو فروند نخست از این سفارش در همان سال 2007 تحویل کرواسی شدند.

میل Mi-8T

میل Mi-8T یک نسخه نظامی از میل Mi-17 است.

در این مدل از پروانه پنج پره ای از جنس آلیاژ آلومینیوم و ارابه های فرود متداول سه تایی غیر تا شونده استفاده شده است.

میل Mi-8T سه خدمه شامل فرمانده، افسر ناوبر و مهندس پرواز دارد.

کاکپیت و کابین اصلی این هلیکوپتر هم به سیستم گرمایشی و هم سیستم تهویه مطبوع مجهز هستند.

همچنین سیستم اکسیژن نیز در این هلیکوپتر موجود است تا هم خدمه از آن استفاده نمایند و هم در هنگام جابجایی مجروحان جنگی از آن استفاده گردد.

این هلیکوپتر قابلیت انجام وظیفه به عنوان آمبولانس هوایی را هم دارد.

کابین خدمه در این هلیکوپتر زره پوش است و باک سوخت آن نیز در برابر انفجار و گلوله مقاوم سازی شده است.

سیستم هیدرولیکی جایگزین، سیستم برق اضطراری و سیستم یخ زدایی نیز از دیگر امکانات میل Mi-8T هستند که ماندگاری این بالگرد در میدان نبرد را افزایش می دهند.

سیستم بار Mi-8T

میل Mi-8T از یک وینچ برقی با ظرفیت متوسط (حدود 200 کیلوگرم) برخوردار است.

با استفاده از این وینچ هم می توان وسایل و مهمات را جابجا کرد و هم در عملیات های امداد نجات، برانکارد مجروحان را به داخل هلیکوپتر آورد.

در کابین میل Mi-8T امکان حمل 12 برانکارد وجود دارد. قابلیت حمل بار خارجی نیز به 3 تن می رسد.

میل Mi-8TV زرهی

میل Mi-8TV نسخه ای رزمی از میل Mi-17 است.

این هلیکوپتر به یک مسلسل 7.62 میلی متری داخلی و شش صندلی نصب تسلیحات خارجی مجهز است.

روی این صندلی ها امکان نصب راکت های S-5 وجود دارد.

این هلیکوپتر می تواند موشک ضد تانک اسکورپین را نیز با خود حمل کند.

میل Mi-8TV برای هدف گیری از سیستم نشانه گیری ساخت PKV استفاده می نماید.

از توانایی های جالب توجه میل Mi-8TV باید به قابلیت فرود روی میدان مین اشاره نمود.

میل Mi-8TV به موتور تقویت شده TV3-117VMA مجهز است و می تواند به ارتفاع پروازی 3 هزار و 950 متر دست پیدا کند.

این عدد برای Mi-8MT تنها 1 هزار و 760 متر است.

قابلیت حمل بار خارجی این بالگرد نیز به 4 هزار کیلوگرم افزایش پیدا نموده است.

از دیگر تجهیزات Mi-8TV باید به سیستم اخلالگر فروسرخ Hot Brick و شش پرتاب نماینده فلر ASO-2V اشاره نمود.

میل Mi-8MPS

میل Mi-8MPS یک هلیکوپتر مخصوص عملیات امداد و نجات است.

این هلیکوپتر توانایی بالایی در امداد رسانی دارد.

این مدل قابلیت فرود روی آب را نیز دارد و در شرایط اضطراری می تواند تا 30 دقیقه روی آب شناور باقی بماند.

سازه اصلی در بالگرد Mi-8MPS ارتقا پیدا نموده است تا با ماموریت های جستجو و نجات همخوانی بیشتری داشته باشد.

در ورودی این هلیکوپتر عظیم تر است و از باک سوخت عظیم تری هم استفاده می نماید.

سایر تجهیزات میل Mi-8MPS شامل سیستم ناوبری PNKV-8PS رادار YuR-40.1 سیستم جستجوی حرارتی ساخت TAPAS و وینچ LPG-300 هستند.

میل Mi-8MPS در نقش فضایی

روسیه از میل Mi-8MPS برای جابجایی فضانوردان در هنگام فرود به کره زمین نیز استفاده می نماید.

نسخه ای که برای این کار استفاده می گردد به سیستم های جستجوی مخصوصی مجهز است تا در منطقه فرود فضاپیما بتواند سریع آن را رهگیری نموده و پیدا کند.

در هنگامی که فضاپیما در آخرین مرحله فرود خود چترها را باز می نماید Mi-8MPS می تواند آن را ردگیری کند.

فضانوردان پس از خروج از سفینه با میل Mi-8MPS به پایگاه منتقل می شوند.

این هلیکوپتر امکان حمل وسایل فضایی تا وزن 3 تن را نیز دارد.

کاربران و سفارش ها

میل Mi-17 کاربران زیادی در دنیا دارد.

از مشتریان اصلی این هلیکوپتر باید به افغانستان، ایران، چین، هند، عراق، آذربایجان، کلمبیا، کوبا، جمهوری چک، مکزیک، مالزی، قزاقستان، مصر، اکوادور، نپال، ترکیه، سوریه، کره شمالی، پاکستان، پرو، روسیه، ویتنام، ونزوئلا، ترکمنستان، تایلند و حتی آمریکا اشاره نمود.

چین با همکاری روسیه این هلیکوپتر را در خاک خود فراوری می نماید.

خط فراوری میل در چین از سال 2008 آغاز به فراوری میل Mi-17 کرد.

کارخانه فراوری هلیکوپتر چین در استان سیچوان واقع شده است.

تعداد میل های Mi-17 فروخته شده به ایران معین نیست ولی 10 فروند به مالزی، 20 فروند به کلمبیا، 139 فروند به هند، 12 فروند به پاکستان، 20 فروند به ونزوئلا و شش فروند به تایلند فروخته شده اند.

آمریکا نیز در سال 2009 به منظور مبارزه با تروریسم چهار فروند میل Mi-17 به پاکستان داد.

آمریکا این هلیکوپتر را برای افغانستان نیز خریده است و از سال 2009 آن ها را در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار داده است.

نیروی هوایی تایلند نیز علاقه زیادی به این هلیکوپتر در مقایسه با هلیکوپترهای غربی دارد.

در حالی که بالگرد آمریکایی گران قیمت تر بلک هاوک می تواند 13 سرنشین را حمل کند، میل Mi-17 توانایی حمل تا 30 سرنشین را دارد و این مزیت عظیمی برای این بالگرد روسی ایجاد می نماید.

تجربه جنگی

میل Mi-17 در میدان های نبرد زیادی حضور پیدا نموده است.

از مبارزه مکزیک با قاچاقچیان نارکو گرفته تا جنگ داخلی لیبی، عملیات ضد داعش و عملیات اشغال افغانستان.

در سال 2015 که ترکیه یک بمب افکن سوخوی 24 فنسر روسیه را در سوریه ساقط کرد.

از هلیکوپتر میل Mi-17 برای عملیات نجات استفاده شد.

در طی این درگیری یکی از میل ها روسی هدف نهاده شد و ناچار به فرود شد ولی خدمه آن توسط یک میل Mi-17 دیگر نجات پیدا کردند.

گفته می گردد هلیکوپتر ساقط شده روس ها با یک موشک تاو که توسط شبیه نظامیان شلیک شده بود ساقط شده است.

در سال 2020 نیز در جنگ داخلی سوریه، نیروهای مورد حمایت ترکیه یک میل Mi-17 نیروی هوایی سوریه را با یک موشک دوش پرتاب ضد هوایی آمریکایی سرنگون کردند.

دومین میل نیروی هوایی سوریه نیز در شهر ادلب در شرایط مشابهی سرنگون شد و تمام خدمه آن کشته شدند.

جنگ داخلی آنگولا، جنگ داخلی سیرالئون، جنگ کوزوو و نبرد علیه حکومت قذافی در دیگر میدان های نبردی هستند که میل Mi-17 در آنها حضور و کاربرد گسترده ای داشت.

انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1404 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 127293

به "میل Mi-17 ؛ بالگرد محبوب روسی" امتیاز دهید

1 کاربر به "میل Mi-17 ؛ بالگرد محبوب روسی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میل Mi-17 ؛ بالگرد محبوب روسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید